به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۰ ساعت ۱۳:۰۲
کد مطلب : ۳۳۰۳۲۷

کدام فیلم‌ها در جشنواره کن ۲۰۲۲ حضور دارند؟

کدام فیلم‌ها در جشنواره کن ۲۰۲۲ حضور دارند؟
گروه فرهنگی: هفتاد و دومین دوره جشنواره کن قرار است از ۱۷ تا ۲۸ ماه مه (۲۷ اردیبهشت تا ۷ خرداد)  به دلیل عدم تداخل با انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و تحت‌الشعاع قرار ندادن آن برگزار شود. انتخابات فرانسه دهم آوریل برگزار می‌شود و در صورت کشیده شدن به دور دوم، مردم فرانسه باید در ۲۴ آوریل بار دیگر برای انتخاب رئیس جمهور پای صندوق‌های رای  بروند.

جشنواره فیلم کن امسال به صورت حضوری و با مشارکت تعداد بیشتری از فیلم‌ها، شخصیت‌ها و ستارگان سینما نسبت به سال‌های گذشته و به ویژه سال‌های دوران شیوع پاندمی کرونا، برگزار می‌شود.
احتمال داده می‌شود نمایندگان ۹۰ درصد از فیلم‌ها در این جشنواره و بازار فیلم کن حضور داشته باشند. بسیاری از فعالان در عرصه سینما امیدوارند که این دوره از جشنواره کن، با شکوه‌ترین جشنواره بزرگ جهانی  پس از آغاز پاندمی کرونا باشد. بسیاری حضور خانم آیریس نابلاک در سمت رئیس جشنواره کن به جای پیر لسکور را سرآغاز ایجاد تغییرات گسترده‌ای در روند انتخاب فیلم‌ها و نامزدهای این دوره از جشنواره دانسته‌اند. نابلاک قرار است ۳ سال ریاست جشنواره کن را به عهده داشته باشد.
 
حضور تعداد بیشتر کارگردانان زن و حضور نمایندگان کشورهایی که تا کنون در جشنواره حضور پررنگی نداشته‌اند از  جمله تغییرات اولیه‌ای است که در سال آغازین حضور آیریس نابلاک اعمال می‌شود.

فیلم‌های احتمالی
فهرست فیلم‌های جشنواره کن ۲۰۲۲ رسما در ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) اعلام می‌شود. همچنین بر اساس اخباری که در خبرگزاری‌ها انتشار یافته، این احتمال داده شده که دست‌کم ۳ فیلم مطرح آمریکایی که کمتر از نظر سینمایی جنبه هنری دارند، از جمله فیلم‌های تاپ کان: ماوریک ساخته جوزف کازینسکی، الویس و فیلم ۳ هزار سال حسرت به کارگردانی جرج میلر در جشنواره کن ۲۰۲۲ حضور یابند.به احتمال زیاد کن هفتاد و پنجم با فیلم «۳ هزار سال حسرت » افتتاح خواهد شد. فیلم «الویس» ساخته باز لوهرمن نیز از جمله فیلم‌های مطرح سال ۲۰۲۲ با بازی «کودی اسمیت-مک‌فی، تام هنکس و کلوین هریسون است.

علاوه براین  احتمال می‌رود فیلم آخر آری آستر با عنوان «بلوار ناامیدی» در جشنواره کن ۲۰۲۲ اولین نمایش جهانی خود را تجربه کند. خواکین فینیکس، بازیگر نقش اصلی فیلم جدید آستر است. آلخاندرو گونزالس ایناریتو را نیز می‌توان از جمله کارگردانان مطرح دنیای سینما دانست که به احتمال زیاد با جدیدترین فیلم خود «باردو» در هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم کن حضور خواهد داشت. «جرائم آینده» به کارگردانی دیوید کراننبرگ،‌ «مثلث اندوه» ساخته روبن اوستلند، «پسر» به کارگردانی فلورین زلر، «سیارک شهر» ساخته وس اندرسون، «ستاره‌های ظهر» به کارگردانی کلر دنی، «او گفت» ساخته «ماریا شریدر» و «نشان دادن» ساخته کلی ریچارد نیز به احتمال زیاد از دیگر فیلم‌های کارگردانان نامی و مطرح سینمای جهان در این دوره از جشنواره کن خواهند بود.
نوری بیگله جیلان کارگردان مشهور ترک نیز با فیلم«علف‌های خشک» به احتمال زیاد در جشنواره کن حضور خواهد داشت. او پیش‌تر به خاطر ساخت فیلم «درخت گلابی وحشی» در سال ۲۰۱۸ جایزه نخل طلای کن را از آن خود کرده بود.

جدیدترین‌ خبرها از زبان مدیر جشنواره
تیری فرمو، مدیر جشنواره کن که این روزها درگیر دیدن فیلم‌های سینمایی برای انتخاب فهرست اصلی فیلم‌های جشنواره کن است، اخیرا وقفه‌ای در روند فیلم دیدن خود ایجاد کرده و درباره جشنواره کن ۲۰۲۲ که قرار است متفاوت‌تر و بسیار ویژه‌تر نسبت به سال‌های قبل برگزار شود، با ورایتی گفت‌وگو کرده است.

تیری فرمو در این گفت‌وگو از حضور قدرتمندانه‌تر فیلمسازان روس در این دوره از جشنواره کن و برقرار بودن پروتکل‌های بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا خبر داده است. او همچنین از همکاری با شبکه‌های ویدئویی اجتماعی «تیک‌تاک» و «برت» برای پیشبرد جشنواره خبر داده است. تیری فرمو همچنین در ادامه این مصاحبه گفته است اگرچه در اوایل ماه مارس (اسفند) این احساس به ما دست داده بود که به دلیل شیوع سویه اومیکرون ویروس کرونا فیلم‌های کمتری به دست‌مان خواهد رسید، اما امروز همه چیز تغییر کرده. ما تصور می‌کنیم با توجه به تعداد فیلم‌هایی که تاکنون تماشا کرده‌ایم، تعداد فیلم‌های حاضر در جشنواره کن ۲۰۲۲ از سقف تعداد فیلم‌های حاضر در جشنواره‌های سال‌های قبل عبور کند.

فرمو افزود: بدون شک تا این لحظه ما بیش از ۲۰۰۰ فیلم دریافت کرده‌ایم و از آنجا که فناوری دیجیتال برای فیلمسازان این امکان را فراهم کرده تا بتوانند تا لحظه آخر مهلت ارسال فیلم‌ها، فیلم خود را بسازند. خیلی از آثار سینمایی به تازگی تمام شده‌اند و ما هنوز نسخه‌ای از آنها را دریافت نکرده‌ایم. اما در بخش رقابتی می‌توانم بگویم که به احتمال زیاد ۲۰ فیلم حضور خواهند داشت. البته نمی‌توانم اکنون به جزئیات بیشتری در این باره اشاره کنم.
تیری فرمو همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در فیلم‌هایی که برای جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند، رد پایی از کرونا دیده می‌شود؟ گفت: پاندمی و کرونا، سوژه هیچ یک از فیلم‌هایی که امسال در جشنواره کن ثبت نام کرده‌اند، نبوده است.
مرجع : روزنامه همشهری
برچسب ها: جشنواره کن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها