به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۳ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب : ۳۳۰۹۸۷

هشدار درباره افزایش شیوع پارکینسون در ایران

هشدار درباره افزایش شیوع پارکینسون در ایران
گروه جامعه:مدیر عامل انجمن پارکینسون ایران با اشاره به اینکه با جمعیت سالمند در کشور روبرو هستیم از افزایش میزان شیوع پارکینسون در ایران خبر دادو گفت:این بیماری به سنین پایین‌تر نیز رسیده است.محمود رضا فقیهی، مدیرعامل انجمن پارکینسون در نشست خبری با اشاره به روند پیری جمعیت در ایران، گفت: با افزایش میزان بروز پارکینسون روبرو هستیم.
 
به گزارش فارس، وی ادامه داد: فراخوان ثبت اطلاعات بیماران پارکینسون اتفاق افتاده و بیماران مبتلا می‌تواند در سایت انجمن پارکینسون ثبت و عضو شوند.مدیر عامل انجمن پارکینسون افزود:، بیماری پارکینسون اکنون فقط مربوط به سنین پیری نیست و در سنین پایین‌تر نیز بروز می‌کند. با توجه به وجود ۹ میلیون سالمند داریم که میزان بروز پارکینسون شیوع بیشتری خواهد داشت.

فقیهی بیان داشت:تلاش می‌کنیم بیماران پارکینسون خدمات بهتری در حوزه درمان دریافت کنند.وی تصریح کرد:تامین کادر درمانی لازم درمانی و توانبخشی در دستور کار داریم وبه دنبال این هستیم در چشم انداز آینده انجمن بیمارستان تخصصی بیماران پارکینسون را راه اندازی کنیم.

فقیهی متذکر شد:اصلاح سبک زندگی در جلوگیری از ابتلا موثر است و ۹۰ درصد ابتلا غیر ژنتیکی است، اما علت اصلی ابتلا هنوز مشخص نیست.وی تصریح کرد:مشکلی که وزارت بهداشت اکنون دارد این است که هنوز آمار دقیقی از تعداد بیماران ندارد.

امیرحسن حببیی، فلوشیب اختلالات حرکتی اظهار داشت:درمان آن شامل دارویی، جراحی و توانبخشی است و هزینه تامین دارو بالاست.وی ادامه داد: باتوجه به شرایط اقتصادی داروهاگران شده است و با توجه به وجود دارو‌های ایرانی برخی بیماران نسبت به اثر بخشی آن واکنش متفاوتی دارند و در دسترس بودن دارو داشتن قیمت مناسب را درخواست می‌کنیم. حبیبی یادآور شد:در بخش درمان توانبخشی نیز هزینه و مشکلاتی وجود دارد و نیاز به مراکز توانبخشی معتبر داریم.

عضو انجمن پارکینسون افزود:از مسئولان می‌خواهم به این بیماران در مسیر تامین دارو و خدمات لازم کمک کنند.
حبیبی با اشاره به نشانه‌های ابتلا به پارکینسون، خاطرنشان کرد: لرزش دست در حال استراحت، کندی در راه رفتن و حرکت و خندیدن از نشانه‌های بروز این بیماری است.وی با تاکید بر پرهیز از ازدواج‌های فامیلی به دلیل ریسک بالای ابتلا به پارکینسون، ادامه داد:بروز سکته‌های مغزی و نرسیدن اکسیژن به مغز در ابتلا به بیماری موثر است.

مهری سالاری، استاد مغز و اعصاب با بیان اینکه پیش بینی وجود ۲۵۰ هزار بیمار پارکینسون می‌شود، گفت:هنوز آمار دقیقی در خصوص این بیماری در کشور نداریم.این متخصص ابراز کرد: به نظر می‌رسد در هرکشوری نوع ژنتیک وتاثیر در بروز بیماری متفاوت است.

وی با اشاره به روش‌های جلوگیری از پیشرفت بیماری، گفت:کاردرمانی وورزش درمانی در مسیر درمان پارکینسون موثر است و باعث تاثیر روحی مثبت است؛ ضمن اینکه اصلاح سبک زندگی نیز بسیار موثر است.سالاری با بیان اینکه ضربه خوردن، ارتباط با سموم از جمله علل ابتلاست، گفت:میزان شیوع بیماری در مردان بیشتر از زنان است.
سید محسن میرمحمدی نائب رئیس انجمن پارکینسون از برنامه‌های این انجمن برای حمایت از بیماران پارکینسون خبر دادو گفت:تمرکز فعلی ما شناسایی و ثبت بیماران است.
برچسب ها: پارکینسون
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها