به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۱۴
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۳ ساعت ۱۹:۱۶
کد مطلب : ۳۳۱۰۸۹

بسته‌های پرطرفدار اینترنت موبایل حذف شدند

بسته‌های پرطرفدار اینترنت موبایل حذف شدند
گروه اقتصادی: تنها چند روز پس از گران شدن بسته‌های اینترنت ثابت مخابرات و شاتل، حالا شاهد حذف تعدادی از بسته‌های اینترنتی پرطرفدار و به‌ صرفه اپراتورهای تلفن همراه ایرانسل و همراه اول هستیم.چند روز پیش اپراتورهای اینترنت ثابت با تغییر نام سرویس‌های خود، اقدام به افزایش ۶۰ درصدی قیمت سرویس‌های خود کردند. اقدامی که با واکنش‌های بسیاری از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه بود. حالا اما نوبت به اپراتورهای تلفن همراه رسیده که با ترفند حذف بسته‌های پرمصرف و به‌صرفه عملا موجب گرانی شدید اینترنت در کشور شوند.
این اقدام که به دستور سازمان تنظیم مقررات انجام شده با حذف تمامی بسته‌های بلندمدت شش ماهه و یک ساله همراه بوده که از لحاظ قیمت به‌صرفه‌تر بوده‌اند و اکنون بیشترین مدت اعتبار بسته‌های اینترنت همراه چهار ماه (۱۲۰ روز) است. علاوه بر این پرطرفدارترین بسته‌های کوتاه‌مدت موجود نیز حذف شده‌ و حالا کاربران مجبور به تهیه بسته‌های گران‌تر هستند.

به عنوان نمونه بسته یک ماهه با ۱۰ گیگابایت ترافیک از فهرست بسته‌های هر دو اپراتور همراه اول و ایرانسل حذف شده و بسته‌های با ترافیک کمتر جایگزین آن شده‌اند. کاربران پیش از این می‌توانستند این بسته را به قیمت ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان تهیه کنند، اما حالا باید بسته‌ یک ماهه‌ای با حجم کمتر (۷ گیگابایت) را ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان بخرند و این افزایش بیش از ۳۶.۵ درصدی این بسته را نشان می‌دهد.

گرانی اینترنت در حالی صورت گرفته که فکری به حال کیفیت و سرعت آن نشده و کاربران همچنان با کندی شدید اینترنت مواجه‌اند. در این میان برخی کندی سرعت اینترنت و حذف و افزایش قیمت بسته‌ها را با اجرای چراغ خاموش طرح صیانت مرتبط می‌دانند و معتقدند این طرح همین حالا هم شروع شده است.پیش از این نیز در تیرماه سال ۹۹ شاهد گرانی بسته‌های اینترنت از سوی همراه اول و ایرانسل بودیم که با اعتراض مردم و دولت و در نظر گرفتن جریمه‌های سنگین از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی سرانجام بسته‌ها به حالت قبلی خود بازگشتند.

اما این بار به نظر می‌رسد خود سازمان تنظیم مقررات با صدور بخشنامه‌ای دستور حذف برخی بسته‌های اینترنت همراه را داده است. هفته گذشته نیز خدمات‌دهندگان اینترنت ثابت به افزایش قیمت ۶۰ درصدی سرویس‌های خود پرداختند که با اعتراض‌های کاربران سرانجام این سازمان به عنوان متولی قیمت‌گذاری اینترنت اطلاعیه‌ای صادر کرد و تاکید کرد هنوز هیچ مصوبه جدیدی برای افزایش قیمت تصویب نشده، اما به‌طور ضمنی تایید کرد که افزایش قیمت از سوی خدمات‌دهندگان اینترنت زیر نظر این سازمان بوده است.

مسئولان این افزایش قیمت را برای توسعه زیرساخت‌ها ضروری تلقی می‌کنند. اما معلوم نیست که پول مردم در جهت منافع خودشان و صرف افزایش پهنای باند و درنتیجه بهبود سرعت و کیفیت اینترنت خواهد شد و یا توسعه شبکه ملی اینترنت که در نهایت به قطعی اینترنت جهانی ختم می‌شود.

مخالفت مجلس با گران شدن اینترنت
سید محمدرضا میر تاج‌الدینی، رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مجلس با افزایش تعرفه اینترنت چه در حوزه اینترنت ثابت و چه اینترنت سیار مخالف است گفت افزایش تعرفه تنها درصورت افزایش کیفیت خدمات و بهره‌مندی مشترکان از تکنولوژی‌های برتر امکان پذیر است.همچنین سهیل یحیی‌زاده، رئیس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در اسرع وقت و به‌صورت فوری جلسه‌ای از سوی کمیته مذکور با حضور اپراتورها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شود گفت: «نتایج این جلسه در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت.»
مرجع : روزیاتو
برچسب ها: اینترنت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها