به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۲۲:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۶ ساعت ۱۸:۳۵
کد مطلب : ۳۳۱۵۵۹

محاکمه در برلین به اتهام جنایت در دمشق

محاکمه  در برلین به اتهام جنایت  در دمشق
گروه بین الملل: با اعلام دادستانی فدرال آلمان، مردی که متهم است در سال ۲۰۱۴ با نارنجک‌انداز ضدتانک به سوی مردم دمشق شلیک کرده و هفت غیرنظامی را به کشتن داده، به ''قتل'' و ''جنایت جنگی'' متهم شده است. این فرد در برلین بازداشت شده بود.
دادستانی فدرال آلمان یک جنگجوی سابق گروهی شبه‌نظامی را که در دمشق، پایتخت سوریه اقدام به شلیک مرگبار نارنجک به سوی یک جمعیت کرده بود به چند فقره "قتل" و "جنایت جنگی" متهم کرده است.دادستانی  با صدور بیانیه‌ای از این متهم با نام ''موفق. د.'' یاد کرد و نوشت که این فرد بدون تابعیت هیچ کشوری، یکی از اعضای ''جنبش فلسطین آزاد'' بوده است.
''جنبش فلسطین آزاد'' در زمان واقعه مرگبار سال ۲۰۱۴، همراه با شمار دیگری از گروه‌ها، کنترل اردوگاه یرموک در دمشق را به نمایندگی از دولت سوریه در اختیار داشت.''موفق. د.'' متهم است که روز ۲۳ مارس سال ۲۰۱۴ (۳ فروردین ۱۳۹۳) با نارنجک‌انداز سلاح ضدتانک به سوی جمعیتی که در صف دریافت کمک‌های غذایی از سوی ''اونروا''، آژانس سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی، بودند، شلیک کرد که بر اثر آن، حداقل هفت نفر از جمله یک کودک ۶ ساله کشته و سه نفر نیز زخمی شدند.اردوگاه یرموک، منطقه‌ مسکونی فلسطینی‌نشین در دمشق، از ژوئیه ۲۰۱۳ تا آوریل ۲۰۱۵ (تیر ۱۳۹۲ تا فروردین ۱۳۹۴) توسط نیروهای دولت سوریه به محاصره درآمد و ساکنان آن با کمبود شدید آب، مواد غذایی و امکانات پزشکی مواجه شدند.''موفق. د.'' روز ۴ اوت (۱۳ مرداد) در برلین، پایتخت آلمان، بازداشت و به جنایات جنگی، هفت فقره قتل، سه فقره اقدام به قتل و سه مورد آسیب بدنی متهم شد.
مقام‌های قضایی آلمان توضیح ندادند که این متهم، چگونه و در چه زمانی وارد آلمان شد.
بر پایه اصل "صلاحیت قضایی جهانی" نهادهای امنیتی و قضایی آلمان می‌توانند  کسانی را که مظنون به ارتکاب جنایت علیه بشریت هستند تحت پیگرد قضایی قرار دهند؛ حتی اگر جرم احتمالی در خارج از آلمان رخ داده باشد و افراد مظنون شهروند کشور دیگری باشند.با استناد به این اصل، در میانه‌ دی ماه سال ۱۴۰۰ نیز  "انور ر."، عضو سابق دستگاه امنیتی سوریه که به عنوان بازجو در آن کشور فعالیت می‌کرد، به جرم "جنایت علیه بشریت و ارتکاب چندین مورد قتل" از سوی دادگاه عالی شهر کوبلنتس آلمان به حبس ابد محکوم شد.
صدور این حکم، نخستین نمونه از برگزاری چنین  دادرسی‌هایی در سطح کشوری در آلمان بود. تا پیش از این، دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه مسئول رسیدگی به اتهاماتی همچون نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی بوده است.حال، دادگاه شهر برلین باید درباره اتهام جنایت جنگی علیه ''موفق. د.'' تحقیق و تصمیم‌گیری کند.

 
برچسب ها: آلمان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها