به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۲:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۰۳ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۳۳۲۹۰۹

حذف زبان فارسی از لوحه دادگاه عالی افغانستان

حذف زبان فارسی از لوحه دادگاه عالی افغانستان
گروه بین الملل:  طالبان، زبان فارسی را از لوحه جدید دادگاه عالی افغانستان حذف کرده‌اند.
در این لوحه جدید، دادگاه عالی طالبان به دو زبان پشتو و انگلیسی نوشته شده است و همچنان نام سترمحکمه(دادگاه عالی) به «قضائیه قوه» تغییر کرده است.
بیشتر کاربران افغانستان در شبکه‌های اجتماعی در رابطه به این تصمیم حکومت طالبان واکنش‌های شدیدی نشان داده و از طالبان خواسته‌اند به جای این کارها، امنیت و عدالت را برای مردم تأمین کنند.یکی از کاربران نوشته:«طالبان خشن‌ترین و بدوی‌ترین چهره‌ی فاشیزم تباری و لسانی پشتون است، این فاشیست‌ها زبان اکثریت مطلق مردم کشور و زبان مادری امام ابوحنیفه را قبول ندارند ولی زبان انگلیس‌ها را قبول دارند. این فاشیزم تبهکار با تمام قوت، دست و آستین برزده تا زبان پارسی را در کشور نابود و حذف کند.»
کاربر دیگر چنین نوشته:«اینجا دادگاه عالی افغانستان است. جایی که در آن دعواها و مرافعات مردم بر بنیاد فقه حنفی حل و فصل میگردد. امام ابوحنیفه بنیانگذار فقه حنفی کسی بود که حتا خواندن نماز را به فارسی روا میدانست. اما در کابل، جایی که گفته میشود زادگاه اجداد آن امام بزرگ بوده است، فارسی را از لوحه دادگاه عالی و سایر ادارات حذف کرده‌اند. در کابل، عملا قوم‌کشی جریان دارد. قوم‌کشی در اصطلاحات حقوقی شامل سرکوب فرهنگی یک قوم نیز میگردد. باید در برابر این جنایت ایستاد.»حذف زبان فارسی از لوحه دادگاه عالی طالبان در شرایطی صورت گرفته که طالبان در ماه‌های اخیر زبان فارسی را از چند لوحه دیگر از جمله دانشگاه بلخ حذف کردند.
حذف واژه فارسی از لوحه دانشگاه بلخ توسط طالبان با واکنش‌های گسترده بیشتر میان شهروندان افغان مواجه شد و بیشتر کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی نوشتند که این اقدام طالبان باعث تشدید شکاف قومی و زبانی میان مردم افغانستان میشود و طالبان باید به زبان‌های رسمی این کشور حرمت بگذارند. اما وزارت تحصیلات عالی طالبان اعلام کرد که این تصمیم براساس قانون اساسی این کشور گرفته شده است.


 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها