به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۰۷ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب : ۳۳۳۱۸۰

آمارهای مخدوش

آمارهای مخدوش
اقباله هیئتی

در حالی كه آمارهای رسمی از نرخ تورم به 40 درصد بالغ می‌شود و مردم به دلیل شرایط سخت اقتصادی در انتظار تحقق وعده های رئیس‌جمهور هستند تا حداقل اندكی از مشكلات حل شود،‌ابراهیم رئیسی در آخرین سخنانی كه گفت كاهش نرخ تورم در ماه‌های گذشته را از دستاوردهای دولتش برشمرد تا بسیاری از مردم و كارشناسان اقتصادی بگویند؛ لین آمار مخدوش را كدام مشاوران و اطرافیان رئیس دولت به او می‌دهند كه از مهمترین دغدغه این روزهای مردم در سرتاسر كشور بی‌اطلاع است؟
رییسی در جمع هنرمندان اخیرا آماری را مورد استناد قرار داد و چهار سال تورم ۴۰ درصدی را عامل اصلی گرانی‌های كمرشكن در این روزها  خواند  و با اشاره به اقدامات دولت برای مهار تورم و گرانی گفت: موفقیت دولت این است که ظرف هشت ماه توانسته جلوی سیل تورمی گذشته را بگیرد!
این همه در حالی است كه دولت كم كم به یك سالگی عمرش نزدیك می‌شود و در تمامی این ماه ها تقصیر گرانی را همچون همه مسئولان به گردن دولت‌های قبلی، روحانی، ظریف، برجام و هزارن مورد دیگر می‌اندازند و هر چند مشكل مردم الان این حرف‌ها نیست و حتی در صورتی كه تمامی این حرف‌ها صحیح باشد، آیا این برای مردم آب و نان می‌شود؟ آیا دولت رئیسی تا پیش از به دست گرفتن كلید پاستو از شرایط وخیم اقتصادی خبر نداشته است؟ آیا آمار صد در صد غلطی كه رئیس‌جمهور اعلام می‌كند هم به گردن دولت قبلی است؟
رییسی در حالی چهار سال تورم ۴۰ درصدی را عامل گرانی‌های اخیر اعلام کرده است که گزارش رسمی اعلامی از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد از سال ۱۳۵۷ تا کنون تنها دو سال نرخ تورم رسمی ایران بالاتر از چهل درصد بوده است.
حالا و در این شرایط پرسش مهم برای بسیاری از كارشناسان و فعالان اقتصادی این است که آمارهای مخدوش با چه هدفی و توسط چه کسانی به رییس‌جمهور داده می‌شود؟
ابراهیم رئیسی در جریان رقابت‌های انتخاباتی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری وعده داد که در دولت او معیشت مردم و اقتصاد معطل مذاکرات نخواهد ماند اما حالا رشد تورم به اولین دغدغه مردم تبدیل شده است و گویی طبیبی هم برای این درد بی‌درمان یافت نشده است.

 
برچسب ها: نرخ تورم گرانی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها