به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۲ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب : ۳۳۴۵۲۲

امکان دسترسی به غلات در اوکراین وجود ندارد

امکان دسترسی به غلات در اوکراین وجود ندارد
گروه بین الملل: بر پایه برآورد سازمان ملل چند میلیون تن غله در اوکراین وجود دارد که به خاطر شرایط جنگی امکان دسترسی به آنها فراهم نیست.توقف صادرات غلات پس از تجاوز روسیه به اوکراین بسیاری از کشورها را با کمبود مواد غذایی روبرو کرده است.
با آغاز تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین در ۲۴ فوریه امسال، صادرات غلات از این کشور که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد غذایی جهان به شمار می‌رود تقریبا متوقف شد.جنگ اوکراین بسیاری از کشورهای جهان، به خصوص در آفریقا و خاورمیانه را با بحران کمبود مواد غذایی روبرو کرده است.مدیر دفتر آلمانی برنامه جهانی غذا، وابسته به سازمان ملل متحد می‌گوید در حال حاضر میلیون‌ها تن مواد غذایی بسیار مورد نیاز در اوکراین وجود دارد که امکان استفاده از آنها فراهم نیست. هم اکنون حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن غلات اوکراین در بندرها و کشتی‌ها نگهداری می‌شوند که بلااستفاده مانده‌اند.او می‌گوید معضل صدور مواد غذایی از اوکراین در شرایط کنونی از جمله به این علت است که بندرها و مسیرهای دریایی در پی تهاجم نظامی روسیه بلوکه شده‌اند.اوکراین پیش از لشکرکشی روسیه از مهم‌ترین تولید و صادرکنندگان گندم، ذرت و دانه‌های روغنی در جهان محسوب می‌شد. برخی این کشور را انبار غله جهان می‌خوانند.
مطابق برآوردهای سازمان ملل در سال ۲۰۲۰ بیش از ۳۰ میلیون تن ذرت و حدود ۲۵ میلیون تن گندم در اوکراین برداشت شده و بسیاری از کشورها، از جمله در شمال آفریقا وابسته به واردات مواد غذایی به نسبت ارزان قیمت از اوکراین هستند.تولیدات کشاورزی اوکراین برای کمک‌های غذایی سازمان ملل در سراسر جهان نیز نقشی تعیین‌کننده دارند. به گفته مارتین فریک کشورهای جهان به شدت به مواد غذایی وارداتی از اوکراین نیاز دارند.جنگ اوکراین فقط به اختلال در صادرات غله منجر نشده بلکه میلیون‌ها شهروند جنگ‌زده اوکراینی نیز با کمبود شدید مواد غذایی روبرو شده‌اند.
برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل می‌گوید این نهاد از ابتدای حمله نظامی روسیه تا کنون به حدود دو و نیم میلیون شهروند اوکراینی کمک‌های غذایی رسانده که بخش بزرگی از آنها در داخل خود کشور و چند صد هزار نفر در کشور همسایه، مالدیو حضور دارند.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها