به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۳ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۳۳۴۶۷۳

اتحادیه اروپا بر سر روسیه به توافق نرسید

اتحادیه اروپا بر سر روسیه به توافق نرسید
گروه بین الملل: آلمان پس از رفع تردیدهای اولیه اعلام کرد قصد دارد از تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه روسیه حمایت کند. مجارستان گفته تحریم انرژی روسیه را وتو خواهد کرد. اسپانیا، ایتالیا و یونان نسبت به افزایش قیمت سوخت هشدار داده‌اند.
در نشست ویژه وزیران انرژی اتحادیه اروپا، کشورهای اروپایی نتوانستند بر سر بسته ششم تحریم‌ها علیه مسکو به توافق برسند. کادری سیمسون، کمیسر اتحادیه اروپا در حوزه انرژی، در سخنان خود از "لحظه‌ای کلیدی برای حوزه انرژی اروپا" سخن به میان آورد.
کمیسیون اتحادیه اروپا در نظر دارد  تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو به تصویب برساند. به گفته سیمسون، جزئیات این تحریم‌ها توسط اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، اعلام خواهد شد.روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان،  از کشورهای مردد اروپایی نظیر مجارستان خواست تا سریعا واردات نفت از روسیه را متوقف کنند. او گفت همبستگی با اوکراین مستلزم این است که واردات سوخت‌های فسیلی از روسیه "به سرعت و به شدت کاهش یابد".
مجارستان مخالف ممنوعیت واردات نفت از روسیه است و اعلام کرده این تصمیم را وتو خواهد کرد. به گفته دیپلمات‌های اروپایی، ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان که حدود یک ماه پیش مجددا در این سمت انتخاب شد، قصد دارد در نشست سران اتحادیه اروپا که اواخر ماه مه برگزار می‌شود، این موضوع را مورد بحث قرار دهد. تحریم‌های اتحادیه اروپا برای اجرایی شدن مستلزم کسب رأی مثبت تمامی اعضای این اتحادیه است.در مقابل لهستان خواستار ممنوعیت فوری واردات نفت روسیه به اتحادیه اروپا شده است. آنا مسکوا، وزیر محیط زیست این کشور، در نطق خود در بروکسل تأکید کرد "اکنون زمان تحریم نفت فرا رسیده است". مسکوا قدم بعدی تحریم‌ها علیه مسکو را توقف واردات گاز از این کشور دانست.لهستان نزدیک‌ترین متحد اوکراین در موضوع تحریم انرژی روسیه به شمار می‌رود.
سایر کشورهای اتحادیه اروپا نسبت به عواقب پرهزینه تحریم نفت و گاز روسیه هشدار می‌دهند. اسپانیا، پرتغال، یونان و ایتالیا می‌گویند این اقدام می‌تواند منجر به افزایش هنگفت قیمت سوخت شود. این کشورها اصرار دارند اتحادیه اروپا یک دوره گذار طولانی‌تری را برای یافتن جایگزین‌هایی برای نفت روسیه در نظر بگیرد.
وزیر اقتصاد آلمان در نشست اتحادیه اروپا تأکید کرد قطع وابستگی به انرژی روسیه، برای اقتصاد کشورها بدون پیامد نخواهد بود. به گفته هابک چنین اقدامی به معنای "افزایش تورم، افزایش قیمت سوخت و فشار بر اقتصاد" است. هابک پیش‌تر طی سخنانی در برلین، عنوان کرده بود تحریم نفتی روسیه برای آلمان، به عنوان یک کشور قدرتمند اقتصادی، "قابل تحمل" خواهد بود.
دولت آلمان می‌گوید تا کنون موفق شده وابستگی خود به نفت و گاز روسیه را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. به گفته هابک تا پیش از وقوع جنگ، آلمان ۳۵ درصد نفت مورد نیاز خود را از روسیه وارد می‌کرد که این میزان اکنون به ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده است.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها