به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۱۴
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۴ ساعت ۱۸:۲۵
کد مطلب : ۳۳۴۸۹۹

رئیسی در پایین‌ترین حد از محبوبیت

رئیسی در پایین‌ترین حد از محبوبیت
گروه سیاسی: در آستانه یک‌سالگی انتخابات ریاست جمهوری و رای ۱۸میلیونی به سید ابراهیم رئیسی، حالا او در پایین‌ترین حد محبوبیت قرار دارد؛ اما چرا؟رئیسی و حامیان او در یک‌ساله گذشته سطح انتظار مردم را بالا برده و حتی تاکید کردند که با وجود تحریم‌ها، آن‌ها وضعیت اقتصاری را بهبود می‌بخشند.در همین راستا یارانه‌های جدیدی وعده داده شد و وزیر کار دستمزد کارگران را تا ۵۷درصد بالا برد و وقتی هم حرف از گرانی به میان آمد، معاون وزیر صمت دستور داد که قیمت‌ها پایین بیاید؛ که البته نیامد!

به این ترتیب افکارعمومی از دولت رئیسی انتظار گرانی ندارد و همین امر گرانی خودرو، برنج، اینترنت، نان، ماکارونی و ده‌ها قلم‌کالای دیگر را برای افکارعمومی غیرقابل قبول کرده است.اما چرا رئیسی در کنترل قیمت‌ها موفق عمل نکرد و دولت و مجلس یکدست، ناتوان از پایین نگه داشتن قیمت اقلام ضروری هستند؟

به نظر می‌رسد که ۵ اشتباه، دولت رئیسی را به نامحبوب‌ترین دولت در سال اول فعالیت در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب تبدیل کرده است.
اول: رئیسی مانند روحانی از دولتی ناهمگون استفاده کرد. او عملا دولتی ائتلافی تشکیل داد که در آن وزرا و معاونینی نامتجانس قرار دارند. اختلاف در تیم اقتصادی، اخیرا با حذف دو معاون از کمیسیون اقتصادی علنی شده است و این اختلافات باعث شده تا دولت برنامه واحدی برای حل مسائل اقتصادی نداشته باشد.جالب اینکه برخلاف تصورات اولیه، دولت رئیسی حتی با مجلس نیز همسو نیست و این اختلاف در جریان لایحه بودجه ۱۴۰۱ و ماجرای حذف ارز ترجیحی خود را نمایان کرد. اقدامی که حالا با گرانی نان، ضربه‌ای کاری به طبقات محروم هوادار دولت زده است.

دوم: دولت رئیسی درست مانند دولت روحانی، فاقد پایگاه اجتماعی ثابتی است. در واقع رئیسی از محبوبیت برخی جریانات اصولگرا بهره برده تا تشکیل شود، اما آرای شخص رئیس جمهور، نه ناشی از محبوبیت او، بلکه آرایی سلبی برای جلوگیری از تکرار دولت روحانی است؛ بنابراین رئیسی و دولتش محبوبیت ذاتی ندارند.استفاده رئیسی از رحم اجاره‌ای محبوبیت جریانات اصولگرا باعث شده تا به محض افشای اختلافات او با دیگر جریانات، محبوبیت رئیسی نیز سقوط کند.

سوم: رئیسی در جریان مذاکرات هسته‌ای نیز اشتباه روحانی را تکرار کرد. روحانی با طولانی کردن مذاکرات، به طرف مقابل پیام داد که تا هر زمانی بخواهد حاضر است گفتگو‌ها را ادامه دهد، چراکه به دنبال توافق است. رئیسی هم به رغم بن‌بست مذاکرات، اصرار دارد گفتگو‌ها را ادامه دهد. این روند، اقتصاد ایران را سرگردان کرده و صاحبان کسب و کار نمی‌دانند که باید خود را با شرایط توافق تطبیق دهند یا عدم توافق.به نظر می‌رسد ضرر بلاتکلیفی مذاکرات از شکست گفتگو‌ها بیشتر است و رئیسی نباید با تکرار خطای روحانی، بار دیگر اقتصاد ایران را در باتلاق دیپلماسی گرفتار کند.

چهارم: رئیسی مانند روحانی از ظرفیت‌های فضای مجازی به قدر مطلوب استفاده نمی‌کند. روحانی با وجود نزدیکی سیاسی به خاندان لاریجانی، نتوانست یا نخواست مانع از تصمیم اشتباه دستگاه قضایی برای فیلتر تلگرام شود.رئیسی هم اکنون در برابر فشار‌های "صیانت" از سوی همان طیف تندرو ایستادگی نکرده و به طور مداوم از محبوبیت خود می‌کاهد. اگر در دوره رئیسی، محدودیت‌های شدید بر فضای مجازی اعمال شود، اندک امید‌ها به حفظ رونق کسب و کار در فشار تحریم و سوءمدیریت از بین خواهد رفت.

پنجم: رئیسی با اینکه در دستگاه قضا سابقه خوبی در برخورد با فساد داشت، در مقام ریاست جمهوری نتوانست عملکرد قابل قبولی در مبارزه با فساد داشته باشد؛ بنابراین فساد ساختاری دولت ادامه یافت که مهمترین مصداق آن، قدرت‌نمایی مافیای خودرو در افزایش قیمت‌ها و ضعف دولت در کنترل مافیاست.

رئیسی به خوبی می‌داند که مافیای اقتصادی چطور منافع مردم را به خطر انداخته؛ برخورد با این مافیا نیاز به اصلاحات ساختاری و نه برخورد‌های فرمایشی دارد. با این وجود رئیسی برنامه‌ای برای اصلاحات ساختاری ندارد و همین امر دست مافیا را باز گذاشته تا به بهانه تحریم، تبر بر ریشه اقتصاد ایران بزند.دولت رئیسی و مجلس انقلابی حتی در زمینه شفافیت هم گام‌های درخوری، آنطور که حامیان انتظار داشتند برنداشتند و همین امر فرصت برای فساد را افزایش داده است و اگر اندک نظارت فعالان فضای مجازی هم نباشد، مافیا به فساد خود بیشتر ادامه خواهد داد.به این ترتیب، نزدیک به یک سال پس از انتخابات ۱۴۰۰، حالا رئیسی شاید ناخواسته، به همان راهی می‌رود که روحانی رفت و این شاید از او، نامحبوب‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ ایران را بسازد.
مرجع : خبر فوری
برچسب ها: ابراهیم رئیسـی

۱۴۰۱/۰۲/۱۴ ۲۱:۴۱
بدون ارائه آمار، از کجا فهمیدین محبوبیت دولت کم شده؟ (386752)
۱۴۰۱/۰۲/۱۴ ۲۲:۰۱
رییسی بنده خدا اصلا در جریان این گرانی ها نیست همیشه میگه من دغدغه معیشت مردم را دارم و دارم گرانی و تورم را پایین میارم پس نتیجه میگیریم بخاطر مشغله کاری و فکر کاهش تورم در جریان گرانی های جدید ساعتی نیست. (386753)
هما
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۱۵ ۱۰:۰۴
بله
اولا اینکه از قدیم الایام گفتند جریان مال سیم برق هستش
دوما اینکه اگر منظورتان خبر نداشتن ایشان هست
بله ، معمولا اینها روز جمعه خبردار می‌شوند و روز جمعه ایشان فکر کنم ظهور آقا امام زمان باشد که آن روز متوجه خواهند شد انشاالله
علی برکه الله (386777)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۱۴ ۲۲:۳۱
جریان اصولگرا ورییسی محبوبیتی ۲۰ درصدی در میان وابستگان روحانی ومذهبی وسپاهی وخانواده شهدا وجانبازان وساده دلان کمیته امدادی وروستایی دارد مافیای ثروت درفولاد وپتروشیمی و واردات وکاسبان تحریم هم برای کسب منافع از او حمایت میکنند ۸۰‌درصد مردم هم که ........ اقای خاتمی به حق مایوس شده وانزوا گزیده واقعا بیماری سیاسی واقتصادی وفرهنگی واجتماعی ایران لاعلاج است و مرگبار بهترین اقتصا ددانان دنیا هم کاری نمیتوانند برای ان انجام دهند چه رسد به این افراد ناتوان و ... (386754)
۱۴۰۱/۰۲/۱۵ ۰۰:۲۳
بسم الله الرحمن الرحیم

جریان اصلاحات باید از شکست در انتخاباتهای سالهای 1398 و 1400 درس بگیرد و برای شرایطی که پایگاه اجتماعی اش در انتخابات شرکت نمی کنند لیستی را برای انتخابات مجلس و شورای شهر تهیه کند که همپوشانی بالایی با آن بخش از اصولگرایان داشته باشد که مخالف مشی جریان جبهه پایداری است مثلا می توانستند برای انتخابات 1398 نصف لیست را آن دسته از اعضای لیست ایران سربلند ( اصولگرایان ) بگذارند که طیف دکتر قالیباف هستند مانند پیرهادی و غیرو.
در نتیجه طعم شکست را تجربه نمی کردند!

والسلام علیک (386756)
۱۴۰۱/۰۲/۱۵ ۱۰:۴۵
همشون مثل همند
اصولگرا و اصلاح طلب
همشون به فکر جیب خودشونند نه به فکر مردم
اگر به فکر مردم بودند تو این 42 سال حداقل کاری می کردند که الان به این فلاکت نیوفتیم (386782)
جوادی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۱۵ ۱۷:۵۹
اصلاح ظلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا (386797)
۱۴۰۱/۰۲/۱۵ ۰۰:۳۱
مگه داشت که الان کم بشه!!؟ (386757)
۱۴۰۱/۰۲/۱۵ ۱۰:۴۲
چشمت رو چه جوری بستی؟
وقتی افرادی مثل تو رو می بینم آرزو می کنم کاش مثل شما بودم...
تعطیل و راحت! (386780)
۱۴۰۱/۰۲/۲۹ ۱۹:۴۵
کسی چشمش رو نبسته شما چشمات دوبین هست. یه چشم پزشک برو حتما (387888)
۱۴۰۱/۰۲/۱۵ ۰۷:۴۰
همونهایی که سال 96 نذاشتن رئیسی رای بیاره ؛ الان هم مشغول به کار هستند تا دولتش رو بزنن زمین.

و مکرو و مکرالله والله خیر الماکرین
..: ان شاءالله :.. (386767)
۱۴۰۱/۰۲/۱۶ ۲۳:۵۵
بشین بینیم بابا (386861)
۱۴۰۱/۰۲/۲۲ ۱۱:۲۳
جوجه !
فعلا برو آخر پاییز بیا.
با رفیقات بیا همتونو باهم بشمرم!! (387286)
۱۴۰۱/۰۲/۱۵ ۰۹:۰۳
والا این خیلی مهم نیست محبوبیتی داشته باشه یا نع=ه، آوردن گفتن این رییس جمهورتان است بایدم بیاید پای صندوق بهش رای بدید، تامام. (386773)
۱۴۰۱/۰۲/۱۵ ۰۹:۲۰
۱۴۰۲ و ۱۴۰۴ معلوم میشه این همه گرانی رانت اختلاس تبعیض و... (386775)
۱۴۰۱/۰۲/۱۵ ۱۰:۴۰
بر اساس کدوم نظر سنجی؟
تورم ۵۰ درصد در پایان دولت روحانی باید تو ۹ ماه صفر می شد؟
تو همین مدت ۱۸ درصد تورم کاهش پیدا کرده و به گواه بانک جهانی رشد اقتصادی به نزدیک ۴ رسیده!
ماجرای نبود واکسن رو فراموش نکردیم که از روزی ۸۰۰ کشته به لطف خدا به کشته تک رقمی رسیدیم.
یه زمان واکسن نبود. الان تو انبارها داره خراب میشه. (386779)
۱۴۰۱/۰۲/۱۷ ۱۴:۴۵
اره فقط تو راست میگی برادر جان (386905)
سیدعلی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۲۹ ۰۸:۵۸
یکی از کسانی که یک میلیارد دلار پول بیت المال رو کشید بالا برای واکسن الان ............. هست. ایشون به همراه وزیر بهداشت.......... کشور رو معطل واکسن برکت کردن که باعث کشته شدن صدها هزار نفر ایرانی شد. و الان بجای زندان آقا ترفیع هم گرفته شده ...... (387864)
۱۴۰۱/۰۲/۲۹ ۲۳:۲۳
عزیزم کسی که باعث کشته شدن مردم شد مخبر و وزیر بهداشت نبو دخوب فکر کن ببین کی بود؟ آفرین (387908)
کی قباد
۱۴۰۱/۰۲/۱۵ ۱۱:۲۳
همه این دلایل غلط و اشتباهه چون در این مملکت نه دولت کاره ای هست و نه مجلس همه اختیارات منحصر شده در " نهادهای بالادستی " اونها هستند که تصمیم میگیریند و دولت فقط مجری هست . تا زمانیکه تحریمها برقرار باشه نه رئیس جمهور اصلاح طلب کاری از دستش بر میاد و نه رئیس جمهور اصولگرا
آب از سرچشمه گل آلوده (386784)
۱۴۰۱/۰۲/۱۵ ۲۱:۵۲
یک معجزه رئیسی این است که لال ها را شفا می دهد
کسانی که در افتضاحات روحانی سکوت کرده بودند حالا که رئیسی درحال پاک کردن کثافت کاری روحانی در به باد دادن ارز کشور (ارز 4200 جهانگیری ) هست زبان باز کرده اند (386808)
۱۴۰۱/۰۲/۱۶ ۰۰:۰۰
این حرفها که تکراری است. اتفاقاً در دوران روحانی هم انتقادات درست و سازنده از طرف کسانی بود که امروز هم انتقاد می کنند؛ اما کسانی که در دوره روحانی حاضر بودند با شیطان همدست شوند تا دولت منتخب اکثریت را زمین بزنند امروز در برابر افتضاخی به نام دولت رئیسی ساکت مانده اند. اما نه، این حرف بی انصافی است؛ عده زیادی شان فهمیده اند که آقای رئیسی توانایی اداره یک اداره کوچک را هم ندارد و کم کم دارند راه شان را جدا می کنند و به زودی سفره شان را جای دیگری پهن خواهند کرد. (386812)
۱۴۰۱/۰۲/۲۲ ۱۱:۲۴
دمت گرم. همونایی که سر قضیه بنزین معلوم نبود زنده ان یا مرده حالا بلبل شدن. (387287)
داروس
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۱۶ ۰۰:۴۵
مگه وقتی با ۱۵٪ ارا انتخاب شد محبوبیت داشت که حالا بعد از ۹ ماه به حداقل برسد؟ (386815)
۱۴۰۱/۰۲/۱۷ ۱۲:۴۱
برگزاری هر انتخاباتی دست هر رییس جمهوری باشه دور دوم خودش رکورد میزنه مثل مموتی دور اول به زور اصولگرایان 17 میلیون و دور دوم به راحتی 24/5 میلیون. سیدمحمد خاتمی دور اول 20 میلیون دور دوم اندکی بیشتر 21 میلیون بازم انصافش رو شکر. روحانی دور اول 18 میلیون دور دوم 23.6 میلیون به لطف تکرار میکنم، تکرار میکنم و برجام. سید ابرام دور بعدی در 1404 احتمالا بالای 22 میلیون رای داره.
البته برای هیجان بهتره انتخابات بعد بین آقایان رییسی، احمدی نژاد، و اقایان احمدها: خاتمی، جنتی و علم الهدی برگزار بشه. (386890)
سید علی محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۲۹ ۰۸:۵۵
آقای رییسی کاری کردند که امثال من هم که طرفدار ایشون و نظام بودم به صف مخالفان بپیوندم . ما نابودشده گان همیشگی هستیم . من که دیگه هیچ امیدی ندارم . و فقط لحظه شماری برای مرگ میکم (387863)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها