به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۱ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب : ۳۳۷۷۹۵

تمایل برای خرید ماهی افزایش پیدا می‌کند

تمایل برای خرید ماهی افزایش پیدا می‌کند
گروه اقتصادی: رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی گفت: نرخ ماهی و بوقلمون نسبت به مرغ بالاتر است از این رو بعید است این اقلام جایگزین مرغی شوند که هم اکنون کیلویی 45 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای و افزایش نرخ مرغ و تخم‌مرغ برخی از رسانه‌ها این ادعا را طرح کردند که تمایل مردم برای مصرف ماهی و بوقلمون روند صعودی به خود گرفته است؛ اما در مقابل برخی کارشناسان بر این باورند که در عمل چنین مهمی رخ نداده است چرا که همچنان قیمت ماهی و بوقلمون نسبت به مرغ افزایشی است و مرغ و تخم‌مرغ تامین کننده پروتئین خانوارها محسوب می‌شوند.

مهدی یوسفخانی رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی  با اشاره به ثبات قیمت مرغ در ابتدای هفته، گفت: قیمت مرغ درب مرغداری کیلویی 40 هزار تومان و در واحدهای صنفی و خرده فروشی کیلویی 45 هزار تومان عرضه می‌شود.وی با بیان اینکه میزان تقاضا برای خرید کاهش پیدا نکرده است، خاطر نشان کرد: بعد ثبات قیمت مرغ تقاضا برای خرید قابل توجه شده است.

این فعال صنفی در پاسخ به این پرسش که آیا این خبر را تایید می کنید که با افزایش نرخ مرغ تقاضا برای خرید ماهی و بوقلمون زیاد شده است؟ تصریح کرد:  بعید می‌دانم چنین اتفاقی رخ داده باشد چراکه نرخ ماهی و بوقلمون نسبت به مرغ بالاتر است از این رو این خبر نمی‌تواند با واقعیت مطابقت داشته باشد.

همچنین در این رابطه ناصر نبی‌پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار  با بیان اینکه اصلاح نظام یارانه‌ای در اوج تولید تخم مرغ عملیاتی شد، گفت: بعد از اجرایی شدن این طرح بسیاری از تولیدکنندگان توان تامین نهاده با نرخ آزاد را ندارند و مجبور هستند که حذف گله کنند اما از سوی دیگر وزارت کشاورزی مجوز کشتار مرغ های پایین 80 هفته را نمی‌دهند.

وی با اشاره به کاهش تقاضا برای خرید تخم مرغ، گفت: یک کیلو تخم مرغ درب مرغداری 25 هزار تومان شده است اما با این نرخ نیز تقاضا کاهشی و کسی نمی‌خرد این در حالیست که دولت نرخ یک کیلو تخم مرغ را 39 هزار و 800 تومان اعلام کرد پس تخم‌مرغ زیر نرخ مصوب هم خریدار ندارد.به گفته این فعال اقتصادی؛ در شرایط فعلی اگر مرغداران بخواهند مرغ‌های تخم‌گذار خود را نگه دارند ماهی یک میلیارد و 600 هزار تومان ضرر می‌کند به همین دلیل حاضرند مرغ‌های 33 هفته خود را به کشتارگاه بفرستند و به عبارتی گله خود را تقلیل بدهند تا ضررهای خود را به حداقل برسانند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عرضه بیش از تقاضاست در نتیجه قیمت‌ها متعادل شده است، گفت: تولیدکنندگان تخم‌مرغ می‌توانند روزانه 3 هزار تن تخم مرغ کیلویی 35 هزار تومان تولید کنند اما از آنجایی‌که نهاده با قیمت آزاد در بازار کم شده است تولیدکنندگان برای تامین این نیاز باید هزینه‌های قابل توجهی پرداخت کنند.رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار در پاسخ به این پرسش نرخ تخم‌مرغ درب واحدهای مرغداری منطقی است چرا در واحدهای صنفی با خریداران با نرخ‌های نجومی مواجه می‌شوند؟ گفت: اینکه واحدهای صنفی با چه میزان سود می‌خواهند کالاها را عرضه کند ارتباطی به تولیدکنندگان ندارد و دستگاه‌های نظارتی باید در این زمینه ورود کنند.

ماهی به سفره مردم باز می‌گردد
آرش نبی‌زاده مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی  با بیان اینکه قیمت تمام شده مرغ با نهاده آزاد کیلویی 65 تا 70 هزار تومان برای مرغداران تمام خواهد شد، گفت: بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای قیمت یک کیلو قزل آلا برای تولیدکنندگان 85 هزار تومان به بالا تمام خواهد شد و با احتساب سود نرخ آن به بالای 100 هزار تومان می رسد.
وی با بیان اینکه نرخ گوشت قرمز و مرغ واقعی نبود، خاطر نشان کرد: بعد از حذف یارانه به مرغ و گوشت خواهیم دید که نرخ این محصولات واقعی می‌شوند و به قیمت ماهی نزدیک می‌شوند از این‌رو به احتمال زیاد دوباره ماهی به سفره مردم باز می‌گردد چراکه نرخ آن قایل رقابت با نرخ مرغ می‌شود.به گفته این فعال اقتصادی؛ نرخ ماهی بعد از حذف ارز ترجیحی برای واردات نهاده 7 تا 10هزار تومان بالا رفت و به قیمت واقعی خود رسید.

نبی‌زاده در پایان تاکید کرد: رابطه قیمت مرغ و ماهی پیش از تخصیص یارانه بر نهاده مرغ 20 درصد بود اما بعد از اعطای این یارانه به مرغ فاصله قیمت‌ آن 200 درصد شد، پس مسلم بود که ماهی از سفره مردم حذف شود اما در شرایط کنونی فاصله معناداری بین نرخ مرغ و ماهی وجود ندارد در نتیجه مردم نرخ این محصول را مقایسه می‌کنند و تمایل برای خرید ماهی افزایش پیدا می‌کند.
برچسب ها: ماهی گوشت قرمز مرغ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها