به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۱ ساعت ۱۵:۳۵
کد مطلب : ۳۳۷۸۴۹
نگرانی دیپلمات‌ها نسبت به آینده برجام

هر چه منتظر بمانیم،كار دشوارتر می‌شود

هر چه منتظر بمانیم،كار دشوارتر می‌شود
گروه سیاسی: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  بر لزوم ادامه مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام تاکید کرد.
جوزپ بورل  با انتشار توئیتی نوشت: «هر چه بیشتر منتظر بمانیم، به سرانجام رساندن مذاکرات دشوارتر می‌شود.»
 بورل پیشتر نیز  گفته بود که برای خروج از بن‌بستی که سد راه احیای برجام شده در پی یافتن «راهی میانه» برای حل مشکل سپاه پاسداران است.
دیپلمات‌های غربی می‌گویند ایران اصرار دارد که سپاه پاسداران باید از لیست گروه‌های تروریستی آمریکا خارج شود؛ موضوعی که آمریکا گفته است تحقق آن منوط به دریافت تضمین‌های امنیتی از طرف ایران است.طی سه ماه گذشته مذاکرات برجام متوقف شده است و همین امر سرنوشت توافق هسته‌ای را مبهم‌تر از همیشه ساخته است.
محمود احمدی بیغش عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم گفته بود باید واقعیت را به مردم گفت که برجام به نتیجه نمی‌رسد.وی با اعلام اینکه «ما نمی‌توانیم از اصول انقلابی دست برداریم»، گفت تاکید کرد اختلاف ما با آمریکا و اروپایی‌ها مبنایی است و متقابلا آن‌ها هم همین‌طور.
در این میان لارا روزن خبرنگار شناخته شده آمریکایی از نگرانی دیپلمات‌های غربی نسبت به آینده برجام خبر داده است.
وی در سایت شخصی خود، دیپلماتیک، از قول یک دیپلمات اروپایی نوشته است هر روز که بدون دستیابی به توافق می گذرد، خطر از دست دادن همه چیز به طور قابل توجهی افزایش می یابد.
این دیپلمات درگیر در مذاکرات برجام که نخواسته نامی از وی برده شود، در ادامه گفته است، «تا جایی که من می‌بینم، ایران و آمریکا در مسیرهای مخالف هم حرکت می‌کنند و فاصله‌ها کم نمی‌شود.»هفته گذشته سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز گفته بود برجام معطل حل موضوعی است که اصولا به توافق هسته‌ای ارتباطی ندارد.اشاره وی به اصرار ایران به حذف نام سپاه از لیست گروه‌های تروریستی آمریکا است.اخیرا انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا نیز سفری به ایران داشت و در پی این سفر بورل هفته گذشته گفته بود بن‌بست مذاکرات با ايران «گشوده» شده است.ایران نیز نتیجه مذاکرات با  مورا را «مثبت» خوانده بود؛ اما وزارت خارجه آمريکا همان زمان اعلام کرد احيای برجام هنوز قطعی نيست.يک سخنگوی وزارت خارجه آمريکا ضمن قدردانی از سفر انريکه مورا گفت در حال حاضر توافق قطعی نيست.
او افزود: «ايران بايد تصميم بگيرد که آيا کماکان بر شروط غیربرجامی اصرار کند و يا می‌خواهد به يک توافق سريع برسد که از نظر ما منافع تمامی طرفين را تامين خواهد کرد.»



 
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها