به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۲ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۳۳۸۰۰۴

مرگ‌بارترین سرطان در ایران کدام است؟

مرگ‌بارترین سرطان در ایران کدام است؟
گروه جامعه:دبیر علمی هفته جهانی سلامت گوارش، از سرطان روده بزرگ به عنوان سومین سرطان شایع در دنیا نام برد که قابل پیشگیری است.نجمه آل طه، با اشاره به اینکه سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع دنیا محسوب می‌شود ولی از طریق غربالگری به موقع قابل پیشگیری است، گفت: به طور متوسط یک پولیپ در روده بزرگ طی ۷ تا ۱۰ سال ممکن است تبدیل به سرطان بدخیم شود.
 
وی درباره برگزاری هفته سلامت گوارش اظهار داشت: امسال در کشور از ۳۱ اردیبهشت تا ۶ خرداد همزمان با هفته جهانی سلامت گوارش این موضوع در کشور ما نیز مد نظر قرار گرفته است که به صورت اختصاصی به موضوع پیشگیری از سرطان روده بزرگ خواهیم پرداخت.آل طه افزود: به طور کلی سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع دنیا و دومین سرطان است که بیشترین آمار مرگ و میر را به خود اختصاص داده است، بنابراین توجه در پیشگیری غربالگری و درمان به موقع این بیماری بسیار ضرورت دارد.

دبیر علمی هفته جهانی سلامت گوارش خاطرنشان کرد: تقریباً ابتلاء به سرطان روده در مردان و زنان مشابه است و تفاوت جنسیتی خاصی وجود ندارد البته از هر ۲۳ زن یک نفر می‌تواند در سال مبتلا به سرطان روده بزرگ و از هر ۲۵ مرد یک نفر در سال مبتلا شود و به میزان بسیار اندکی ابتلاء به این سرطان در میان مردان بیشتر است.وی گفت: بنابراین توصیه می‌شود که حتماً نسبت به غربالگری و تشخیص به موقع این بیماری اقدام شود. در گذشته مدت زمانی که برای غربالگری در نظر گرفته می‌شد، سنین ۵۰ تا ۵۵ سال به بالا بود ولی از آنجایی که در حال حاضر افراد جوان‌تر هم مبتلا به این سرطان می‌شوند برخی پزشکان توصیه می‌کنند که افراد بالای ۴۵ سال نسبت به انجام غربالگری از طریق کلونوسکوپی اقدام کنند.

آل طه با بیان اینکه سرطان روده بزرگ بسیار شایع‌تر از سرطان روده باریک است، گفت: از آنجایی که یک پولیپ عامل ابتلاء به سرطان روده بزرگ است بنابراین تشخیص به موقع بیماری بسیار حائز اهمیت است و می‌توان گفت که به نوعی سرطان روده بزرگ کاملاً قابل پیشگیری است.دبیر علمی هفته جهانی سلامت گوارش در ایران گفت: یک پولیپ برای این که تبدیل به توده سرطانی و بدخیمی می‌شود به طور متوسط حدود ۷ تا ۱۰ سال زمان می‌برد بنابراین تشخیص به موقع بیماری در درمان موفقیت آمیز سرطان روده بزرگ بسیار حائز اهمیت است بر همین اساس در هفته سلامت گوارش به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت.
برچسب ها: سرطان روده بزرگ
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها