به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۲ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب : ۳۳۸۰۵۸

قالیباف: اقتصاد ما مردمی نشده است

قالیباف: اقتصاد ما مردمی نشده است
گروه سیاسی: رئیس مجلس با بیان اینکه اقتصاد ما مردمی نشده است، گفت: هر چه دولت قوی شود مردم ضعیف می‌شوند. گاهی ما آن را به زبان می‌آوریم و در حرف قبول داریم، اما حاضر به پرداخت هزینه برای آن نیستیم. برای سرمایه‌گذاری و درست کردن بنگاه و تبدیل آن به برند و سودآوری باید هزینه داد و خون دل خورد.
محمدباقر قالیباف در نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران گفت: برای موضوعی گردهم آمده‌ایم که پاشنه آشیل ما بر اقتصاد است. به عبارتی اقتصاد دولتی، غیربارور و به زمین نشسته و زخم کهنه‌ای است که سایه سنگین آن چندین دهه است که بر کشور افتاده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استقلال، عزت و هویت نعمتی است که در جامعه ما وجود دارد و باید تلاش کنیم که این حرمت و استقلال و آزادی حفظ شود. گذشته و تاریخ این کشور فراز و نشیب‌هایی داشته است. در تاریخ تاریک کشور زمان‌هایی بوده که سفیر یک دولت خارجی برای هر چیز کشور تصمیم می‌گرفت. باید قدر نظام مقدس جمهوری اسلامی را دانسته و هویت ملی و اسلامی و استقلال‌مان را حفظ کنیم که خودمان برای خودمان تصمیم می‌گیریم. بیش از چهار دهه است که هژمونی‌های منطقه‌ای و جهانی به دنبال این هستند که ما را در مسیر خواسته‌ها و منافع خودشان قرار دهند که ما حاضر به این نشدیم. مردم انقلابی ما همه سختی‌ها را تحمل کرده و در مقابل آن‌ها ایستادند. باید به قله عظیمی که در آن ایستاده‌ایم توجه کنیم. این عظمت بزرگ افتخار کشور است.

وی افزود: به عنوان یک ایرانی با فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی حاضر هستیم جان و مال خودمان را بدهیم، اما کسی نتواند پا روی عزت و شرف‌مان بگذارد. این مسیری است که به برکت مردم عزیز به ویژه شهدا و ایثارگران طی شده است و همه کسانی که خون دادند و خون دل خوردند و در عرصه جبهه و پشت جبهه مجاهدت کردند. این افتخار به برکت و تلاش آن‌ها به دست آمده که افتخار بزرگی است. حاضریم هر هزینه‌ای را پای آن بدهیم که این افتخار را حفظ کنیم. افتخاری که براساس دو اصل تکیه بر مردم و ایمان داشتن به سنت‌های الهی به دست آمده است. هر اقدام موفقی رخ داده برای آن بوده که مردم میدان‌دار حرکت و عرصه بودند.

رئیس مجلس تأکید کرد: هر کجا در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد به ظرفیت مردم توجه نکردیم با مشکل مواجه شدیم که از جمله آن در عرصه اقتصاد، خصوصی‌سازی و مردمی‌سازی است. باید خصوصی‌سازی بدون رانت و درست انجام شود و با تشخیص درست آن را به اهل آن واگذار کنیم. باید در زمان واگذاری توجه‌مان به حفظ و ارتقای آن مجموعه باشد. باید این گونه به خصوصی‌سازی نگاه کنیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد ما مردمی نشده است، گفت: هر مجموعه‌ای باید چهار ویژگی شفاف‌سازی، هوشمندسازی، مردمی‌سازی و باور به نصرت الهی را داشته باشد. امروز چالش بزرگی به نام تحریم داریم. ما برای حل مشکلات کشورمان دو موضوع رفع تحریم و خنثی‌سازی تحریم را متمرکز شده‌ایم. رفع تحریم، کار و فعالیت سیاسی که باید انجام شود که آن در میدان حوزه بین‌المللی و گفتگو است. طبیعتا باید در میز مذاکره هم قدرت برقرار باشد که حرف بزنیم. اگر قدرت نداشته باشیم نمی‌توانیم مذاکره کنیم. بدون شک خصوصی‌سازی و مردمی‌سازی، اقتصاد شاهراه و تنها راه مبارزه و خنثی‌سازی تحریم است. برای حفظ عزت و استقلال و برداشتن سختی از زندگی مردم باید در این مسیر حرکت کنیم.

رئیس مجلس با اشاره به بیانات امام خمینی (ره) درباره مشکلات اقتصادی کشور و همچنین تأکیدات مقام معظم رهبری درباره اصل ۴۴ گفت: وقتی حکمرانی و دولت قوی است که مردم آن قوی باشند. قوی بودن دولت و حکمرانی به قوی بودن مردم آن برمی‌گردد. پس هر چه دولت قوی شود مردم ضعیف می‌شوند. گاهی ما آن را به زبان می‌آوریم و در حرف قبول داریم، اما حاضر به پرداخت هزینه برای آن نیستیم. برای سرمایه‌گذاری و درست کردن بنگاه و تبدیل آن به برند و سودآوری باید هزینه داد و خون دل خورد.

قالیباف با تأکید بر لزوم امنیت برای سرمایه‌گذار گفت: باید در کارهایمان به تقدیم کارآیی و ارتقای بنگاه‌ها و واگذاری اعتقاد داشته و برای آن هزینه دهیم. گاهی به آن باور داریم، ولی بلد نیستیم و حاضر هم نیستیم که جلوی افراد پیشکسوت زانو بزنیم.رئیس مجلس گفت: در برخی موارد در تصمیم‌گیری‌ها در بخش‌های دولتی به نوعی شجاعت را از مدیران گرفته‌ایم و بعد که قرار است واگذاری صورت گیرد طرف نمی‌داند که چه آینده‌ای مقابل او است، چون پشت سرش را می‌بیند که واگذار شده، اما با تغییر جریان سیاسی نبش قبر برای آن واگذاری صورت می‌گیرد. این از مشکلات ما است به خصوص وقتی که بحث‌ها سیاسی می‌شود. اگر سیاست در اقتصاد حاکم شود تبعات آن قابل گفتن نیست. از طرف دیگر اینکه واگذار کنید و بعد درآمد کسر شده در مسیر اصل ۴۴ نباشد و صرف پرداخت حقوق و امور جاری شود، درست نیست. این یعنی دارایی مولد داده تا هزینه جاری تأمین شود. این رویکرد چه نسبتی با اصل ۴۴ دارد؟

وی با اشاره به روند خصوصی‌سازی در ۱۵ سال گذشته گفت: چند ده میلیارد دلار از سرمایه‌های کشور خارج شده است. آوردن سرمایه از خارج به داخل پیشکش، اول سرمایه داخل بیرون نرود. باید بتوانیم سرمایه‌هایمان را حفظ کنیم.رئیس قوه مقننه با اشاره به ایرادات در نحوه قانون‌گذاری گفت: ما در قانون‌گذاری ثبات لازم را نداریم. گاهی در قوانین سالیانه بودجه به قانون‌های مادر دائمی تعرض می‌شود که این اشکال ما در مجلس است. باید درباره تمامی امور با هم گفتگو کنیم تا خطا در تشخیص و هدف‌گذاری نداشته باشیم که داریم. همچنین نباید خطای سیاسی و سیاستی، تخصیص اعتبار و تضعیف بخش خصوصی نداشته باشیم که این‌ها را هم داریم. گاهی احساس می‌کنیم بخش خصوصی از ما نیست و آن را رقیب می‌دانیم. در زبان چیز دیگری می‌گوییم، اما در عمل رفتارمان به گونه‌ای دیگر است.

رئیس مجلس تأکید کرد: باید شجاعانه تصمیم بگیریم و هزینه بدهیم که در غیر این صورت هیچ کاری نمی‌توانیم بکنیم. در حوزه قضایی به ترک فعل رسیدگی می‌شود، اما به نظرم رسیدگی نمی‌شود. امروز در کشور ما با کسانی کار دارند که دارند کار می‌کنند. افسوس می‌خورم از وضع افرادی که به ظاهر متخصص و قلمزن هستند، اما نوکری برای دیگران می‌کنند. من گفتم از بحث‌ها عبور کردم، اما معلوم نیست دوستانی که در بخش خصوصی کار می‌کنند این طور باشند.

وی یادآور شد: در تهران پروژه‌هایی ساخته شد که به جای اینکه حداقل بدی و خوبی را در کنار هم بگویند فقط بدی‌ها را بیان کردند آن هم در شرایطی که در خارج از کشور از من سوال می‌کردند که چطور با وجود تحریم‌ها ۲۰۰ کیلومتر متروسازی صورت گرفت که با کمک مردم و بخش خصوصی بود. به دروغ گفتند که بدهی مانده است حال اینکه اگر با هر منطق اقتصادی محاسبه می‌شد، چنین چیزی نبود. پس به شما می‌گویم قوی و امین باشید و محکم بایستید. این مردم و کشور به شما در بخش خصوصی نیاز دارند. مردم ما نشان دادند مردان مرد میدان برای روز‌های سخت هستند و برای اسلام و اهل بیت (ع) و ایرانی عزیز حرمت قائل هستند.وی در پایان گفت: جز برای خدمت به مردم کار دیگری نکنید. ما هم در مجلس با همه سختی‌ها در خدمت شما هستیم تا موانع را از سر راه برداریم.
مرجع : ایسنا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها