به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۶ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب : ۳۴۰۳۶۸

تمایل سبزها شكست روسیه در اوكراین

تمایل سبزها شكست روسیه در اوكراین
گروه بین الملل: تمایل سبزها به کمک نظامی به اوکراین برای "پیروزی" بر روسیه به معنای زیرپاگذاشتن بیش از پیش یکی از مهم‌ترین اصول حزب است. صدراعظم شولتس تاکنون از به‌کاربردن واژه "پیروزی" برای اوکراین خودداری کرده است.حمله روسیه به اوکراین بسیاری از معادلات سیاسی و اقتصادی جهان را به‌هم ریخته است. حزب سبزهای آلمان هم تحت تاثیر این تهاجم غیرمترقبه ارتش روسیه، به بازنگری در اصول پایه‌ای خود پرداخته و به جایی رسیده است که خواهان پیروزی اوکراین بر روسیه شده است.
در نخستین برنامه انتخاباتی این حزب در سال ۱۹۸۰ برچیدن ارتش آلمان و ازبین‌بردن پیمان‌های نظامی دو بلوک غرب و شرق (ناتو و پیمان ورشو) از اهداف مهم حزب سبزها عنوان شده بود.
از آن زمان تا آغاز جنگ در اوکراین سبزها برای جلوگیری از ارسال جنگ‌افزار به مناطق جنگ‌زده و بحرانی تلاش می‌کردند و در این زمینه موفقیت‌هایی هم کسب کرده بودند. آنها  در برنامه انتخاباتی سال گذشته خود نیز به صراحت اعلام کردند که نباید هیچ جنگ‌افزار آلمانی به مناطق جنگی فرستاده شود.اکنون سبزها در ائتلاف دولتی حضور دارند و تصمیم خود را گرفته‌اند و در ماه‌های اخیر همواره بر ارسال جنگ‌افزار سنگین به اوکراین برای دفاع از خود پافشاری می‌‌کنند.بر اساس نظرسنجی‌هایی که تاکنون انجام شده، این اقدام باعث افزایش محبوبیت آنها شده است.
اولاف شولتس، صدراعظم سوسیال دموکرات آلمان مدت نسبتا زیادی به ارسال جنگ‌افزار سنگین تمایل نداشت ولی به مرور ضرورت آن را حس کرد. رهبران فراکسیون‌های احزاب دولت ائتلافی و اپوزیسیون هم تأکید کردند که آلمان در مبارزه برای آزادی در کنار اوکراین ایستاده و پشتیبانی از "حق دفاع از خود" این کشور برای حفظ صلح و آزادی در اروپا و همچنین برای یافتن راه حل دیپلماتیک مهم است.از چند روز پیش سران حزب سبزها در این زمینه یک گام جلوتررفته‌اند. امید نوری‌پور، یکی از دو رهبر حزب در گفت‌وگویی با شبکه رسانه‌ای فونکه که روز یکشنبه، پنچم ژوئن (۱۵ خرداد) منتشر شد تمایل خود به "پیروزی" اوکراین بر روسیه را اعلام کرده است.
آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان از حزب سبزها در یک برنامه تلویزیونی گفته بود:‌«اوکراین به هیچ وجه نباید ببازد، بلکه باید این جنگ را ببرد».البته نوری‌پور تاکید کرده است که حزب سبزها نباید برای اوکراین تعیین تکلیف کند، بلکه این اوکراینی‌ها هستند که برای سرنوشت خود تصمیم می‌گیرند.
او در پاسخ به این پرسش که چرا صدراعظم از به‌کاربردن واژه "پیروزی" برای اوکراین طفره می‌رود گفت، بحث در مورد انتخاب کلمات او را آزار می‌دهد.رهبر حزب سبزها در رابطه با خط قرمز حزبش برای ارسال جنگ‌افزار به یک منطقه جنگی تاکید کرد:‌«ما باید بین دو هدف تعادل برقرار کنیم: اجتناب از گسترش جنگ و کمک به اوکراین.»به گفته نوری‌پور، اقدامات لازم برای این امر همواره در حال تغییر هستند، به همین دلیل او از تعیین خط قرمز دائمی برای کمک نظامی به کشوری که مورد هجوم واقع شده اجتناب می‌کند.امید نوری‌پور ضمن بیان این که اوکراینی‌ها باید استقلال، تمامیت ارضی و آزادی خود را بازیابند تصریح کرده است: «ما تسخیر حتی یک وجب از خاک اوکراین را به‌رسمیت نخواهیم شناخت».
سیاستمدار ایرانی‌تبار در سال ۲۰۱۴ به عنوان سرپرست گروه دوستی پارلمانی آلمان و اوکراین، به دلیل تجاوز روسیه به اوکراین در کریمه و شرق این کشور  خواهان تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه شد. او همچنین از چشم‌انداز پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا حمایت کرد.در سال ۲۰۲۱ هم نوری‌پور از صدراعظم اولاف شولتس خواست، در سیاست‌ دوستانه حزب سوسیال دموکرات در قبال مسکو تجدیدنظر کند.


 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها