به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۶:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۸ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب : ۳۴۰۷۹۱

ابتلا به زوال عقل با مصرف روزانه نوشابه رژیمی

ابتلا به زوال عقل با مصرف روزانه نوشابه رژیمی
گروه علمی: همه ما در شروع روز تصمیم می‌گیریم اقداماتی هرچند کوچک برای سلامت خود انجام دهیم، کار‌های مانند پیاده روی‌های کوتاه به جای استفاده از وسایل نقلیه، استفاده از پله به جای پله برقی با آسانسور و یا جایگزین کردن نان‌های سبوس‌دار به جای نان سفید. تصمیمات کوچکی که می‌تواند احساس خوبی را به ما منتقل کند.

اما در مقابل در هنگام گرسنگی شدید و یا تشنگی مفرط کار‌های انجام می‌دهیم که تهدید کننده سلامت ماست و اگر به عادت روزانه تبدیل شود حتی می‌تواند زوال عقل را به دنبال داشته باشد. اقداماتی مانند استفاده از نوشیدنی‌های قندی مانند نوشابه، چه نوشابه‌های معمولی و چه نوشابه‌هایی که با قند مصنوعی شیرین شده‌اند.‌

می‌دانید که مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند مانند نوشابه و آبمیوه افزایش وزن را به دنبال دارد، از سوی دیگر نوشیدنی‌های قندی مانند نوشابه می‌تواند شما را مبتلا به فشار خون بالا و دیابت کند.زندگی سالم و مصرف خوراکی‌های سالم همواره دغدغه بسیای از مردم بوده است، همین دغدغه باعث شده تا مردم به نوشابه‌های رژیمی تمایل نشان دهند، نوشیدنی‌های که ظاهرا جایگزین سالم‌تری هستند، اما باید بدانید که واقعیت اینگونه نیست و بهترین راه حذف کامل نوشابه است، چه نوشابه‌های معمولی چه نوشابه‌ها با قند یا شیرین کننده مصنوعی به بدن شما آسیب می‌زنند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ در مجله سکته مغزی منتشر شد، براساس این مطالعه نوشابه‌های رژیمی خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهند. این مطالعه بر روی ۱۴۸۴ فرد بالای ۶۰ سال در یک دوره ۱۰ ساله انجام شده است، در این تحقیقات، ردیابی افراد نشان داده است افرادی که هر روز نوشابه رژیمی را در رژیم غذایی خود داشته‌اند، در مقایسه با افرادی که کمتر از یک بار در هفته از این نوشابه‌ها استفاده کرده‌اند، سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل قرار داشته‌اند.

خطر بالاتر سکته مغزی با مصرف نوشابه رژیمی
در مطالعات انجام شده محققان نه تنها زوال عقل، بلکه خطر ابتلا به سکته مغزی را بر اثر نوشیدن منظم نوشابه رژیمی بررسی کرده‌اند. محققان حاضر در این تحقیقات دو هزار و ۸۸۸ نفر از افراد ۴۵ ساله و مسن‌تر را در مدت ۱۰ سال مورد بررسی و پیگیری قرار داده‌اند.محققان در نتیجه این تحقیقات به این نتیجه رسیدند که افرادی که در روز حداقل یک نوشابه رژیمی مصرف می‌کنند، سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی ایسکمیک، که بر اثر انسداد عروق خونی اتفاق می‌افتد، قرار دارند.

سکته ایسکمیک یا انسدادی را باید به عنوان یکی از سه نوع سکته مغزی شایع معرفی کرد. این سکته مغزی با عنوان ایسکمی مغزی یا سکته انسدادی شناخته می‌شود.ایسکمی مغزی ناشی از انسداد در عروقی رخ می‌دهد که خون را به مغز می‌رسانند. این انسداد، باعث می‌شود جریان خون و اکسیژن به مغز کاهش یابد و در نتیجه منجر به آسیب یا مرگ سلول‌های مغزی شود. در صورتی که گردش خون به سرعت برقرار نشود، احتمالا آسیبی که به مغز وارد می‌شود دائمی خواهد بود.جالب است بدانید تقریبا ۸۷ درصد از تمام سکته‌های مغزی، سکته ایسکمیک است.
برچسب ها: زوال عقل
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها