به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۲۲:۴۰
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۹ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب : ۳۴۰۹۴۱

استقبال عربستان از قطعنامه شورای حکام

گروه بین‌الملل: یک روز پس از صدور قطعنامه‌ انتقادی توسط شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه فعالیت‌های اتمی ایران، وزارت خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای از عزم این کشور برای واکنش عملی به این قطعنامه خبر داد. 
استقبال عربستان از قطعنامه شورای حکام
قطعنامه دیروز آژانس انرژی اتمی با ۳۰ رای موافق از مجموع ۳۵ رای این شورا صادر شد. چین و روسیه با این قطعنامه مخالفت کردند و سه کشور هند، پاکستان و لیبی نیز به آن رای ممتنع دادند. بیانیه امروز وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران قطعنامه را به عنوان «اقدامی سیاسی، نادرست و غیرسازنده» تقبیح کرده و تاکید کرده است: «تصویب قطعنامه یادشده که بر اساس گزارش شتابزده و غیر متوازن مدیرکل آژانس و مبتنی بر اطلاعات دروغین و ساختگی رژیم صهیونیستی صورت گرفته است، نتیجه ای جز تضعیف روند همکاری و تعاملات جمهوری اسلامی ایران با آژانس در بر نخواهد داشت.» این بیانیه همچنین به واکنش عملی ایران به این قطعنامه اشاره کرده است و از «غیرفعال کردن دوربین‌های فرا پادمانی و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته» به عنوان دو اقدام عملی در برابر ٰ«رویکرد غیرسازنده آژانس» نام برده است. 

در بخشی از این بیانیه با بیان اینکه « ایران در حال حاضر از شفاف ترین برنامه صلح آمیز هسته ای در میان کشورهای عضو آژانس برخوردار است.» آمده است: «ظاهرا برخی یادشان رفته که تمام موضوعات گذشته یکبار و برای همیشه در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵ توسط شورای حکام بسته شد.» شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز چهارشنبه با اکثریت آراء قطعنامه‌ای علیه ایران به تصویب رساند و از این که ایران  به پرسش‌های آژانس در مورد ذرات اورانیوم یافت شده در سه مکان هسته‌ای اعلام نشده خود پاسخ روشنی نداده است، انتقاد کرد. پس از صدور این قطعنامه وزارت‌خانه‌های خارجه آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه‌ای مشترک، از ایران خواستند تا به تعهدات قانونی خود عمل کند و با آژانس همکاری کند. در این بیانیه آمده است که رای اکثریت قاطع آرا در تصویب این قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پیامی صریح برای ایران است که باید به تعهدات پادمانی خود عمل کند و شفاف‌سازی‌های فنی معتبری درباره موضوعات پادمان باقی‌مانده ارائه کند.

نفتالی بنت (نخست وزیر اسرائیل) و بنی گانتز (وزیر دفاع اسرائیل) هر دو در پیام‌هایی جداگانه از قطعنامه دیروز شورای حکام استقبال کردند. بنت گفته است که در صورت تداوم فعالیت‌های ایران قدرت‌های بزرگ باید پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ببرند. وزیر دفاع اسرائیل نیز ایران را خطری برای صلح در منطقه و جهان توصیف کرد و گفت:«علاوه بر محکومیت، باید گام‌های ملموسی بردارد. هر دوربین نظارتی که خاموش می‌شود باید به آن با تحریم‌های دیپلماتیک و اقتصادی پاسخ داد.» نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز ایران را متهم کرد که همچنان به رویکرد غیرشفاف در خصوص برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و تاکید کرد: « ایران از صبر و حسن نیت کشورهای عضو برجام برای توسعه برنامه هسته‌ای خود سوء‌استفاده می‌کند.»
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها