به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۲ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۳۴۱۴۳۲
تغییرات در حوزه توزیع بنزین به نگرانی‌های دامن زده است

آیا باید نگران افزایش قیمت بنزین باشیم؟

آیا باید نگران افزایش قیمت بنزین باشیم؟
گروه اقتصادی: ویدئویی از یک مقام رسمی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که مقابل لوگوی باشگاه خبرنگاران جوان ایستاده و از توقف کار کارت‌های آزاد در جایگاه‌های سوخت خبر می‌دهد. مشخص نیست این ویدئو چه زمانی و در کجا گرفته شده است. باشگاه خبرنگاران مدعی شده این ویدئو به مدت‌ها پیش و زمان اجرایی شدن طرح کدینگ جایگاه‌های سوخت در برخی مناطق جنوب شرق کشور تعلق دارد. برای بررسی بیشتر و اینکه آیا واقعا تغییری در شرایط رخ داده، موضوع را بررسی کرده‌ایم.
 
 
همایون صالحی رئیس کانون جایگاه‌داران سوخت کشور  شایعه حذف کارت‌های آزاد جایگاه‌های سوخت را رد کرده و می‌گوید شنیده‌ها حاکی از این است که این ویدئو مربوط به فرماندار یکی از شهر‌های سیستان و بلوچستان و در راستای طرح حذف کارت بنزین در جایگاه‌های سوخت رسانی برخی شهر‌های مرزی است.

صالحی گفته از چند وقت پیش در برخی شهر‌های مرزی کارت‌های سوخت با نرخ آزاد را از دسترس جایگاه داران خارج کردند و اعلام کردند خود مالکان با کارت‌های سوخت سهمیه‌ای شخصی، که ۲۵۰ لیتر هم بنزین آزاد در آن تعبیه شده، بنزین بزنند اما تا کنون هیچ بخشنامه‌ای مبنی بر جمع‌آوری کارت‌های سوخت آزاد از جایگاه‌ها به ما ابلاغ نشده است.

صالحی دلیل اجرای طرح ممنوعیت استفاده از کارت بنزین آزاد در جایگاه‌های شهر‌های مرزی به دستور شورای تامین استان‌های مرزی برای جلوگیری از برخی سوءاستفاده‌ها از جمله قاچاق سوخت اشاره کرد.رئیس کانون جایگاه‌داران سوخت کشور به شایعه اجرای طرح جمع‌آوری کارت‌های سوخت جایگاه‌داران در شیراز گفته این مساله را از رئیس اتحادیه جایگاه داران استان فارس استعلام کردم و اعلام کرد حتی یک کارت سوخت هم در استان فارس جمع‌آوری نشده و همه مردم با کارت جایگاه سوخت می‌توانند بنزین بزنند.

او تاکید کرد: سوخت‌رسانی در جایگاه‌ها به روال سابق است و به هیچ وجه به هیچ جایگاهی در کشور یا به کانون و انجمن جایگاه‌داران ابلاغیه‌ای داده نشده، به جز در برخی شهر‌های مرزی که مدتی است کارت‌های آزاد را جمع‌آوری کرده‌اند.علی‌اکبر نژادعلی مدیرعامل شرکت پخش ملی فرآورده‌های نفتی ایران، سیزدهم خرداد یعنی حدود یک هفته پیش درباره جمع‌آوری کارت‌های آزاد جایگاه‌های سوخت گفته بود: قرار نیست از «تیر»، کارت سوخت جایگاه‌داران برای سوخت‌گیری با نرخ آزاد حذف شود؛ هیچ تصمیمی در خصوص نرخ بنزین گرفته نشده و اخبار منتشر شده در فضای مجازی  در این خصوص تکذیب می‌شود. او گفته بود تغییری در نحوه توزیع بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت ایجاد نمی‌شود.

ارگان اطلاع‌رسانی دولت، ایرنا در گزارشی خبر افزایش قیمت بنزین و حذف کارت سوخت آزاد از جایگاه‌های سوخت‌رسانی را «دروغ‌پردازی» خوانده است. ایرنا به گفته‌های ابراهیم رئیسی در زمان اجرای طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرده که گفته «رئیس جمهور قول داده بنزین گران نخواهد شد.» با این وجود نگرانی مردم از بابت افرایش قیمت بنزین با توجه به تجربه تلخ آبان ۹۸، نگرانی بی‌موردی نیست. تغییرات در حوزه توزیع بنزین هم به نگرانی‌ها دامن زده است. از یک طرف کارت سوخت جایگاه‌داران شهر‌های مرزی حذف شده و مردم اجازه استفاده از سهمیه آزاد جایگاه‌ها را ندارند. از سوی دیگر طرح سهمیه بندی‌بنزین بر اساس شماره ملی در برخی مناطق آزاد از جمله کیش و قشم آغاز شده است. بر اساس این طرح سهمیه بنزین به جای اتومبیل به فرد اختصاص پیدا می‌کند. با همه‌گیر شدن اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین بر اساس شماره ملی، احتمالا بساط کارت سوخت برچیده خواهد شد.

برچیده شدن کارت سوخت و از بین رفتن سهمیه بنزین آزاد می‌تواند سرآغاز افزایش جدید قیمت بنزین باشد. ظاهرا حاکمیت که تجربه تلخ آبان ۱۳۹۸ را از سر گذرانده، قصد ندارد این بار بی‌گدار به آب بزند. چندی پیش به طور همزمان برخی فعالان شبکه‌های اجتماعی که سال ۹۸ هم مامور تولید محتوا‌هایی در توجیه طرح افزایش قیمت بنزین بودند، یک بار دیگر وارد عمل شدند. برخی فعالان رسانه‌ای که سال ۹۸ پیشنهاد افزایش قیمت بنزین تا ۵ هزار تومان را داده بودند، این بار به کسانی که به ترکیه سفر می‌کنند و بنزین ۵۰ تومانی می‌زنند، اما به گرانی بنزین در ایران معترضند، تاخته است.

در کنار این فعالان رسانه‌ای، یک دیدار عجیب هم در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با علی اکبر رائفی‌پور دیدار کرد و تصویر دیدار را در توییتر خود منتشر کرد. او علت دیدار را همکاری کمیسیون انرژی با رائفی پور در حوزه «دیپلماسی انرژی» اعلام کرد. از آنجایی که رائفی‌پور مطلقا هیچ تخصصی در حوزه انرژی ندارد، به نظر می‌رسد منظور از دیپلماسی انرژی، کمک رائفی پور به حاکمیت برای توجیه جریان حامی‌اش در حوزه تصمیمات مهم انرژی کشور باشد.رائفی پور سال ۹۸ از حامیان افزایش قیمت بنزین بود. او در سلسله سخنرانی‌های خود تحت عنوان «صبح ظهور» گفته بود «بنزین هزار تومانی که دولت به مردم ایران می‌دهد، با ضرر است و هیچ سودی نمی‌کند»
مرجع : رویداد24
برچسب ها: قیمت بنزین

علیرضا
۱۴۰۱/۰۳/۲۲ ۱۲:۱۳
مگر مسئولان محترم در این مملکت به جز نگرانی، چیز دیگری برای ما مردم گذاشتند؟!×؟!؟!؟ (389060)
Sohrabnajari1362
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۳/۲۲ ۲۰:۵۸
گرون کنید ببینیم میتونید (389113)
۱۴۰۱/۰۳/۲۲ ۲۳:۱۴
خیالتون راحت بنزین رو هم مثل بقیه اجناس گرون میکنن (389120)
۱۴۰۱/۰۳/۲۲ ۲۳:۱۷
بله باید منتظر افزایش قیمت همه چیز باشیم چون فکر کنم تیم اقتصادی سید محرومان دوتا صفر ۴قلم اجناس را نذاشتند یادشون رفته ۴قلم نیست ۴۰۰ قلم است (389122)
۱۴۰۱/۰۳/۲۳ ۰۰:۰۴
... (389127)
۱۴۰۱/۰۳/۲۳ ۰۰:۲۷
بیشتر باید نگران فردای گرانی باشیم
گرانی تورم نا امنی اقتصادی ‌‌حرج و مرج
فقر وووووو (389128)
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۳/۲۳ ۰۲:۱۳
وقتی که یه روزاعلام میکنن فرداش تکذیب میکننخحتمآ بایدنگران باشیم چون تواین مملکت هرچیزی که تکذیب بشه صددرصداجرامیشه. (389129)
۱۴۰۱/۰۳/۲۳ ۰۷:۵۰
گذشت زمان صحت و سقم انکار بعضی مسئولین را ثابت میکنه چرا که زنگنه هم در سال 98 گفته بود بنزین را گران نمی کنیم که چند صباحی نگذشته بود که بنزین را چراغ خاموش و شبانه گران کردند که رئیس جمهور هم صبح که از خواب بیدار شده بهش گفتند بنزین گران شده ؟! اما در اصل فقط مردم بودند که صبح خبر دار شدند .نمایندگان مجلس را هم که دور زده بودند حتمأ صبح با خبر شدند (389131)
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۳/۲۳ ۰۸:۲۷
مگه قراره دولت تو بنزین سود کنه که می گه ضرر می کنیم حالا اگه ضرر هم کنه از صدتا منبع دیگه جیب مردم رو خالی می کنه (389134)
۱۴۰۱/۰۳/۲۳ ۰۸:۳۳
...از کجاتون اینا رو در میارین؟ (389135)
۱۴۰۱/۰۳/۲۳ ۰۸:۴۹
........ این اقتصاد (389136)
۱۴۰۱/۰۳/۲۳ ۱۰:۱۶
نگران نباشید سایه خودش میایه (389142)
۱۴۰۱/۰۳/۲۳ ۱۱:۲۳
نگران چی باشیم بنزین مرغ روغن وغیره اینده تاریک ومبهم نیم قرن نگرانی افزایش قیمت روز به روز گرانتر شدن به ریال میدن به دلار می گیرن (389147)
۱۴۰۱/۰۳/۲۳ ۱۳:۱۱
صد در صد باید نگران شد تحریم یا تهدید از جانب کشور های دیگه زیاد اثری برای نابودی کشور نداره فقط کمی سختی در زندگی واقتصاد ولی گران کردن بنزین یا مالیات بر سپرده های مردم دقیقا به مانند یک ظرف چینی شکسته است که با کوچکترین سردی وگرمی به یکباره خورد وپودر بشه گران شدن بنزین با کشور همین کار را خواهد کرد برای امتحان کردن این اشوب وویرانی میتوانید فقط یک هفته صبر کنید وببینید کاری که انریکا نتوانست بکند بنزین گران با دو سوت برایتان انجام خواهد داد (389154)
۱۴۰۱/۰۳/۲۳ ۱۴:۵۷
اینقدر شما رسانه ها شایعه پراکنی نکنید .... (389163)
۱۴۰۱/۰۳/۲۳ ۱۶:۲۵
اقتصاد ما اقتصاد بیماری است گروهی باعلم بر این وضعیت با شایعات وایجاد دلهره در مردم سعی در آشفته نمودن بازار هل وسودجویی هستند متاسفانه رسانه های داخلی هم به آنها کمک میکنند (389166)
۱۴۰۱/۰۳/۲۳ ۱۷:۵۰
رسانه ها پول میگیرن تا حرف نمایندگان و حامیانشون رو منعکس کنن (389171)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها