به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۵ ساعت ۱۷:۰۶
کد مطلب : ۳۴۲۱۴۰

افزایش قیمت موادغذایی در دنیا ادامه دارد

افزایش قیمت موادغذایی در دنیا ادامه دارد
گروه اقتصادی: آمار نیوزلند نشان داد که قیمت موادغذایی در ماه می دوباره افزایش یافت، به طوری که قیمت میوه، سبزی، لبنیات و گوشت، همگی افزایش قابل توجه سالانه را ثبت کردند.به گزارش ایسنا، کارشناسان اظهار کردند که میانگین قیمت اقلام غذایی مانند ماست، شیر و پنیر به طور قابل‌توجهی بالاتر از قیمت در ماه می ۲۰۲۱ بود.
داده‌های آمار نیوزلند نشان داد که قیمت موادغذایی نیوزلند در ماه می ۰.۷ درصد افزایش یافته اما قیمت خانه کاهش یافته است. شاخص قیمت موادغذایی نیوزلند نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۶.۸ درصد افزایش یافته است که این شاخص در ماه گذشته ۶.۴ درصد بود. قیمت موادغذایی نزدیک به ۱۹ درصد از شاخص قیمت مصرف‌کننده را تشکیل می‌دهد.

قیمت موادغذایی برای دوره یکساله، از جمله ماست، شیر و پنیر ۷.۴ درصد در مقابل ۶.۴ درصد در آوریل، وعده‌های غذایی رستوران و غذاهای آماده ۶ درصد در مقایسه به ۵.۳ درصد در آوریل، قیمت گوشت، مرغ و ماهی ۷ درصد و قیمت نوشیدنی‌های غیر الکلی ۲.۷ درصد افزایش یافته است. قیمت میوه و سبزی نیز افزایش ۱۰ درصدی را در مقایسه با ۹.۴ درصدی ماه قبل داشت.

 قیمت موادغذایی به صورت ماهانه، پس از افزایش ۰.۱ درصدی در ماه قبل، ۰.۷ درصد افزایش یافت. نرخ تورم سالانه قیمت موادغذایی بالاتر از رشد ۶.۴ درصدی در آوریل ۲۰۲۲ در مقایسه با آوریل ۲۰۲۱ بود.مارک اسمیت، اقتصاددان ارشد ASB گفت: افزایش‌های بزرگ نشان می‌دهد که تورم کلی شاخص قیمت مصرف‌کننده همچنان در حال افزایش است. قیمت ماهانه موادغذایی در ماه می ۲۰۲۲ در مقایسه با آوریل ۰.۷ درصد بیشتر بود.نیوزلندی‌ها در سال منتهی به سپتامبر ۲۰۲۱، بیش از ۲۲ میلیارد دلار در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های موادغذایی در این کشور هزینه کردند.

موسسه املاک و مستغلات نیوزلند امروز چهارشنبه اعلام کرد، قیمت مسکن در نیوزیلند در ماه می کاهش یافت زیرا نرخ‌های بالاتر وام مسکن و افزایش عرضه مسکن بر بازار تاثیر گذاشت. میانگین ارزش خانه در سراسر کشور ۳.۱ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت اما ۳.۱ درصد در سال نسبت به سال گذشته افزایش یافت.  تحلیل‌ها نشان می‌دهد که نیوزلندی‌ها در ۱۲ ماه گذشته به طور متوسط ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار اضافی برای مواد اولیه از جمله غذا، اجاره و سوخت هزینه کرده‌اند.

قیمت‌های اجاره جدید یا املاک اجاره‌ای نسبت به سال قبل ۵.۳ درصد افزایش داشته اما در مقایسه با آوریل ۰.۸ درصد کاهش یافته است. آخرین ارقام شاخص قیمت مصرف‌کننده منتشر شده در آوریل نشان داد که افزایش قیمت اجاره یکی از عوامل اصلی تورم سالانه ۶.۹ درصدی نیوزلند بوده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها