به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۸:۴۶
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۲ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب : ۳۴۳۳۹
دختران دم بخت 600 هزار نفر بیشتر از پسران مجرد

دخترها، دنبال شوهر کوچکتر از خود هستند

گروه جامعه: رئیس انجمن مشاوره سازمان نظام روانشناسی گفت: در حال حاضر تعداد دختر‌های مجرد 6.5 میلیون نفر است و تعداد پسرهای مجرد 5.9 میلیون نفر است و تمایل دخترها به ازدواج به پسرهای کم سن تر واقعیتی است که در حال افزایش است.
دخترها، دنبال شوهر کوچکتر از خود هستند
شکوه نوابی‌نژاد گفت: یکی از معضلاتی که در حال حاضر در ازدواج وجود دارد بالا رفتن میانگین سن خانم‌ها است. میانگین سنی مردان مجر در طول 10 سال اخیر 1.7 سال افزایش داشته در حالی که طبق آمار میانگین سن خانم‌های مجرد 4 تا 5 سال بیشتر شده است. او گفت: از طرفی اختلاف سنی بین 2 تا 4 سال که در ازدواج‌های معمول وجود دارد و طی آن پسر بین 2 تا 4 سال از دختر بزرگتر است احتمال ازدواج دختر‌ها را کمتر کرده و چون معمولاً پسران با دختران کوچکتر از خود ازدواج می‌کنند، درصد دختران مجرد رو به افزایش است. در حال حاضر تعداد دختر‌های مجرد 6.5 میلیون نفر است و تعداد پسرهای مجرد 5.9 میلیون نفر است که نشان از آمار بالای دختران مجرد نسبت به پسران دارد.

رئیس انجمن مشاوره سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: عامل اختلاف سن به عنوان یکی از دلایل مزید بر علت شده است بنابراین در مشاوره‌های ازدواج خود به خود این روند اختلاف سن تغییر کرده است. او گفت: ما شاهد ازدواج‌هایی هستیم که یا عروس و داماد همسن هستند یا در بسیاری از موارد دختران سن بیشتری نسبت به پسران دارند و البته برخی ازدواج‌ها نیز مانند گذشته با افزایش سن پسر نسبت به دختر همراه است. این موضوع نشان می‌دهد که نه تنها فاصله سنی 2 تا 4 سال رعایت نمی‌شود بلکه خلافش هم انجام می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا اختلاف بالا بودن سن دختر نسبت به پسر می‌تواند خللی در روابط آنها ایجاد کند، تنها به این نکته که اینها واقعیات جامعه امروز است اشاره کرد و گفت: اینها واقعیت‌هایی است که در رابطه با ازدواج‌ جوانان رخ می‌دهد. ما توصیه نمی‌کنیم که این اتفاق بیفتد ولی اینها واقعیت‌های جامعه است. او گفت: از طرفی روند انتخاب همسر که در گذشته‌های نه چندان دور با انتخاب خانواده‌ها همراه بوده الان به خود جوانان محول شده و به دلیل فرصت‌هایی که آنها برای حضور در اجتماع دارند همسرشان را خودشان انتخاب می‌کنند.

او گفت: چالش‌هایی در فرهنگ ما وجود دارد که اگر مسئولان امر برای آن چاره‌اندیشی نکنند بنده به عنوان مشاور به شدت احساس نگرانی می‌کنم. متأسفانه تمایل به ازدواج به ویژه در پسران کم شده است و این درصد ازدواج‌ها را پایین آورده از طرفی روابط خارج از خانواده بین دختر و پسر یکی دیگر از چالش‌های پیش روی ازدواج است. تلویزیونهای فارسی‌زبان بیگانه تمایل به ازدواج را در برخی جوانان تضعیف کرده اند و بی‌بند و باری را در خانواده‌ها تشویق می‌کند. او گفت: اینها مشکلاتی است که با ارزش‌های فرهنگی و اعتقادی ما مغایرت دارد و اگر مسئولان دلسوزانه برنامه‌ریزی نکنند با مشکلات جدی در خصوص ازدواج مواجه خواهیم شد.

چرت و پرت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۲ ۱۵:۴۹
معلوم نیست مشاوره یا رمال . به نظر من مهم اینه که طرف مقابلت از یه خانواده خوب باشه و خودشم آدم پاک سن و این چیزا مطرح نیست (210554)
22 ساله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۲ ۱۶:۱۰
با این وضع اقتصادی دیگه کی میتونه ازدواج کنه.
سقف آرزو هامون تا حد پراید اومده پایین. دیگه کار و مسکن پیشکش. (210561)
سرباز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۲ ۱۶:۲۵
حالا باز لجبازی کنین سربازیو بکنین 2 سال از 18 ماه . (210562)
ن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۲ ۱۷:۰۴
مسولان اگر پارتی بازی را حذف کرده وبرای جوانان شغل درست کنند فساد کم شده وهمه ازدواج می کنند با جیب خالی که نمی شه ازدواج کرد (210563)
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۲ ۱۷:۱۲
تا وقتی این طرز حرف زدنتونه هیچی درست نمیشه .
تمایل پسرها به ازدواج رو همش به نیازهای جنسی ربط دادین .
من شرم میکنم برم خواستگاری و به دختری حتی پیشنهاد ازدواج بدم .

روی ما پسرها همش اسم شهوت ران و س.ک.س.ی بودن گذاشتین .
پس دخترها بهتره بقل ننه باباهاشون بخوابن تا ادب بشن .
ما بی زن خیلی خوشیم . (210564)
علاف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۲ ۱۷:۵۷
رییس محترم انجمن نمیدونم چی چی بابا کم دچار توهم فانتزی باشید!!چی چی تلوزیونهای بیگانه باعث تضعیف میل جوانان به ازدواج شده!!! با بیکاری و اینهمه گرونی آخه مردم مسخره شما نیستن که اینقد دلایل مضحک میگید. اه حالم بهم خورد از این دلایل صد من یه غاز (210574)
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۲ ۱۹:۱۱
اگر مسئولان دلسوزانه برنامه‌ریزی نکنند با مشکلات جدی در خصوص ازدواج مواجه خواهیم شد؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
خواهیم شد؟؟؟؟؟؟ برادر جان مواجه شده ایم نه اینکه خواهیم شد!!!!! (210579)
جوان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۲ ۲۰:۴۲
2 تا 4 سال اختلاف را با کدوم اصل و منطقی پیدا کردند که به عنوان یک شرط لازم وبلکه واجب برای ازدواج مطرح میکنند؟!!
ایا سن شناسنامه ای فرد با سنی که واقعا نشون میده یکیه؟
ما حتی بعضا سن دقیق خودمون را فراموش می کنیم، دیگران را هم با اختلاف حدود 5 سال میتونیم سنشون را تخمین بزنیم.
من نمیدونم این آقایون بجای اینکه به شرایط و مشکلات اصلی ازرواج بپردازند چرا اینقدر سطحی نگرانه حرف میزنند.. (210591)