به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۱ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب : ۳۴۴۶۹۵

علائم خاموش بیماری قلبی در این سنین

علائم خاموش بیماری قلبی در این سنین
گروه سلامت: ورزش با افزایش سن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا می‌تواند تخریب بافت قلب را کاهش دهد و سطح خون غنی از اکسیژن را در بدن بالا نگه دارد.بیماری قلبی عامل اصلی مرگ در ایالات متحده است و به گفته موسسه ملی پیری، سالمندان در معرض خطر بیشتری نسبت به این بیماری قرار دارند. افراد ۶۵ساله و بالاتر بسیار بیش‌تر از افراد جوان در معرض حمله قلبی، سکته مغزی یا ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب (که معمولا بیماری قلبی نامیده می‌شود) و نارسایی قلبی قرار دارند.بیماری قلبی نیز یکی از دلایل اصلی ناتوانی، محدود کردن فعالیت و کاهش کیفیت زندگی میلیون‌ها سالمند است.

چگونه بیماری قلبی سالمندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟
با افزایش سن قلب خطر بیماری‌های قلبی مانند حمله قلبی، سکته مغزی یا بیماری عروق کرونر به ویژه در بزرگسالان بالای ۶۵ سال شایع‌تر می‌شود. بافت حساس قلب به ویژه بطن چپ در بزرگسالان مسن‌تر سفت‌تر و ضعیف‌تر می‌شود.ورزش با افزایش سن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا می‌تواند تخریب بافت قلب را کاهش دهد و سطح خون غنی از اکسیژن را در بدن بالا نگه دارد. تمرین قلبی توراسیک (صدری) به قلب کمک می‌کند ضربان قلب بالاتری داشته باشد و دیواره‌های شریان را انعطاف‌پذیر و سالم نگه دارد.

کاهش جریان خون به اندام‌ها
بسیاری از سالمندان دچار بی‌حسی و سوزن سوزن شدن در دست‌ها و پا‌های خود می‌شوند. هم چنین، ممکن است متوجه شوند که انگشتان دست و پا بیش‌تر سردتر می‌شوند. اگرچه این موارد آشنا هستند، اما علائم معمولی نیستند و نشان دهنده آسیب بالقوه به شریان‌ها و رگ‌های خونی می‌باشند که منجر به آترو اسکلروز یا ایجاد پلاک در داخل دیواره‌های شریان می‌شود که سفت شدن و باریک شدن شریان‌ها را به همراه دارد.با باریک شدن رگ‌های خونی، بافت‌های دست‌ها و پا‌ها به قدری که باید خون غنی از اکسیژن دریافت نمی‌کنند. افراد مسن ممکن است از این علائم چشم پوشی کنند و لباس بپوشند. با گرم شدن بیش‌تر بدن، اما آنان باید در مورد سلامت قلب خود نیز با پزشک خود صحبت کنند.

سفتی در قفسه سینه
درد قفسه سینه یکی از علائم شناخته شده بیماری قلبی است، اما بسیاری از افراد مسن ممکن است به احساس سفتی در قفسه سینه توجه چندانی نداشته باشند. سفتی قفسه سینه می‌تواند توسط فعالیت بدنی یا استرس عاطفی ایجاد شود، اما زمانی که مکرر یا بدون ورزش یا استرس همراه باشد باید نگران کننده باشد. آنژین شامل درد و گرفتگی قفسه سینه است که می‌تواند نشانه‌ای از بیماری قلبی اولیه باشد و نباید نادیده گرفته شود.

تورم پا
ورم پا‌ها که به عنوان اِدِم شناخته می‌شود ناشی از مایع اضافی حبس شده در بافت‌های بدن است. علت اصلی اِدِم نقص در جایی در سیستم عروقی است و به طور بالقوه می‌تواند نشان دهنده نارسایی احتقانی قلب باشد. برخی از افراد مسن ممکن است تورم پا‌ها را نادیده بگیرند، زیرا اگر اضافه وزن داشته باشید پس از یک روز طولانی ایستاده بودن یا با خوردن یک وعده غذایی شور ممکن است رخ دهد.

با این وجود، ممکن است ورم نشانه‌ای از مسائل شدیدتر باشد مانند ترومبوز ورید عمقی (لخته خونی است که در ورید‌های عمقی بدن تشکیل می‌شود)، لخته خونی که باعث درد، قرمزی و تورم در یک پا می‌شود و می‌تواند در ریه‌ها جابجا شود. لخته خونی که به ریه‌ها می‌رود یک آمبولی ریوی است که می‌تواند کشنده باشد و شامل تنگی نفس، سرفه، درد قفسه سینه یا کمر، سرگیجه و ضربان قلب سریع است. اگر سیاهرگ‌های پا ضعیف باشند جریان خون به قلب محدود می‌شود و مایعات در بافت‌های دور جمع می‌شوند. رگ‌های واریسی نشانه‌ای از رگ‌های شکننده‌تر هستند.

گیجی
ممکن است سالمندان فکر کنند که سردرگمی نشانه معمولی پیری است، اما این یک روند پیری سالم نیست و نباید نادیده گرفته شود. سردرگمی می‌تواند نشان دهنده کمبود جریان خون در مغز باشد که ناشی از ضخیم شدن یا ضعیف شدن شریان‌ها یا عروق است.گاهی اوقات، فرآیند‌های فکری بدون علائم دیگر کاهش اکسیژن مانند بی‌حسی و سوزن سوزن شدن، مختل می‌شوند، اما گیجی می‌تواند به خودی خود رخ دهد. علائم دیگری که باید مراقب آن بود شامل اختلالات بینایی، سرگیجه و از دست دادن حافظه هستند که می‌تواند نشان دهنده یک مشکل در مغز یا یک مشکل گردش خون باشد که از عملکرد صحیح مغز جلوگیری می‌کند.
برچسب ها: بیماری قلبی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها