به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۱ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : ۳۴۴۷۱۳
آستانه تحمل مردم شکننده شده است

به راحتی رد شدن از برجام یعنی ظلم به اقتصاد

به راحتی رد شدن از برجام یعنی ظلم به اقتصاد
گروه اقتصادی: وز سه شنبه پس از یک وقفه سه ماهه از زمان پایان هشتمین دور مذاکرات احیای برجام در وین، با پیشنهاد مقامات آمریکایی دور گفتگو‌های دوجانبه و غیر مستقیم ایران و آمریکا در دوحه برگزار شد.«احیای برجام بدون شک می‌تواند وضعیت اقتصادی ایران را تغییر دهد» این نظر بسیاری از کارشناسان و متخصصان اقتصادی بود که پیش از آغاز مذاکرات برجام از همان ابتدا به این مسئله اشاره داشتند. اما با وجود تاکید کارشناسان بر این مسئله که برجام نقطه آغاز تحول در اقتصاد کشور است مذاکرات هربار با دست‌انداز‌هایی مواجه می‌شد و آخرین بار سه ماه پیش با وقفه‌ای که به وجود آمد بذر ناامیدی در دل‌ها کاشته شد. اما اکنون بار دیگر صحبت شروع مذاکرات و، اما و اگر‌های آن نقل محافل شده است.

برجام موضوعی حیاتی برای اقتصاد ایران
وقتی صحبت از شروع مجدد مذاکرات به میان می‌آید اولین پرسشی که مطرح می‌شود این است که در صورت توافق و احیای برجام چه سرنوشتی در انتظار اقتصاد ایران خواهد بود؟ «ابراهیم نکو» دبیر دوره نهم کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش گفت: در اینکه برجام و مسائل دیگری همچون اف‌ای‌تی‌اف تاثیر مثبتی در اقتصاد ایران خواهد داشت شکی نیست، اما اکنون در جامعه شاهد نگاه‌های متفاوتی به مسئله برجام هستیم و گاهی اوقات افراد متعصبانه به این مسئله نگاه می‌کنند. در این میان متاسفانه برخی‌ها اهمیتی به ضرورت احیای برجام نمی‌دهند و این برخورد‌ها با موضوع مهمی همچون برجام اقتصاد و کارشناسان را دچار کلافگی کرده است. امروز باید بپذیریم که مسئله همچون برجام تاثیر بسزایی در مسائل اقتصادی ایران خواهد داشت و با رفع موانع در روابط بین‌الملل ما شاهد گشایش‌هایی در درون کشور خواهیم بود.

وی افزود: برجام تاثیر مستقیمی بر بهبود کسب و کار دارد و از سوی دیگر در درمان بیماری‌های اقتصادی موثر است بنابراین اگر امروز به راحتی از کنار برجام بگذریم فردا اقتصاد کشور و معیشت مردم را با ظلم روبه‌رو می‌کنیم. البته این صحبت به معنای این نیست که ما به هر قیمتی برجام را احیا کنیم، اما بهتر است با برخی شرایط کنار بیاییم تا مذاکرات در مسیر درستی جلو برود.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: برخی از افراد که دیروز مخالف برجام بودن امروز برای رسیدن به یک نتیجه در مذاکرات وقت می‌گذارند و متوجه هستند که احیای برجام به نفع کشور خواهد بود.دبیر دوره نهم کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: اگر برجام به نتیجه برسد ما شاهد اتفاقات بسیار خوبی در اقتصاد خواهیم بود. به بیانی واضح‌تر با احیای برجام شاهد بهبود روابط بین‌المللی و اقتصادی با سایر کشور‌ها می‌شویم و این مسئله زمینه حضور سرمایه‌گذاران خارجی را فراهم می‌کند و از این طریق صادرات و واردات ما تقویت می‌شود و این مسئله به نفع اقتصاد و فعالان اقتصادی ما خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: ما تاکنون با سختی‌های بسیاری در اقتصاد دست و پنجه نرم کرده‌ایم بنابراین اگر برجام به نتیجه برسد یک تحول در اقتصاد ما به وجود خواهد آمد. اما تمام مسائلی که تاکنون به آن اشاره کردم در یک حالت خوشبینانه است.

اگر برجام به بن‌بست برسد..
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تبعات ناشی از انتشار احتمالی اخبار منفی از سمت مذاکرات اشاره کرد و در این باره گفت: اگر این بار هم همانند دفعات قبل برجام با بن بست‌هایی روبه‌رو شود و یا خبر منفی به ایران برسد، اقتصاد با دشواری‌های بسیاری مواجه خواهد شد این در حالی است که اکنون آستانه تحمل مردم بسیار شکننده شده و این مسئله می‌تواند وضعیت را بدتر کند.نکو افزود: مردم در سال‌های اخیر با سختی‌ها و دشواری‌های بسیاری روبه‌رو بوده‌اند و در صورت بن بست رسیدن مذاکرات برجام گذراندن معیشت برای آن‌ها سخت‌تر خواهد شد. چرا که در صورت عدم احیای مذاکرات تحریم‌ها بیشتر می‌شود، همچنین نگرانی‌ها در حوزه کسب و کار، بازار‌های اقتصادی و معیشت مردم بیشتر خواهد شد.وی تاکید کرد: موضوع به نتیجه نرسیدن برجام بسیار حساس و نگران‌کننده بوده و ما اگر نتوانیم به نتایج دلخواه در مذاکرات برسیم باید فاتحه بسیاری از مسائل را در اقتصاد خوانده شده بدانیم و منتظر عواقب سختی در سال جاری باشیم.
مرجع : اقتصاد 24
برچسب ها: مذاکرات برجام

۱۴۰۱/۰۴/۱۲ ۰۸:۰۸
اینجاست که وحشی بافقی می گه :

همخواب رقیبانی و من تاب ندارم…
بی تابم و از غصه ی این، خواب ندارم!
دلتنگم و با هیچ کسم میل سخن نیست…
کس در همه آفاق به دلتنگی من نیست
بسیار ستم کار و بسی عهد شکن هست
اما به ستمکاریِ آن عهد شکن نیست! (389963)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها