به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۴ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب : ۳۴۵۴۲۰

رکود سبز بورس؛رشد کم‌رمق بورس ادامه دارد

رکود سبز بورس؛رشد کم‌رمق بورس ادامه دارد
گروه اقتصادی: بورس تهران امروز نیز مانند روز گذشته به حرکت خود ادامه داد، به عبارتی می توان گفت با توجه به شواهد موجود به نظر می‌رسد فعلا رشد کم‌رمق بورس ادامه خواهد داشت.شاخص کل بورس تهران امروز با رشدی بیش از ۳ هزار واحدی به کار خود پایان داد. شاخص کل با صعود ۳۹۱۲ واحدی به محدوده یک میلیون و ۵۱۱ هزار واحدی رسید و بازار معاملات را در روز سه شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱ به پایان رساند.

شاخص هم‌وزن بورس تهران نیز با رشدی ۳۲۳ واحدی در ۴۲۰ هزار واحدی به کار خود پایان داد. این وضعیت که حاکی از تداوم رکودی سبز در بازار سهام است بسیاری از فعالان بورس را نگران کرده است. نگاهی به ارزش معاملات نیز این نگرانی را تشدید کرده و بسیاری این روزها این مولفه بازار سرمایه را به عنوان قطب نمای بورس برای خروج از رکود تحت نظر گرفته‌اند.

رشد کم‌رمق بورس تا چه زمانی ادامه دارد؟
به باور بسیاری از کارشناسان آنچه در بازار سهام می‌گذرد ناشی از وجود ریسک‌های اساسی و بنیادینی بوده که باعث بروز رکود در این حوزه شده است. از برجام و دخالت‌های دولت گرفته تا شائبه دست بردن حقوقی‌در روند بازار که موجبات نگرانی بسیاری را فراهم کرده است. از سوی دیگر روند تغییرات نرخ ارز نیز این ابهامات را تشدید کرده و به نظر می‌رسد برخوردهایی که در این حوزه اتفاق افتاده، نگرانی ها را تشدید کرده است. البته بحث ارز توافقی نیز توانست اندکی از این نگرانی ها بکاهد. اما بسیاری اعتقاد دارند این طرح نیز دردی از بازار سهام دوا نکرده و مشکل شکاف عمیق بین ارزهای بازار آزاد و نیمایی به نحو دیگر ادامه دارد.

شاخص دستکاری می‌شود؟
از سویی هم برخی از سهامداران و فعالان بازار اعتقاد دارند شاخص همین حالا دستکاری می شود. به این معنا که اوضاع کلی بازار مساعد نیست اما با تقویت چند سهم شاخص ساز و بزرگ روند حرکتی بازار مثبت می‌شود. در واقع تحلیلگران بر این باورند که دولت فعلا از سقوط شاخص به کانال پایینتر ممانعت می کند تا نارضایتی سهامداران بیش از این تشدید نشود. از طرفی اما بسیاری از حقیقی‌های بازار اوضاع بسیار نامساعدی دارند. برخلاف روند رشد کم‌رمق بورس اما این دسته از اهالی بازار در ضررهای سنگین و بسیار عمیقی بسر می‌برند و این رویکرد دولت را برخلاف همه وعده‌هایی که ابراهیم رییسی سر داده بود می‌دانند.
برچسب ها: بورس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها