به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۲۲:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۸ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۳۴۶۰۲۵

کجای دنیا اقتصاد به صورت دستوری اداره می‌شود؟

کجای دنیا اقتصاد به صورت دستوری اداره می‌شود؟
گروه اقتصادی: تورم، همه حوزه‌های اقتصاد کشور را فرا گرفته است و در این بین، گرانی در برخی بخش‌ها بیشتر به چشم می‌آید از جمله «اجاره بهای مسکن».میلیون‌ها ایرانی، مستاجر هستند و در این اوضاع و احوال نامساعد اقتصادی می‌باید بخش زیادی از درآمد خود را برای اجاره واحد مسکونی‌شان خرج کنند و این یعنی، صرفه‌جویی در خرید برخی اقلام و خدمات.از این‌رو، در جلسه سران قوا تصمیم گرفته شده است که اجاره مسکن در تهران بیش از ۲۵ درصد و در دیگر شهر‌ها بیش از ۲۰ درصد صورت نگیرد. حال باید به انتظار نشست و دید این رویکرد می‌تواند چاره کار باشد یا این روند، اختلافات را به مرور بیشتر خواهد کرد؟

در همین رابطه، شهباز حسن‌پور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  گفت: در کجای دنیا اقتصاد به صورت دستوری اداره شده که حالا ما بخواهیم دستوری عمل کنیم؟ طرف می‌گوید خانه‌ام را اجاره نمی‌دهم و نهایتاً مالیات آن را می‌پردازم. این یعنی پاک‌کردن صورت مسئله و پاسخ حل مشکلات مردم نیست.وی افزود: اولین راه‌حل مشکل مسکن، تولید انبوه مسکن توسط دولت است و دومین راه، فرهنگ‌سازی در کشور است که مردم به توافق با یکدیگر برسند.

نماینده سیرجان تصریح کرد: خانه‌های استیجاری دولت باید در اختیار مردم و نیازمندان قرار بگیرد. چرا شرکت‌های بزرگ برای کارمندان و نیرو‌های خود پیوست مسکن ندارند؟ با مواردی که در جلسه سران سه قوه گفته شده و این بسته حمایتی که قرار است ارائه شود، بنده به عنوان یک کارشناس تضمین می‌کنم که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و وضعیت بدتر خواهد شد که بهتر نخواهد شد و از این‌رو، توافقی صورت نمی‌گیرد.

حسن‌پور اظهار داشت: اینکه در این موضوع خاص، دستوری عمل شود و به تبع آن، اختلاف‌نظر بین صاحب‌خانه و مستاجر شکل بگیرد و کار به دادگاه برسد، شایسته نیست. ما باید از تشکیل پرونده برای مردم پرهیز کنیم و کشور را به زندان تبدیل نکنیم، چون این پرونده‌ها نهایتاً وقت قوه قضاییه را می‌گیرند و به صلاح ما نیست.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمان یادآور شد: مسکن در بحث مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی هم تاثیر دارد. خبرگان مردم وقتی قانون اساسی را می‌نوشتند به سه نکته بسیار حساس توجه کردند. گفتند شغل مناسب برای هر ایرانی، مسکن مناسب برای هر ایرانی و رفاه نسبی برای هر ایرانی.
وی در ادامه بیان کرد: وقتی مسکنی وجود نداشته باشد دیگر از رفاه خبری نیست و امروز تعداد زیادی از مردم ما مستاجر هستند. الان مشکل اساسی ۴۰ درصد از مردم، مسکن است و بین ۲۵ تا ۷۰ درصد هزینه خانوار را فقط هزینه‌های مسکن تشکیل می‌دهد.

حسن‌پور گفت: وظیفه ما این بود که هزینه مسکن را از سبد خانوار حذف می‌کردیم. طرح مسکن مهر، طرح شایسته‌ای بود، ولی متاسفانه دولت گذشته آن را تعطیل کرد و این دولت هم تاکنون موفقیتی در حوزه مسکن نداشته است. من تا امروز از دولت حمایت کرده‌ام و باز هم حمایت می‌کنم، ولی واقعیت‌ها را باید پذیرفت که مسکن حال و روز خوبی ندارد.این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: قرار است که با وزیر مسکن در کمیسیون عمران به یک جمع‌بندی و تفاهم برسیم و باید کاری تخصصی و ویژه انجام دهیم. نباید هر روز دعوا راه بیاندازیم، چون مردم از دعوای سیاسی خسته شده‌اند و پذیرش دعوا‌های ما و دولت را ندارند. باید در یک تفاهم دوستانه بین مجلس و دولت مشکلات حل شود.
مرجع : اقتصاد 24
برچسب ها: بازار مسکن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها