به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۰:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۹ ساعت ۱۵:۳۶
کد مطلب : ۳۴۶۲۹۷

اطلاعیه حزب توسعه ملی درباره بازداشت تاج‌زاده

اطلاعیه حزب توسعه ملی درباره بازداشت تاج‌زاده
گروه سیاسی: حزب توسعه ملی درخصوص بازداشت سیدمصطفی تاج‌زاده بیانیه ای به شرح زیر صادر کرد:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
سیدمصطفی تاج‌زاده، از جمله افرادی از نسل انقلاب اسلامی است که در جوانی؛ اهداف عالی، والا و اعلامی انقلاب 1357 را با عمق جان پذیرا شدند. او دل در گرو این اهداف والا نهاد و در جهت پیروزی انقلاب، در داخل کشور و سپس در دوران دانشجویی در خارج از کشور کوشید. با گسترش شعله‌های انقلاب، درس و تحصیل را ناتمام گذارد و به کشور بازگشت تا با تمام وجود در جهت تثبیت و تعمیق اهداف اولیه انقلاب تلاش کند.
شاید نقطه عطف و تاثیرگذارتر زندگی و حیات سیاسی اجتماعی آن برادر گرامی را بتوان در ارتباط با شکل‌گیر و تداوم جریان "اصلاح‌گری" سراغ گرفت. در نزدیک به سه دهه اخیر، همواره نام "تاج‌زاده" با "اصلاحات" عجین و آمیخته بوده است. از اوایل دهه هفتاد، که مسیر حرکت نظام برآمده از انقلاب پرشور ملت، نیازمند به اصلاح و بازنگری به نظر رسید و وجود ظرفیت‌های قانونی در نظام، از جمله نهاد انتخابات، این مهم را شدنی نشان می‌داد، زمینه‌های شکل‌گیری جریان اصلاحات در کشور، برای اصلاح از درون، ایجاد شد و تاج‌زاده یکی از چهره‌های فعال این حرکت بود. جنبش اجتماعی دوم خرداد، محصول این تلاش و نگاه به جامعه بود. تلاش‌های دولت خاتمی برای اصلاح‌گری، چند نقطه درخشان و پیشرو داشت که بی‌شک یکی از آنها، تلاش وزارت کشور دولت اصلاحات برای بسط آزادی‌های سیاسی، شکل‌گیری تشکل‌های سیاسی و مدنی و تقویت نهاد انتخابات آزاد بود که نقش برادر ارجمند ما در این میانه غیر قابل انکار است. اصرار بر سیاست‌ورزی فعال، امیدوارانه و اصلاح‌طلبانه در دوره پس از دولت اصلاحات، که پایمردی درخور تحسین در برابر مصائب سالهای پس از 88 و مشارکت انتخاباتی از درون زندان در سال 92، جلوه‌های بارزی از آن بود، بخش دیگری از عملکرد اصلاح‌جویانه تاج‌زاده را رقم زده است. در سالهای اخیر نیز که مجاری اصلاح‌گری از درون، بیش از پیش ضیق و تنگ شده، همچنان مشی اصلاح‌گری برای ایجاد گشایش و باز کردن گره‌ها، طریق مختار تاج‌زاده بوده است.
مسیری که یک وجه آن صراحت و تلاش برای رفع اشکالات ساختاری و جلوه دیگر آن، پرهیز دادن از خشونت و هرگونه رفتاری که جامعه را به سمت اغتشاش و درهم ریختگی هدایت کند و از همین روی، نفی براندازی است. طی هفته‌های اخیر هماوردی جانانه وی در برابر براندازان استبدادگرایی که تلاش می‌کنند چهره خود را پشت نقابی از وعده‌ها و شعارهای فاقد پشتوانه مخفی کنند، قوی‌ترین و مستدل‌ترین مقابله با این جریان "استبدادی نوین و شبهه مدرن" به حساب می‌آید. البته تاج‌زاده نیز مانند بسیاری از دیگر اصلاح‌طلبان، حل بسیاری از مشکلات کنونی را در اراده و ید مقام رهبری می‌بیند ولذا در برخی از اظهارنظرهایش، با رعایت حرمت و احترام، ایشان را مخاطب قرار می‌دهد.
در این ارتباط شاید آن چیزی که وی را از دیگر اصلاح‌طلبان متفاوت می‌کند، آن است که تاج‌زاده مستند به تصریح قانون اساسی که "رهبر در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی است"، از حق قانونی خود در این زمینه استفاده می‌کند.
اینک چنین فردی، آن هم در یکی از خاص‌ترین شرایط ملک و ملت، بازداشت شده است. شرایطی که فشارهای ظالمانه اقتصادی که تداوم آن بیش از هر چیز ناشی از سیاست‌های غلط متخذه در عرصه خارجی است، ایام دشوار و طاقت‌فرسایی را برای مردم بوجود آورده است و اقشار وسیعی از مردم دست به اعتراضات علنی زده‌اند. وضعیتی که جریان سوء حکمرانی، وجود امید نسبت به امکان بهبود شرایط جامعه را در پایین‌ترین سطح قرار داده است. اوضاعی که بدخواهان و دشمنان این ملک و ملت، بیش از هر زمان دیگری چنک و دندان نشان می‌دهند و درصددند تا از آب گل‌آلود نابسامانی‌های کنونی، ماهی آشوب و براندازی و ویرانی خود را صید کنند.
حزب توسعه ملی ایران اسلامی با تاکید مجدد بر اینکه، طریق "اصلاح‌گری" را، امکان پذیرترین و در عین حال کم آسیب‌ترین راه برای برون رفت از شرایط کنونی کشور می‌داند، حاکمان را به بالا بردن آستانه تحمل شنیدن نقد، رواداری با مردم و منتقدان و تلاش برای درک صحیح نسبت به شناخت دوستان و خیرخواهان کشور و تمیز آنان از مداحان منفعت طلب، به ظاهر دوستان بی بصیرت و نفوذی‌های دوست‌نما دعوت می‌کند.
ما دستگیری فردی با مختصات سیدمصطفی تاج‌زاده را حرکت در جهت از صحنه خارج کردن منتقدان مشفق و اصلاح‌جویی می‌دانیم که فقدانشان، موجب تقویت تخاصم‌ها، کینه‌ها و فضای دوقطبی در کشور خواهد شد. ما بیم آن را داریم که جریانی در کشور در پی آن باشد تا بجای برطرف کردن تحریم‌ها و موانع موجود در راه توسعه و پیشرفت کشور و تقویت انسجام و وحدت ملی، با پیش فرض گرفتن ادامه وضع موجود اقتصادی کشور و مردم، بدنبال بستن تمامی روزنه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بوده و مشغول فراهم کردن زمینه اداره کشور با مشت آهنین باشد. این تجربه‌ای است که در هیچ زمان و مکانی در تاریخ حیات انسان‌ها جواب درخور نگرفته است. لذا مصرانه خواهان آن هستیم که با آزادی تاج‌زاده و گسترش تعامل با دلسوزان و خیرخواهان کشور، جامعه را در مسیر حل واقعی و عقلانی مشکلات قرار دهیم. ما همچنین اعتراض خود را نسبت به برخورد با سایر فعالان مدنی و هنرمندان بازداشتی اعلام می‌داریم.

۱۴۰۱/۰۴/۱۹ ۱۶:۱۵
😔 (390524)
مشهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۴/۱۹ ۱۸:۵۵
تاجزاده مایه فخر جنبش ازادی خواهی ملت ایران است..
در این سرزمین آفت خورده مانند او اندک هستن و چون گنج نایاب (390530)
شاه سلطان حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۴/۱۹ ۲۲:۴۶
سلام ترمیدور در تاریخ ایران همیشه خواهد بود. (390537)
ناشناس
Germany
۱۴۰۱/۰۴/۱۹ ۲۳:۲۸
پس چرا درباره دو کارگردان صحبتی نکردین،این تبعیض باعث شرمساری برای یک ملت است (390540)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها