به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۲ ساعت ۱۶:۴۱
کد مطلب : ۳۴۶۹۵۴

تمدید طرح کمک‌‌رسانی به مردم سوریه

تمدید طرح کمک‌‌رسانی  به مردم سوریه
گروه بین الملل: پس از چندین روز کشمکش، شورای امنیت سرانجام با تمدید شش ماهه برنامه کمک‌رسانی به میلیون‌ها نفر در سوریه موافقت کرد. بریتانیا، آمریکا و فرانسه خواستار تمدید یک ساله این طرح شده بودند، اما روسیه این پیشنهاد را وتو کرد.
شورای امنیت سازمان ملل متحد سرانجام پس از کشمکش‌های فراوان با تمدید ارسال‌ کمک‌های بشردوستانه از طریق خاک ترکیه به سوریه تا روز ۱۰ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۰ دی ۱۴۰۱) موافقت کرد.
در جلسه ر‌أی‌گیری ۱۲ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت شامل روسیه و چین (اعضای دائم) و همچنین ده عضو غیردائم این شورا به این طرح رأی مثبت دادند.
تمدید طرح به مدت شش ماه پیش‌تر از جانب روسیه پیشنهاد‌، اما با مخالفت شماری از اعضای شورای امنیت مواجه شده بود. فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده، سه عضو دائم دیگر شورای امنیت،  به طرح پیشنهادی روسیه رأی ممتنع دادند تا به این ترتیب مخالفت خود را با مدت زمان کوتاه این طرح اعلام کنند.این سه کشور معتقدند که شش ماه، زمان کافی برای ارسال کمک به کشوری ویران‌شده از جنگ به شمار نمی‌آید. دیپلمات‌ها پیش‌تر خواستار تمدید یک‌ ساله عملیات کمک‌رسانی سازمان ملل به سوریه شده بودند که این پیشنهاد  از سوی روسیه وتو شد.
ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به سوریه در حال حاضر تنها از طریق گذرگاه مرزی باب‌الهوی، میان سوریه و ترکیه، امکان‌پذیر است. این گذرگاه تنها مسیر زمینی به شمار می‌رود که می‌توان از طریق آن کمک‌های سازمان ملل را بدون نیاز به عبور از مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی سوریه به دست مردم جنگ‌زده رساند.
روسیه، یکی از حامیان اصلی رژیم بشار اسد، بارها اعلام کرده است که می‌خواهد گذرگاه مرزی باب‌الهوی را ببندد. مسکو تحویل کمک‌ها‌ی بشردوستانه به سوریه را نقض حاکمیت سیاسی در دمشق می‌داند. در مقابل اما سازمان‌های امدادرسانی بیم آن را دارند، در صورتی که مجبور به استفاده از مناطق تحت کنترل دولت سوریه شوند، رژیم اسد از کمک‌رسانی به افراد جنگ‌زده سوءاستفاده کرده و آن را تبدیل به ابزاری سیاسی کند.
بنا بر آمار سازمان ملل متحد، حدود چهار و نیم میلیون سوری اینک در شمال غربی این کشور زندگی می‌کنند. بیش از نیمی از این افراد آوارگانی هستند که در پی بروز جنگ داخلی مجبور به ترک خانه و کاشانه‌شان شدند. اکثر این آوارگان سال‌هاست که در کمپ‌های پناهجویی مستقر در این منطقه بسر می‌برند. سازمان ملل هشدار می‌دهد که بیش از چهار میلیون سوری به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و در صورت قطع این کمک‌ها ''فاجعه‌ای انسانی'' رخ خواهد داد.
سوریه نه تنها با پیامدهای جنگ داخلی و همه‌گیری کرونا روبرو بوده، بلکه اقتصاد این کشور تقریبا از میان رفته و بیش از ۹۰ درصد از مردم این کشور، طبق برآوردهای سازمان ملل، ''زیر خط فقر'' زندگی می‌کنند.
پیش‌تر ترکیه از روسیه خواسته بود تا بیش از این مانع از ارسال کمک‌های بین‌المللی به سوریه نشود. در همین خصوص، دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه در آنکارا اعلام کرده بود رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در گفتگویی با ولادیمیر پوتین بر باز ماندن گذرگاه‌ مرزی برای انتقال محموله‌های بشر‌دوستانه تأکید کرده است.


 
برچسب ها: سوریه
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها