به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۴ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۳۴۷۱۲۴

دریاچه ارومیه تا مهر ماه کامل خشک می‌شود

دریاچه ارومیه تا مهر ماه کامل خشک می‌شود
گروه جامعه: داستان غم‌انگیز دریاچه ارومیه، هر روز ابعاد جدیدی‌تری به خود می‌گیرد و همچنان بحران در این حوزه حل نشده و به تبع آن، عصبانیت مردم منطقه به اوج خود رسیده است.هرچند در دولت گذشته، تحرکاتی زیر نظر سازمان محیط زیست انجام شد، اما خیلی دستاوردی به بار نیامد و از قرار معلوم دولت سیزدهم هم همچنان متوجه حساسیت موضوع نشده است.

روح‌الله حضرت‌پور، نماینده ارومیه در این رابطه  گفت: این روز‌ها بحث تحقیق و تفحص از دریاچه ارومیه مطرح است. از دولت قبل و از زمان تاسیس ستاد احیای دریاچه ارومیه که شش، هفت سال از آن می‌گذرد، شش هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه تخصیص داده بودند، ولی تا به امروز با این هزینه و عملکرد، متاسفانه فقط ۵۰ سانتی متر آب دریاچه بالا آمده است آن هم به خاطر فصل بهار.

وی افزود: دولت آقای رئیسی ۵۰۰ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه اعتبار گذاشته‌اند، ولی تاکنون یک ریال تخصیص داده نشده است. بحث دریاچه ارومیه منطقه‌ای نیست، بلکه یک موضوع ملی است. مساحت دریاچه ارومیه هفت برابر استان تهران است و این فضا الان شوره‌زار و نمک‌زار است. این دریاچه فقط برای آذربایجان شرقی و غربی و کردستان نیست و برای تمام مردم ایران است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: الان تحقیق و تفحص از هزینه‌کرد بودجه‌هایی است که برای احیای دریاچه شده است، ولی ریخت و پاش در آن زیاد است. من آمار و ارقام و جدول همه هزینه‌کرد‌ها را دارم. شش هزار میلیارد گذشته با این تورم الان ۱۰۰ هزار میلیارد شده است. حتی الان خط انتقال آب تعطیل شده، چون دولت بدهی‌های قرارگاه خاتم را نداده است.

حضرت‌پور اظهار داشت: دولت‌ها باید در مورد نحوه هزینه‌کرد و اینکه کجا‌ها و چطور بودجه‌های تخصیص شده هزینه شده است، جوابگو باشد. مردم آذربایجان غربی برای دریاچه ارومیه خون داده‌اند و همیشه می‌گویند جهان صدای ما را شنید، ولی دولتمردان جمهوری اسلامی صدای ما را نشنیدند.نماینده ارومیه یادآور شد: دریاچه ارومیه وضعیت وخیمی دارد و بخش جنوبی آن تا مهرماه کامل خشک می‌شود. حفظ وضعیت فعلی و روند احیای آن، اصلاً خوب نیست. عدم‌احیای دریاچه تبعات منفی در بخش کشاورزی و آب و هوا و زندگی روزمره مردم و گردشگری دارد. دریاچه خط قرمز مردم شده است و تا بیشتر از این دیر نشده باید مسئولان آن را دریابند.

وی گفت: آقای قالیباف گفته در برنامه هفتم توسعه، ردیفی برای دریاچه در نظر گرفته می‌شود. موضوع امنیتی شده و مردم هر روز برای آن فراخوان می‌دهند. شرکتی به نام کاوه سودا که در مراغه است بدون برگزاری هیچ مناقصه یا مزایده‌ای به صورت وسیع در حال برداشت نمک دریاچه ارومیه است. برای برداشت نمک از ۲۰ هکتار، ۱۰۰ میلیون تومان واریز شده است. وزارت صمت و محیط زیست مجوز این کار را برای ۴۰۰ هکتار داده‌اند و الان با کامیون‌های ۵۰ تنی در حال برداشت هستند.

حضرت‌پور در ادامه بیان کرد: من خودم برای ریاست قوه قضاییه و سازمان بازرسی نامه نوشتم و آقایان گفتند که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند، ولی بدون یک ریال منفعت برای استان آذربایجان غربی و مردم، برداشت نمک خارج از استان انجام می‌شود و تنها دستاوردشان برای ما، تخریب راه‌های مواصلاتی بوده است و حتی مجوز نمی‌دهند که شهر‌ها و روستا‌های اطراف دریاچه، برداشت نمک داشته باشند.نماینده ارومیه در پایان خاطر نشان کرد: شرکت ذکر شده، نمک را برداشته و حالت اکوسیستم دریاچه را بهم زده است و وقتی طوفان نمک می‌آید و نمک پخش می‌شود کل مناطق و روستا‌ها و شهر‌های اطراف و محصولات کشاورزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
مرجع : جامعه 24
برچسب ها: دریاچه ارومیه
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها