به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۱:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۶ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب : ۳۴۷۵۹۶

چشم‌های "تنبل" را زود شناسایی کنید

چشم‌های "تنبل" را زود شناسایی کنید
گروه جامعه:یک چشم پزشک به تشریح علل ایجاد تنبلی چشم و راهکارهای درمانی آن پرداخت.دکتر جلیل امیدیان با اشاره به اهمیت درمان تنبلی چشم در سنین کودکی گفت: اگر تنبلی چشم به موقع درمان نشود، ضعف بینایی برای همیشه برای افراد باقی می ماند.
 
امیدیان در تشریح چگونگی و علل ایجاد تنبلی چشم گفت: زمانی که نوزادی متولد می شود سیستم بینایی او کامل نبوده و ارتباطی که باید میان شبکیه و مغز برقرار نشده است، در این حالت بینایی نوزاد مانند یک انسان بالغ نیست و عملا دید مناسبی ندارد.وی افزود: آنچه که موجب ایجاد ارتباط شبکیه و مغز می شود محرک های بینایی هستند که وارد شبکیه شده و باعث می شوند ارتباط میان شکبیه و مغز به تدریج شکل گرفته و این شبکه به تدریج کامل شود.
 
وی تصریح کرد: اگر به هر دلیل یک کودک زیر 10 سال نتواند این محرک ها را دریافت کند ارتباط میان شکبیه و مغز برقرار نشده و اصطلاحا چشم تنبل می شود و بینایی لازم را به دست نمی آورد.امیدیان در خصوص مهمترین علل تنبلی چشم و محروم شدن آن از محرک های بینایی گفت: از جمله مهمترین عللی که می تواند کودک را از محرک های بینایی محروم کرده و چشم او را تنبل کند آب مروارید یا آب سیاه است که اگر به موقع درمان نشود می تواند موجب تنبلی چشم شود.

وی افزود: همچنین عیوب انکساری هم از جمله علل مهم برای تنبلی چشم هستند و وقتی چشم نزدیک بین یا دوربین و یا آستیگماتیسم است محرک های بینایی به راحتی نمی توانند وارد چشم شوند و همین امر موجب تنبلی چشم می شود.این چشم پزشک انحراف چشم را هم از جمله علل تنبلی چشم عنوان کرد و افزود: کودکانی که انحراف چشم دارند بطور معمول با آن چشم نگاه نمی کنند و همین می شود که محرک های بینایی به خوبی وارد چشم نشده و ارتباطاتی که باید میان مغز و شبکیه برقرار نمی شود و چشم تنبل می شود.

امیدیان با بیان اینکه درمان تنبلی چشم فقط قبل از 10 سالگی امکانپذیر است، گفت: اگر تا پیش از این سن عیوب چشم برطرف شده و علل تنبلی چشم رفع شود می تواند ضعف بینایی چشم کودک را از بین ببرد، اما اگر این اتفاق رخ ندهد چشم فرد برای همیشه تنبل شده و این ضعف بینایی تا پایان عمر همراه او خواهد بود.

این متخصص چشم پزشکی با بیان اینکه تنبیل چشم تشدید نمی شود، گفت: در دوران بزرگسالی هراندازه چشم ضعیف باشد به همان میزان باقی می ماند و اینطور نیست که پیش روی داشته باشد.امیدیان در زمینه راهکار درمانی تنبلی چشم گفت: در تمام کودکان تا قبل از سه سالگی معاینات کامل چشم انجام می شود تا در صورت وجود عیوب انکساری یا آب مروارید و... بتوان آنها را رفع کرد و علت تنبیل چشم را از میان برداشت.وی افزود: در صورتی که چشم کودک تنبل تشخیص داده شود روی چشم سالم را می بندند تا چشم تنبل مجبور به دیدن شود و دراین حالت ارتباطات عصبی میان این چشم با مغز برقرار شده و چشم از حالت تنبلی خارج می شود.
برچسب ها: تنبلی چشم
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها