به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب : ۳۵۱۵۷۹

این علائم نشانه بیماری "ام. اس" است

این علائم نشانه بیماری "ام. اس" است
گروه سلامت:یک متخصص مغز و اعصاب به تشریح علائم بیماری "ام.اس" و راهکارهای درمانی آن پرداخت.دکتر پیام محمدی از بیماری ام.اس به عنوان یک بیماری خودایمنی یاد کرد و افزود: این بیماری به دنبال حمله سیستم ایمنی بدن به پوشش پروتئینی سلول‌های عصبی ایجاد می‌شود.
 
وی افزود: پوشش پروتئینی سلولهای عصبی "میلین" نام داشته و نقش موثری در انتقال پیام های عصبی دارد، زمانی که این پوشش پروتئینی هدف حمله سیستم ایمنی بدن قرار می گیرد انتقال پیام های عصبی دچار مشکل شده و در این زمان علائم بیماری ام.اس خود را نشان می‌دهد.محمدی درخصوص چرایی حمله سیستم ایمنی به پوشش سلولهای عصبی گفت: هنوز علت دقیق و قطعی در این زمینه وجود ندارد، اما طبق تحقیقات برخی علل و عوامل در این زمینه موثر است که از جمله آن می توان به ژنتیک، نژاد، قومیت، شرایط آب و هوایی، جغرافیای محل زندگی، جنسیت و عفونت ها اشاره کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: در میان این عوامل ژنتیک سهم بسیار کمتری در ایجاد بیماری ام.اس دارد و افرادی که در میان بستگان نزدیک خود موارد بیماری را دارند، نباید چندان نگران باشند.محمدی گفت: تحقیقات نشان داده احتمال ابتلا به ام.اس در شرایط آب و هوایی معتدل بیشتر از شرایط آب و هوایی خشک است.

وی افزود: همچنین ابتلا به این بیماری در زنان دو برابر مردان است و پیک سنی ابتلا به آن بین سنین 20 تا 50 سالگی قرار دارد.این متخصص مغز و اعصاب در ادامه به تشریح علائم این بیماری پرداخت و از خواب رفتگی دست و پا به عنوان شایعترین علامت آن یاد کرد.

محمدی گفت: خواب رفتگی دست و پا بصورت گزگز شدن و مورمور شدن خود را نشان می دهد و این خواب رفتگی باید طولانی مدت و مستمر باشد.این متخصص مغز و اعصاب گفت: خستگی مفرط و بدون دلیل هم علامت دیگری است که در 80 درصد مبتلایان دیده می شود.

محمدی تاری دید، دوبینی، سرگیجه و احساس منگی را هم از جمله دیگر علائم بیماری ام.اس عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: علائم کمتر دیده شده ای مانند تغییرات شناختی هم در برخی بیماران مشاهده می شود که مربوط به زمان پیشرفت بیماری است.این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه وجود برخی از این علائم به تنهایی نمی‌تواند نشانه بیماری ام.اس باشد، گفت: برای تشخیص دقیق بیماری باید به پزشک مراجعه شده و ام.آر.آی و دربرخی موراد آزمایشات آب نخاع از بیمار گرفته شود.

محمدی با بیان اینکه بسیاری موارد بیماری ام.اس امروزه به راحتی بوسیله دارو کنترل می شود، گفت: تاثیر داروها به حدی است که بیشتر بیماران حتی بعد از چند سال فراموش می کنند که چنین بیماری دارند و دچار حمله نمی شوند.وی افزود: درمان این بیماری به دو صورت فاز حاد و مزمن است، بطوری که بیمارانی که دچار علائم شده اند به سرعت داروهای ضدالتهابی دریافت می کنند که علائم آنها خاموش شود و در ادامه وارد فاز درمان مزمن می شود که داروهایی برای پیشگیری از حملات بعدی به آنها داده می شود.

محمدی گفت: آنچه مسلم است بیماری ام.اس با درمان های موجود بیماری قابل کنترلی است و اکثریت بیماران به راحتی به زندگی خود ادامه می دهند، بدون اینکه علامتی داشته باشند.وی افزود: ترسی که امروز از بیماری ام.اس وجود دارد به دلیل چهره ناتوانی است که از بیماران ام.اس در فیلم ها و سریال ها نشان می دهند و نیاز است که این نگاه عوض شود، چرا که درمانهای بیماری پیشرفت بسیاری داشته است.

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه به راهکارهای موثر در پیشگیری از ابتلا به این بیماری هم اشاره کرد و افزود: یکی از راهکارهای موثر و ثابت شده در این زمینه کنترل استرس است، چرا که استرس به شدت محرک و ایجاد کننده این بیماری و شروع حملات سیستم ایمنی بدن علیه خود بدن است.وی افزود: راهکار دیگر در این زمینه جبران کمبود ویتامین D در بدن و نیز کنترل چاقی و اضافه وزن است.محمدی گفت: ترک سیگار هم یکی از عوامل موثر در زمینه پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.
برچسب ها: بیماری ام اس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها