به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۳ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب : ۳۵۴۲۰۰

آیا موها می‌توانند آفتاب‌سوخته شوند؟

آیا موها می‌توانند آفتاب‌سوخته شوند؟
گروه علم وفناوری: کرم‌های ضدآفتاب با فاکتور محافظتی بالا در برابر آفتاب در انواع مختلف قابلیت محافظت از پوست شما در برابر اشعه ماوراء‌بنفش را دارند. اما آیا اشعه ماوراء‌بنفش برای مو نیز خطرناک است؟
یک ناحیه از بدن اغلب هنگام استفاده از لوسیون‌های ضد آفتاب فراموش می‌شود: این ناحیه، سر است. از طرف دیگر، موها معمولاً کاملا در معرض اشعه UV هستند.
آفتاب‌سوختگی زمانی اتفاق می‌افتد که پوست برای مدت طولانی در معرض اشعه ماوراء‌بنفش قرار می‌گیرد و به‌معنای واقعی کلمه می‌سوزد. عواقب این عارضه، قرمز و دردناک‌شدن پوست، در موارد شدید حتی تورم و تاول و در نهایت سرطان پوست است. پوست سر نیز می‌تواند بسوزد. افرادی که موهای نازک یا مو خوره دارند، به‌ویژه در معرض خطر هستند. پوست سر سوخته، نه‌تنها هنگام شانه‌زدن درد می‌کند، بلکه محلی که بعداً پوسته‌پوسته می‌شود، دچار خارش شده و اغلب شوره در موها ایجاد می‌شود.
اما خود مو نیز از آفتاب زیاد، رنج می‌برد. اشعه ماوراء‌بنفش مو را سفید می‌کند و رنگ فعلی آن را از بین می‌برد.
نه تنها نور خورشید، بلکه تعریق نیز به مو آسیب می‌رساند و می‌تواند به کوتیکول مو حمله کند (کوتیکول موها را می‌پوشاند و از آن در برابر تأثیرات خارجی محافظت می‌کند). از نزدیک، کوتیکول‌ها شبیه فلس ماهی هستند و از این رو به آن‌ها فلس یا پولک مو نیز می‌گویند. اگر فلس‌ها دیگر صاف نباشند، موها کدر به‌نظر می‌رسند، دیگر نمی‌درخشند و شانه‌کردنشان دشوار است.
موها که از سلول‌های مرده مانند ناخن‌های پا یا دست تشکیل شده‌اند، نمی‌توانند خود را بازسازی کنند. بنابراین بسته به نوع مو و مشکل، نیاز به مراقبت ویژه دارند.
مانند پوست، می‌توان از موها در برابر تخریب خارجی محافظت کرد. خیلی ساده، با قرار دادن یک کلاه روی سر. همچنین محصولات مراقبت از مو وجود دارد که از تخریب مو جلوگیری می‌کند: شامپوهای محافظ رنگ، نرم‌کننده‌ها یا محصولات حالت‌دهنده مانند اسپری‌ها نیز با فیلترهای UV موجود هستند. اگر مو هنوز کمی شکننده است، ماسک‌ها و درمان‌هایی با مواد فعال مرطوب‌کننده، از ساختار موهای آسیب‌دیده مراقبت می‌کنند و از موها در برابر خشک‌شدن محافظت می‌کنند.
با‌این‌حال، اینکه این محصولات واقعاً چقدر خاصیت محافظتی دارند، بحث برانگیز است.
 
برچسب ها: آفتاب‌سوختگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها