به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۱:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۳ ساعت ۱۹:۲۷
کد مطلب : ۳۵۴۲۷۴

عربستان با مسکو همسو شده است

عربستان با مسکو همسو شده است
گروه اقتصادی: مواضع فعلی ریاض تایید می‌کند که عربستان سعودی در صحنه جهانی بیش‌تر از ایالات متحده با روسیه همسو است.
به گزارش فرارو به نقل از نشنال اینترست، به گفته «دان ابرهارت» مدیر عامل شرکت Canary یک شرکت خدمات حفاری مستقر در دنور قطعا تصادفی نیست که تهدید کاهش تولید نفت از سوی عربستان سعودی در حالی رخ می‌دهد که «جو بایدن» رئیس جمهور امریکا به سمت احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ میلادی با ایران و کاهش تحریم‌ها در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای آن کشور پیش می‌رود. با این وجود، توافق اولیه پس از خروج یکجانبه رئیس جمهور وقت دونالد ترامپ از آن در سال ۲۰۱۸ میلادی و اعمال مجدد تحریم‌ها به سرعت از بین رفت.
«ابرهارت» در نشریه «فوربس» نوشت: «چنین توافقی با آزادسازی حدود یک میلیون بشکه در روز از صادرات نفت ایران که تحریم‌های غربی آن را خنثی کرده به تهران و تا حدی بازارهای جهانی نفت کمک می‌کند. این تحول، همراه با نگرانی در مورد رکود اقتصادی، افزایش تورم و تقاضای ضعیف‌تر به کاهش قیمت نفت به زیر ۱۰۰ دلار در هر بشکه کمک کرده است».
بر کسی پوشیده نیست که بایدن می‌خواهد قیمت نفت محرک اصلی تورم در آستانه انتخابات میان دوره‌ای در نوامبر کاهش یابد. بایدن در اواسط ژوئیه در جریان سفر به ریاض از عربستان سعودی خواسته بود تا با افزایش عرضه نفت به امریکا کمک کند. با این وجود، رهبران سعودی در برابر درخواست‌های بایدن مقاومت کرده اند. همین امر باعث شده ایران تنها راه افزایش میزان نفت در بازار باشد. بایدن این مسیر را طی می‌کند، اما اکنون شاهد پیامدهای آن است. ابرهارت هم چنین مدعی شد که مواضع فعلی ریاض تایید می‌کند که عربستان سعودی در صحنه جهانی بیش از ایالات متحده با روسیه همسو است.
روسیه به قیمت نفت بالاتر نیاز دارد، زیرا تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا به توانایی آن کشور برای تولید و صادرات نفت آسیب رسانده است. مسکو باید بشکه‌های نفت خود را با تخفیف شدید ۳۰ دلار در هر بشکه بفروشد تا خریدارانی مشتاق در آسیا پیدا کند، زیرا اروپا به انرژی روسیه پشت می‌کند و تحریم‌های غرب علیه اقتصاد روسیه تشدید می‌شود.
این بدان معناست که کاهش اخیر قیمت نفت به ویژه برای مسکو شدید بوده است، زیرا حاشیه سود نفت آن به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. وضعیت می‌تواند وخیم‌تر شود، زیرا غرب در مورد سیستم سقف قیمتی نفت روسیه بحث می‌کند تا مسکو را به دلیل حمله به اوکراین مجازات کند. با این وجود، سعودی‌ها کماکان روسیه را به عنوان یکی از اعضای مهم گروه اوپک پلاس و متحدی ضروری در خاورمیانه مهم‌تر از آمریکا در دوران بایدن می‌دانند.
نکته کلیدی این است که حتی اگر ایالات متحده و ایران خواستار توافق هسته‌ای باشد اگر اوپک پلاس تولید خود را کاهش دهد تا قیمت‌ها به زیر ۱۰۰ دلار نرسد تا چه اندازه تاثیر مثبت خواهد داشت؟ هرگونه امید به نفت زیر ۹۰ دلار برای یک دوره طولانی در شرایط فعلی بازار غیرواقع بینانه به نظر می‌رسد.
 
برچسب ها: عربستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها