به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۶:۲۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۶ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۳۵۴۷۵۲

خطر مرگ در این زنان بیشتر است

خطر مرگ در این زنان بیشتر است
گروه علمی: یائسگی تجربه ای است که دیر یا زود همه زنان با آن درگیر می شوند اما تجربه یائسگی قبل از ۴۰ سالگی ممکن است به طور قابل توجهی خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را در میان زنان افزایش دهد.
 نتایج یک مطالعه جدید در کره جنوبی با شرکت یک میلیون و ۴۰۰ هزار زن نشان داد که بین یائسگی زودرس و مشکلات قلبی مانند نارسایی قلبی و ضربان قلب نامنظم ارتباط وجود دارد.
 
دکتر گا یون نام، محقق کالج پزشکی دانشگاه کره، در این رابطه می گوید: زنان مبتلا به یائسگی زودرس باید بدانند که ممکن است بیشتر از همسالان خود به نارسایی قلبی یا فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا شوند. این موضوع ممکن است انگیزه خوبی برای بهبود عادات سبک زندگی مانند ترک سیگار و ورزش باشد که با بیماری های قلبی مرتبط هستند.

یماری قلبی معمولاً مشکلی است که بیشتر مردان را درگیر می کند و  بسیاری از تشخیص های قلبی به طور متوسط  با فاصله زمانی ۱۰ ساله برای مردان رخ می دهد. یکی از دلایل کاهش بروز مشکلات قلبی در بین زنان سطوح بالای استروژن آنها است.

به  نظر می‌رسد این هورمون اثر محافظتی بر روی سیستم قلبی عروقی دارد، اما زمانی که یائسگی شروع می‌شود، این محافظت هورمونی از بین می ‌رود، زیرا زنان دچار افت هورمون‌های تولید مثل می‌شوند.خوشبختانه یائسگی قبل از ۴۰ سالگی تنها یک درصد از زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. تحقیقات قبلی همچنین یائسگی زودرس و قبل از ۴۵ سالگی را با افزایش خطر ابتلا به بیماری کلی قلبی مرتبط دانسته است. با این حال، چگونگی تأثیر این شرایط بر مشکلات قلبی مانند نارسایی قلبی و ضربان نامنظم قلب نامشخص است.

به گزارش سیناپرس، مطالعه فعلی داده‌ها را از سیستم بیمه سلامت ملی کره جمع‌آوری کرد که هر دو سال یک بار برای ۹۷ درصد از جمعیت این کشور غربالگری‌ های بهداشتی را انجام می ‌دهد.بیش از یک میلیون زن یائسه بالای ۳۰ سال که چک آپ های مربوطه را در سال ۲۰۰۹ انجام دادند، در این مطالعه شرکت کردند.

محققان پیامدهای سلامتی مرتبط با نارسایی قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی در آن ها را تا سال ۲۰۱۸ دنبال کردند. آنها همچنین هر گونه اطلاعاتی را در مورد رفتارهای سلامتی، سن شروع یائسگی، استفاده از درمان جایگزینی هورمون و اطلاعات جمعیتی جمع آوری کردند.دو درصد از زنان در این مطالعه یائسگی زودرس را تجربه کردند که اکثر آنها تا 36.7 سال به این مرحله تولید مثل می‌رسند. یک پیگیری ۹ ساله از همه زنان، بدون توجه به وضعیت یائسگی، نشان داد که سه درصد نارسایی قلبی و 3.2 درصد فیبریلاسیون دهلیزی داشتند.

هنگامی که محققان اطلاعات فوق را بر اساس سن یائسگی تجزیه کردند، روند جالبی مشاهده شد. بر این اساس مشخص شد با کاهش سن شروع یائسگی، خطر نارسایی قلبی افزایش پیدا کرده و به طور خاص، زنان ۵۰ ساله و بالاتر که وارد یائسگی می شوند، ۱۱ درصد بیشتر در معرض خطر نارسایی قلبی در مقایسه با خطر ۳۹ درصدی در بین زنانی که قبل از ۴۰ سالگی یائسگی را تجربه کرده بودند، داشتند.

دکتر نام توضیح می‌دهد: این تصور غلط که بیماری قلبی عمدتاً مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهد به این معنی است که عوامل خطرزای جنسی تا حد زیادی نادیده گرفته شده‌اند. کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی ممکن است در خطرات قلبی نقش داشته باشد، اما عوامل دیگری مانند تغییر وزن نیز می ‌توانند در این موضوع نقش داشته باشند.شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره نشریه تخصصی انجمن قلب و عروق اروپا منتشر شده است.
برچسب ها: زنان مرگ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها