به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۶ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب : ۳۵۴۷۵۳

قیمت برق در برخی كشورها ۱۰ برابر شد

قیمت برق در برخی كشورها ۱۰ برابر شد
گروه اقتصادی: در پی جهش چشمگیر قیمت گاز در بازارهای جهانی، قیمت برق در فرانسه و آلمان به رکورد تاریخی ۹۰۰ یورو برای هر مگاوات ساعت رسید که ۱۰ برابر قیمت‌های شهریور پارسال است.
جهش قیمت برق در فرانسه به دنبال آن رخ داد که شرکت «الکتریسیته دو فرانس» اعلام کرد بازگشت نیروگاه‌های هسته‌ای خاموش شده به مدار زمان‌بر خواهد بود.نیروگاه‌های هسته‌ای خاموش فرانسه با ظرفیت حدود ۸.۴ گیگاوات، سهمی ۱۴ درصدی در تولید برق هسته‌ای این کشور دارد.فرانسه که طی سال‌های گذشته همواره صادرکننده برق به آلمان و بریتانیا بود، امسال احتمالا به واردکننده برق تبدیل شود. قیمت برق در بازارهای آتی، برای زمستان نیز رکورد تازه‌ای بر جای گذاشته است، به طوری که رقم پیشنهادی برای فروش در ماه نوامبر به ۱۶۶۰ یورو و در زمان پیک مصرف به ۲ هزار و ۸۸۱ یورو رسیده است.
تولید برق اروپا به خاطر خشکسالی‌ها و افت توان تولید برق آبی، و همچنین کاهش واردات گاز روسیه، با چالش مواجه شده و قیمت برق اوج گرفته است.قیمت گاز هم‌اکنون در بازارهای اروپایی به بالای سه دلار برای هر متر مکعب رسیده که شش برابر ماه مشابه پارسال است.در این میان، روسیه دوباره اعلام کرده که ارسال گاز به آلمان از طریق خط لوله «جریان شمالی ۱» را به مدت سه روز از ۳۱ اوت متوقف خواهد کرد.هم‌اکنون نیز این خط لوله که پارسال سهمی ۴۰ درصدی در صادرات گاز طبیعی روسیه به اتحادیه اروپا داشت، تنها با یک پنجم ظرفیت فعال است.
قیمت‌های برق در ایتالیا و بریتانیا نیز اوج گرفته است. قیمت برق در زمستان سال جاری در بریتانیا ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت و بدین ترتیب متوسط هزینه سالانه برق خانوارهای بریتانیایی در کل در سال جاری به ۴ هزار و ۱۸۲ یورو اوج خواهد گرفت. سازمان‌های غیردولتی هشدار داده‌اند که میلیون‌ها نفر در این کشور به زیر خط فقر خواهند رفت.ماه گذشته بریتانیا بعد از جمهوری چک بالاترین قیمت برق برای فروش به خانوارها را داشت.

 
برچسب ها: قیمت برق
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها