به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۹:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۶ ساعت ۱۹:۳۴
کد مطلب : ۳۵۴۹۲۸
بورل: پس از تابستان وارد یک سری تحولات سیاسی دیگر خواهیم شد

احیای برجام؛ بررسی پاسخ آمریکا تا پایان هفته طول می‌کشد

گروه سیاسی: پایگاه خبری نورنیوز اعلام کرد که بررسی پاسخ آمریکا به درخواست‌های اصلاحی جمهوری اسلامی ایران در متن پیشنهادی اتحادیه اروپا به منظور احیای برجام تا پایان هفته طول می‌کشد.
احیای برجام؛ بررسی پاسخ آمریکا تا پایان هفته طول می‌کشد
این رسانه وابسته به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در توییتی نوشت: «بررسی دقیق پاسخ‌های آمریکا به محورهای اصلاحی ایران درخصوص ایده‌های هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی همچنان در سطوح کارشناسی در جریان است و این روند حداقل تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت.» این رسانه امنیتی به جزییات پاسخ آمریکا اشاره‌ای نکرده است.
این در حالی است که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز یکشنبه ششم شهریور، در گفت‌وگو با یک روزنامه اتریشی درباره احیای برجام ابراز خوشبینی کرد. او گفت: «از آمریکا پاسخ گرفتم و اکنون بر عهده ایران است که پاسخ دهد. به نظر می‌رسد که به لحظه حساس و آخرین میلی‌مترها رسیده‌ایم. خوشبینم که این موضوع دنیا را کمی امن‌تر می‌کند.»
 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: اگر در روزهای آینده برجام احیا نشود، از سرگیری مذاکرات پس از تابستان بسیار دشوار خواهد بود
 بورل گفت: «فکر نمی کنم فرصتی برای مذاکرات بسیار بیشتر وجود داشته باشد.» وی افزود: «من کسی نیستم که ضرب الاجل های موقت تعیین کند. اما من می دانم که پس از تابستان، از سرگیری مجدد مذاکرات بسیار دشوار خواهد بود.» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: « چند روز فرصت داریم، زیرا پس از پایان تابستان وارد یک سری تحولات سیاسی دیگر خواهیم شد».
بورل توضیح داد که طرفین قبلاً در مورد "بخش بسیار مهم" برای بازگشت به برجام توافق کرده‌اند، اما گفت که مسائل باقی‌مانده می‌تواند توافق نهایی را از بین ببرد. او تاکید کرد که این پیمان «راه حل همه چیز نیست»، اما «اگر ایران یک قدرت هسته‌ای نیست، به لطف آن توافق است».
بورل گفت: آنچه مشهود است، این است که این توافق همه مشکلات را حل نخواهد کرد. ایران نه تنها به خاطر برنامه هسته‌ای خود بلکه به دلایل متعدد دیگر منطقه را نگران می‌کند. بورل افزود که دستیابی به توافق در حال حاضر می‌تواند به نفع همه طرف‌های درگیر باشد، زیرا به ایران اجازه می‌دهد به بازار بین‌المللی نفت بازگردد و به عرضه کننده جدید برای اروپایی‌ها تبدیل شود.

واکنش‌های داخلی
روزنامه کیهان به مدیر مسئولی حسین شریعتمداری، امروز یکشنبه نوشت که «در ‌خوش‌بینانه‌ترین حالت، تحریم‌ها به یک بهانه تعلیق و به بهانه دیگر اعمال می‌شوند» و این ایران است که باید در دور باطل «تحریم» و «مذاکره برای لغو تحریم» حوزه مذاکرات را از هسته‌ای به موشکی، منطقه‌ای و حقوق‌بشر افزایش دهد. به نوشته این روزنامه، «لغو تحریم با مذاکره، طعمه‌ای است که مسئولان سیاست خارجی آمریکا روی قلاب گذاشته‌اند و دولت سیزدهم با همت بلند و پشتوانه مردمی خود می‌تواند قید این طعمه را بزند و مثل عملکرد قابل قبول خود در این یک سال، تمرکز و توان خود را صرف خنثی‌سازی تحریم‌ها کند.»

شکست مذاکرات مساوی است با بازگشت قطعنامه های شورای امنیت و ...​​​​​​​
سارا معصومی (روزنامه‌نگار) در توییتی چنین به پیشنهاد امروز کیهان پاسخ داده است:

روزنامه جمهوری اسلامی نیز در پیش‌بینی نتیجه مذاکرات احیای برجام نوشت: «اگر ایران به اف‌ای‌تی‌اف نپیوندد، همان‌طور که آمریکا شرط دسترسی ایران به سوئیفت را به دستورکار آن مرکز موکول کرده، استفاده از بانک‌های بین‌المللی غیرممکن خواهد بود. بنابراین، احیای برجام و رفع تحریم‌ها بر حصول توافق درباره این سه موضوع متوقف است و تا در این زمینه‌ها توافق حاصل نشود، این توقف ادامه خواهد داشت، به‌ویژه آن‌که دیروز رسانه‌های رژیم صهیونیستی از تلاش این رژیم برای به شکست کشاندن برجام خبر دادند.»
تلاش‌ها و رایزنی‌های اسرائیل برای تاثیر‌گذاری در تصمیم ایالات متحده برای توافق احتمالی هسته‌ای با ایران کماکان ادامه دارد و به‌نظر می‌رسد طی هفته‌های آینده نیز همچنان ادامه داشته باشد. بامداد روز یکشنبه، رسانه‌های اسرائیلی نوشتند یائیر لاپید، نخست وزیر این کشور قصد دارد روز ۲۰ سپتامبر، درست در همان روزی که جو بایدن، رئيس‌ جمهوری آمریکا، قرار است در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند، با او دیدار و درباره توافق احتمالی اتمی با ایران گفت‌وگو کند.
در شرایطی که  دولت بایدن برای احیای برجام تلاش می‌کند، امضای توافق هسته‌ای مخالفان پرشماری، هم در داخل و هم در خارج آمریکا دارد. بسیاری از مخالفان احیای مجدد برجام مدعی‌ هستند که ایران از محل منابع مالی که در اختیارش قرار می‌گیرد، برای تجهیز و تقویت گروه‌های نیابتی وابسته به‌ خود در یمن، عراق، سوریه و لبنان هزینه خواهد کرد و این امر به «بی‌ثباتی بیشتر خاورمیانه» و پیشبرد برنامه‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی می‌انجامد.

قانون آفرینش
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۶/۰۶ ۲۰:۴۶
دروغ ،ریاکاری و فریب، سرانجام باعث فساد و تباهی تمام کشور می شود!!! (392583)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها