به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۴:۵۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۰ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب : ۳۵۵۶۳۰

مقام پیشین طالبان متهم به تجاوز و نکاح اجباری

مقام پیشین طالبان متهم به تجاوز و نکاح اجباری
گروه بین الملل: سعید خوستی، رئیس ارتباطات و روابط عامه پیشین وزارت داخله طالبان از طرف یک دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه کابل به نام الهه به «تجاوز» و «نکاح اجباری» متهم شده است.  خوستی، از افراد نزدیک به سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله طالبان،  با نشر توییتی به این اظهارات واکنش نشان داده و گفته که او با «رضایت» الهه، با او ازدواج کرده اما بعدتر به دلیل مشکلات عقیدتی او را طلاق داده است.
ویدیوهایی از اظهارات الهه در شبکه‌های اجتماعی بین کاربران افغان دست به دست می‌شد که واکنش‌های گسترده به دنبال داشت.الهه، در این ویدیوها با گریه و زاری برای نجاتش کمک می‌خواهد و می‌گوید اکنون «حامله» است و شاید بعد از نشر این ویدیوها دیگر «زنده هم باقی نماند.»
الهه می‌گوید در روزهایی که زنان معترض برای مخالفت با قوانین طالبان به خیابان‌ها برای تظاهرات بیرون می‌آمدند، در یکی از ایست‌های بازرسی این گروه در منطقه خیرخانه کابل، به دلیل داشتن چند قطعه عکس از «نظامیان جمهوری» (دولت پیشین افغانستان) در موبایلش بازداشت شده است.او گفته که سعید خوستی وقتی برای تهیه عکس و ویدیو از بازداشتی‌ها به ریاست استخبارات کابل آمده بوده، او را دیده است.الهه سپس متهم به عضویت در گروه‌های زنان معترض و ارتباط با آنها شده است.الهه با گریه از خاطره آن روز می‌گوید: «با من بدرفتاری کردند. اکنون که به یادم می آید ... در آنجا به من تجاوز شد. نمی‌فهمیدم چه کنم. از من فیلم گرفت. از من فیلم گرفت سعید خوستی و من را تهدید کرد که فیلم را نشر می‌کند.»
روز بعد از این حادثه، به گفته الهه، یک ملای طالبان «نکاح او و سعید خوستی» را در همان ریاست استخبارات می‌بندد. به «اجبار» از او اعتراف ویدیویی گرفته و شصتش را روی اوراقی که نمی‌داند در آن چه نوشته شده بود، گذاشتند.
او در چند بخش در این ویدیو تکرار می‌کند که از سوی شوهرش با هشدار نشرشدن فیلم برهنه‌اش تهدید شده به «ضرب و شتم و تجاوز» و از او خواسته می‌شود «کارهای زشت و عجیب» انجام دهد.
پیش از این نیز، ویدیوی کوتاهی از الهه در حالی که سر و دستانش باندپیچی شده و روی تخت بیمارستان دراز کشیده و به نظر می‌رسد، بیهوش است، منتشر شده بود. صدای گریه زنی در این ویدیو شنیده می‌شود. در آن زمان گفته شده بود که تصویر از زنی است که به «زور» به نکاح سعید خوستی درآمده و اکنون پس از ضرب و شتم کارش به بیمارستان کشیده است.
تصاویر دیگری نیز  از او منتشر شد که آثار ضرب و شتم را در بدنش نشان می‌دهد و لکه‌های خون روی لباس‌ها و سر و صورتش دیده می‌شود.الهه به آن ویدیو نیز اشاره کرده و گفته که پس از آن ویدیو،  خوستی یک محفل عروسی برگزار کرده تا اخبار ازدواج اجباری از بین برود.او می‌گوید که  خوستی تلاش کرده، خواهرش را نیز به نکاح یکی از اعضای سالخورده گروه طالبان درآورد و این موضوع سبب شده که خانواده‌اش از افغانستان فرار کنند.اقوام و نزدیکانش نیز او را از رفت و آمد با آنها منع کرده زیرا «ممکن است خودشان و یا دخترانشان با خطر رو به رو شوند.»
او بار دیگر زندانی می‌شود و می‌گوید پس از شکنجه و تهدید به سنگسار شدن، دوباره بین او و سعید خوستی تجدید نکاح صورت می‌گیرد.
زندانبان‌ها به سعید خوستی گفتند: «بیست سال زیر بیرق جمهوریت بوده و این کافر است. ارزش امارت و حکومت اسلامی را نمی‌فهمد. تو یک مجاهد هستی این دختر قدر تو را نمی‌فهمد. این دختر باید سنگسار شود... بد گفتن به امارت به معنای بد گفتن خدا و قرآن است.»
الهه می‌گوید برای قبول شدن در دانشگاه پزشکی چهار سال تلاش کرده و آمادگی کنکور گرفته و با وجود آن که اطرافیان می‌گفتند موفق نمی‌شود، توانسته به این دانشگاه راه یابد.
گریه می‌کند و می‌گوید که شوهرش به او گفته زنانی که درس می‌خوانند «بی حیا» هستند و طالبان پس از به رسمیت شناخته شدن، تمام مدرسه ها و دانشگاه‌ها را به روی زنان خواهند بست.
سعید خوستی، رییس مطبوعات و روابط عامه پیشین وزارت داخله طالبان در تویتی نوشته: «شش ماه پیش با دختری به نام الهه به خواست خودش ازدواج کردم. بعدا متوجه شدم که او مشکلات عقیدتی دارد. هرقدر کوشش کردم که از راه نصیحت و بحث عقایدش را اصلاح کنم، نتیجه نداد. تا جایی که او آشکارا به مقدسات و قرآن توهین می کرد. که ثبوت‌هایش هم موجود است.»
او تاکید کرده که الهه را کتک نزده و شکنجه نکرده و تنها از «صلاحیت شرعی‌اش» استفاده کرده و او را طلاق داده است. خوستی نوشته: «از نکاح ناسنجیده‌ام سخت پشیمان هستم. از مجاهدین امارت اسلامی و مردم افغان بخشش می خواهم. خداوند هم مرا ببخشد.»ویدیوهای منتشر شده الهه در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های گسترده داشته، شماری با منتشر کردن آن، ادعا کرده‌اند که این یک مورد از موارد بسیاری از جنایات گروه طالبان است.
حامیان الهه، شجاعت او را ستوده و از نهادهای بین‌المللی خواهان کمک به او شدند.

 
برچسب ها: طالبان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها