به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۹:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۲ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب : ۳۵۵۹۲۶

منتظر ورود خودروساز‌های بزرگ به کشور نباشید

منتظر ورود خودروساز‌های بزرگ به کشور نباشید
گروه اقتصادی: طبق اعلام سخنگوی وزارت صمت، مرحله اجرایی واردات خودرو عملاً از ابتدای مهرماه آغاز می‌شود و واجدین شرایط واردات خودرو، تا ۱۹ شهریور ماه فرصت دارند درخواست خود را تحویل دهند. امید قالیباف با بیان این مطلب، اظهار کرد: آیین‌نامه واردات خودرو سه گروه را شامل می‌شود که پس از ارسال درخواست در مهلت مقرر یاد شده که ۱۹ شهریور ماه در نظر گرفته شده است، حداکثر تا آخر شهریور ماه اسامی شرکت‌های منتخب اعلام خواهد شد. پس از تایید و اعلام شرکت‌هایی که الزامات آیین‌نامه واردات خودرو را با امتیاز بالاتری کسب کرده‌اند، واردات خودرو می‌تواند انجام شود.
 
چه خودروهایی امکان وارد شدن دارند؟
بر اساس آیین نامه واردات خودرو سقف قیمت خودروهای وارداتی ۲۰ هزار دلار تعیین شده است، بررسی‌ها حاکی از آن است که با این سقف قیمتی امکان واردات خودروهای بنز و ب‌ام‌و فراهم نیست.قیمت خودروهای مرسدس بنز از 36 هزار دلار آغاز می‌شوند و تا 165 هزار دلار ادامه پیدا می‌کند.در خصوص خودروهای ب‌ام‌و نیز وضعیت به همین منوال است، حداقل قیمت این خودرو در بازار‌های جهانی 35 هزار دلار است و قیمت آن تا 140 هزار دلار بالا می‌رود.

در این بازه قیمتی خودروهای کیا و هیوندای، دو غول خودروساز کره‌ای، بیشترین احتمال واردات را دارند؛ خودرو کیا سول مدل 2023 در بازارهای جهانی 19 هزار و 800 دلار قیمت خورده است.کیا ریو نیز از جمله خودروهایی است که امکان واردات آن فراهم است؛ این خودرو در بازارهای جهانی به قیمت 16 هزار و 450 دلار خرید و فروش می‌شود.

کیا فورته نیز دیگر خودرو کیا است که امکان واردات به کشور را دارد،این خودرو به قیمت 19 هزار و 490 دلار در بازارهای جهانی خرید و فروش می‌شود.در میان خودروهای هیوندای نیز Veloster مدل 2021 می تواند با حداقل قیمتی 18 هزار و 900 دلار به کشور وارد شود.

هیوندای اکسنت مدل 2021 نیز با حداقل قیمتی 15 هزار و 400 دلار می تواند به کشور وارد شود.در میان خودروهای نیسان نیز امکان واردات برخی از مدل‌ها فراهم است؛ نیسان ورسا 15 هزر و 580 دلار قیمت خورده است و نیسان سنترا نیز 19 هزار و 950 دلار قیمت دارد.برخی از مدل‌های خودروهای میتسوبیشی نیز امکان واردات به ایران را دارند؛ خودرو میتسوبیشی میراژ seg4 با قیمتی بالغ بر 19 هزار و 250 دلار می‌تواند در طرح جدید واردات خودرو به کشور وارد شود.

باید توجه داشت که قیمت خودروها در بازارهای مختلف دنیا بر حسب شرایطی نظیر برخی تعرفه ها، ذائقه مشتریان و به خصوص کم و زیاد شدن آپشن ها می تواند متغیر باشد. از سوی دیگر واردات خودرو به کشور ما تابع هزینه هایی از قبیل تعرفه واردات یا مالیات بر ارزش افزوده است که برای اطلاع از جزئیات آن باید منتظر آیین نامه اجرایی واردات خودرو باشیم. به عنوان مثال، منطقی معاون وزیر صمت ۲۳ مرداد گفته بود که تعرفه واردات خودروهای اقتصادی تا ۲۰ درصد کاهش می یابد.
مرجع : قرن نو
برچسب ها: واردات خودرو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها