به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۲۳:۰۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۹ ساعت ۱۸:۳۵
کد مطلب : ۳۵۷۵۳۰

درخواست غرامت سه زندانی پیشین آمریکایی

درخواست غرامت سه زندانی پیشین آمریکایی
 گروه سیاسی:  سه شهروند آمریکایی که بیش از یک دهه پیش در زندان‌های ایران بودند،  شکوائیه‌ای را علیه ایران به دادگاه فدرال آمریکا برده‌ و خواهان دریافت غرامت مالی بابت بازداشت خود در ایران هستند.
سارا شورد، شین بائر و جاشوا فتال در تابستان سال ۱۳۸۸ هنگام حضور در مناطق کوهستانی شمال عراق از سوی نیروهای مرزبانی ایران به اتهام ورود غیرقانونی به خاک ایران بازداشت شدند. آن سه از جمله گفته‌ بودند در سفر به سوریه، عراق، یمن و نقاط دیگر خاورمیانه خواسته‌اند زبان عربی خود را تمرین کنند.
اما پس از انتقال به زندان اوین در تهران، گزارش‌های تأییدنشده‌ای انتشار یافت که حاکی بود نهادهای امنیتی  تلاش می‌کنند آن سه را به جاسوسی برای آمریکا متهم کنند، هر چند که کار حبس آن‌ها به محاکمه نکشید.ایران ابتدا سارا شورد را در شهریور ۱۳۸۹ با دخالت‌های پادشاه وقت عمان آزاد کرد و یک سال بعد نیز شین بائر و جاش فتال زمان کوتاهی پیش از سفر محمود احمدی‌نژاد در شهریور ۱۳۹۰ برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک آزاد شدند.
باراک اوباما که در آن زمان رئیس‌جمهور آمریکا بود، از اقدام ایران در آزادی این آمریکایی‌ها استقبال کرد. سارا شورد شکایتی را همراه با مادر خود به دادگاه آمریکا ارائه کرد، که در آن، مادر شورد نوشته است که دخترش گروگان سیاسی میان تنش ایران و آمریکا بود و بابت رنجی که تحمل کرده، باید غرامت مالی بگیرد.شین بائر و جاش فتال نیز به پیروی از شورد، همراه با خانواده خود شکایات دیگری را  علیه ایران به دادگاه آمریکا ارائه کردند.پرونده شکایات زیر دست قاضی فدرال ریچارد لئون در واشینگتن قرار گرفته است. قاضی لئون پیش‌تر ایران را در ماجرای جیسون رضائیان، روزنامه‌نگار زندانی ایرانی- آمریکایی روزنامه واشینگتن پست، به پرداخت ۱۸۰ میلیون دلار غرامت محکوم کرده است. با این حال، هنوز مبلغ درخواستی غرامت این سه آمریکایی اعلام نشده است.این نوع غرامت‌ها باید از محل دارایی‌های توقیف شده ایران در آمریکا به شاکیان پرداخت شود.سارا شورد و شین بائر که زمان کوتاهی بعد از آزادی ازدواج کردند، پس از هفت سال زندگی مشترک، از یکدیگر طلاق گرفتند.
 شورد که یک کارگردان تئاتر است، به تازگی یک نمایش را در مورد انفرادی‌ها در زندان‌های خود آمریکا به روی صحنه برد.

 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها