به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۶ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : ۳۶۰۷۳۷
مردم در تگنا و فشار اقتصادی قرار دارند

ناامیدی از آینده، اصلی‌ترین دلیل اعتراضات نسل جوان امروز است

ناامیدی از آینده، اصلی‌ترین دلیل اعتراضات نسل جوان امروز است
گروه اقتصادی:همزمان با اعتراضات اخیر بر سر عملکرد گشت ارشاد و همچنین درگذشت مهسا امینی، برخی از ناظران بر این باورند، که در این اعتراضات مطالبات فرهنگی و اجتماعی وجه غالب را تشکیل داده و خواست‌های مردم مشخصا در زمینه تغییرات اساسی در زمینه‌های اجتماعی است. اما در سوی مقابل باید به این نکته توجه داشت که وضعیت اقتصادی حاکم بر ایران که مردم را چند سالی است در تنگنای معیشتی قرار داده است بن مایه اعتراضات اخیر است، بدان سبب که این وضعیت اقتصادی ناامیدی و خشم را در جامعه تشدید کرده است.
 
ناامیدی از آینده، اصلی‌ترین دلیل اعتراضات نسل جوان امروز است
مرتضی افقه کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در حال حاضر مرکز و ثقل اعتراضات مردم مسائل اجتماعی از جمله حجاب، است، این در حالی است که علاوه بر مسائل اجتماعی و فرهنگی، امروز موضوعات اقتصادی و مطالباتی که مردم در این زمینه دارند، از اهمیت بسزایی برخوردار است. زیرا چند سالی می‌شود که مردم در تگنا و فشار اقتصادی قرار دارند، اما متاسفانه به این مطالبات پاسخ داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه دولت تا حدود زیادی به این مطالبات بی اعتنا بوده است، اظهار داشت: در کنار این موضوعات اقتصادی، از لحاظ مسائل روانی و اجتماعی نیز به نسل جوان و بخصوص دانشجویان فشار زیادی وارد شده، جوانانی که در ۱۸، ۱۹ سالگی وارد دانشگاه می‌شوند، یاس و ناامیدی با توجه به شرایطی که وجود دارد، آن‌ها را فرا می‌گیرد و این جوانان حتی از آمدن به دانشگاه نیز پشیمان می‌شوند.

افقه با اشاره به اینکه ناامیدی از آینده، اصلی‌ترین دلیل اعتراضات نسل جوان امروز است، اضافه کرد: به نوعی می‌توان گقت، ناامیدی از بهبود آینده موتور متحرک اعتراضات جوانان دهه ۸۰ است، آن‌ها پیش خود فکر می‌کنند، که با توجه به این تورم و گرانی که وجود دارد، حتی یک متر خانه بعد از سال‌ها کار و تلاش نمی‌توانند خریداری کنند. از لحاظ پیدا کردن یک شغل مناسب نیز، آن‌ها وقتی فارغ التحصیلان دانشگاهی را می‌ببنند، با خود می‌پرسند چه آینده‌ای با توجه به شرایط اقتصادی جامعه در انتظار آن‌ها است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: به نوعی خانه خریدن برای اکثریت جوان جامعه تبدیل به یک آرزویی محال شده و این موضوع بحث ازدواج جوانان را به مخاطره می‌اندازد، در مورد اجاره خانه نیز وضعیت مشابه است و با این نرخ‌ها هیچ جوانی نمی‌تواند زندگی تشکیل دهد، بنابراین تمامی این فشار‌ها جمع می‌شود و یک جوان را مستاصل می‌کند، حال در این وسط درگذشت مرحومه مهسا امینی نیز به عنوان جرقه اعتراضات جوانان عمل می‌کند و در کنار مطالبات فرهنگی و اجتماعی، مطالبات اقتصادی نیز در این اعتراضات نقش پر رنگی دارد.

افقه خاطرنشان کرد: بنده در ابتدای سال یک مناظره با آقای مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با شرایط وخیم اقتصادی داشتم، که در آن جا بنده معتقد بودم با توجه به شرایط اقتصادی، حاکمیت باید از لحاظ فرهنگی و اجتماعی فضا را قدری باز بگذارد، تا فشار مضاعفی به جوانان وارد نشود، در غیر این صورت آن‌ها اعتراض خواهند کرد و این کار نیاز به یک اتفاق و جرقه دارد که این موضوع نیز رخ داد، بنابراین الان نیز اگر به این مطالبات پاسخ داده نشود، وضعیت بغرنج‌تر خواهد شد.

وی عنوان کرد: این موضوع ریسک فعالیت‌های اقتصادی در کشور را افزایش خواهد داد و موجبات کاهش سرمایه گذاری داخلی و خارجی در کشور می‌شود و به نوعی سرمایه را فراری می‌دهد، حال در این زمینه باید دید که آیا مسئولان صدای این اعتراض نسل جوان را خواهند شنید، یا همچنان رویه‌های قبلی خود را ادامه خواهند داد.مطالبات اجتماعی مردم است.
مرجع : فرارو
برچسب ها: مرتضی افقه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها