به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ساعت ۱۸:۳۸
کد مطلب : ۳۶۱۸۷۴

خواص مویز برای لاغری و سلامت استخوان‌ها

خواص مویز برای لاغری و سلامت استخوان‌ها
گروه علمی:انواع مختلفی از کشمش وجود دارد که اکثر آنها کشمش‌های طبیعی بی‌دانه و به رنگ قهوه‌ای تیره هستند. مویز در واقع انگور سیاه خشک شده است و سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها است و جایگاه ویژه‌ای در بین آجیل‌ها دارد.

 مویز دارای خواص و فواید فراوانی برای سلامت بدن و رفع مشکلات و بیماری‌های بدن دارد. مویز سرشار از آهن، آنتی اکسیدان و فیبر است و با مصرف آن مواد مغذی فوق‌العاده عالی به بدن‌تان می‌رسد.به گزارش جامعه ۲۴، متخصصان طب سنتی بر این باورند که مویز طبیعتی گرم و خشک دارد. مویز در کنار خواص بی‌نظیری که دارد بسیار خوش طعم است و شما می‌توانید آن را جایگزین قند کنید و یا برای تهیه انواع کیک و کاپ کیک استفاده کنید. در ادامه با خواص مویز آشنا خواهید شد.

خواص مویز برای افراد دیابتی
از جمله خواص مویز می‌توان به تاثیر آن در تنظیم قند خون افراد دیابتی اشاره کرد. قند موجود در مویز قند فروکتوز است که برای جذب شدن به بدن احتیاجی به انسولین ندارد. علاوه بر این مویز دارای عنصر کروم است که می‌تواند موجب کاهش قند خون شود؛ بنابراین افراد مبتلا به دیابت می‌توانند مویز را جایگزین قند کنند، اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند.اگر این سوال برایتان پیش آمده است که آیا مویز قند دارد یا نه؟ در پاسخ باید گفت که بله، مویز دارای قند فروکتوز است. فروکتوز برای جذب بدن به انسولین احتیاج ندارد و از همین رو افراد دیابتی می‌توانند مویز را جایگیزین قند کنند.

مویز کپسولی از ویتامین‌ها
به گزارش جامعه ۲۴،  مویز منبعی غنی از ویتامین‌های گروه B (از جمله تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و غیره)، ویتامین C، ویتامین K و ویتامین E است. ویتامین C موجود در مویز برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. ویتامین E نیز آنتی‌اکسیدانی قوی است که برای افزایش سلامت سلول‌های بدن موثر است. در نهایت ویتامین K موجود در مویز برای تقویت استخوان‌ها بسیار ضروری است.فواید و مزایای خوردن مویز برای سلامتی از مجموعه‌ این ویتامین‌ها و مواد معدنی تامین می‌شود و آن را ماده‌ غذایی مفیدی برای تمام افراد می‌سازد.

افزایش انرژی با مویز
مصرف ۱۰۰ گرم مویز ۱٫۱۸۴ کیلوژول یا ۲۸۳ کیلوکالری انرژی به شما می‌دهد. همچنین در این مقدار مویز ۷۴ گرم کربوهیدرات وجود دارد و در هنگام کار و فعالیت که به انرژی بیشتر نیاز دارید، این مقدار کربوهیدرات ایدال است.
می‌توانید مویز را هر روز با غلات صبحانه بخورید یا آن را در مواد کیک بریزید و بدین ترتیب هر زمان که به انرژی نیاز داشتید از آن کیک بخورید.

خواص مویز برای لاغری
یکی دیگر از خواص مویز کمک به کاهش وزن است. این ماده‌ غذایی اصلا باعث چاقی نمی‌شود، زیرا داری فیبر زیادی است و به شما کمک می‌کند احساس سیری بیشتری کنید و میل کمتری برای صرف غذا‌های پر چرب داشته باشید. بهتر است برای کاهش وزن مویز را با گردو در وعده‌ها و میان وعده‌ها مصرف کنید. این ماده به تسریع در لاغری بسیار کمک می‌کند.

فواید مویز برای مغز
یکی از خواص مویز تاثیر آن در افزایش حافظه و قدرت فهم است. مصرف مویز در دوران بارداری هم برای جنین و هم برای مادر مفید است. مویز می‌تواند برای هوش جنین و آرامش اعصاب و رفع خستگی و بی‌حالی موثر و مفید باشد. مویز منبعی غنی از بور است و بور موجب افزایش قدرت یادگیری می‌شود. همچنین مویز می‌تواند به ترمیم و بهبود سلول‌های آسیب دیده مغز کمک کنند.

مویز منبع سرشار از پروتئین برای بدنساز‌ها
پروتئین ماده‌ غذایی بسیار مهمی برای بدن انسان است. برای مثال، ورزشکارانی که می‌خواهند عضله‌سازی کنند نیاز به مصرف پروتئین دارند. همچنین، خوردن پروتئین می‌تواند باعث ایجاد حس سیری بیشتر و در نتیجه جلوگیری از زیاده‌روی در مصرف تنقلات و غذا‌ها شود.مویز خشکبار مفیدی است که مقدار زیادی پروتئین دارد. پروتئین موجود در مویز بعلاوه می‌تواند برای گیاهخواران نیز بسیار مفید باشد.

تاثیر مویز بر سلامت استخوان‌ها
مصرف خوراکی‌هایی که استخوان‌ها را قوی و سالم نگه می‌دارند ضروری است. مویز‌ها حاوی نوعی عنصر شیمیایی به نام بور (boron) هستند که موجب استحکام استخوان‌ها می‌شود و عملکرد مفاصل را بهبود می‌بخشد. تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی سرشار از بور می‌تواند از خطر پوکی استخوان بکاهد. پوکی استخوان یکی از بیماری‌های دوران کهنسالی است و موجب ضعف و شکنندگی استخوان‌ها می‌شود. همچنین مویز حاوی کلسیم است و برای استخوان‌سازی و حفظ سلامت استخوان عالی است.

خواص مویز برای کودکان
مویز یک میان وعده بسیار خوب برای کودکان است و، چون نگهداری آن بسیار آسان است منبع خوبی از آهن و کلسیم و پتاسیم است و فیبر نسبتا بلایی دارد که اگر کودک شما مشکل یبوست دارد گزینه بسیار خوبی است.

خواص مویز برای تقویت دستگاه گوارش
  یکی از خواص مویز این است که مویز با کمک خاصیت ضد باکتری خود می‌تواند از بروز عفونت در دستگاه گوارش جلوگیری کند و علاوه بر این مویز می‌تواند در تقویت معده و هضم غذا موثر باشد. به افرادی که مبتلا به یبوست هستند توصیه می‌شود که مویز مصرف کنند، زیرا فیبر موجود در مویز موجب بهبود حرکات روده شده و می‌تواند یبوست را درمان کند.

خواص مویز برای بهبود گردش خون
آهن عنصری بسیار مهم در تولید گلبول‌های قرمز خون است. حدودا ۷۰ درصد از عنصر آهن در بدن ما در گلبول‌های قرمز بدنمان وجود دارد. خوشبختانه، مویز منبعی غنی از آهن محسوب می‌شود و مصرف مستمر آن می‌تواند به بدن در تولید گلبول‌های قرمز بیشتر و بهبود گردش خون در بدن، کمک کند. به این ترتیب یکی از فواید مصرف مویز برای سلامتی می‌تواند دریافت آهن کافی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های خونی باشد.

خواص مویز بر سلامت چشم‌ها
قرارگرفتن در معرض اشعه ماوراء‌بنفش ناشی از نور خورشید باعث تشکیل رادیکال‌های آزاد در چشم می‌شود که در نهایت به چشم‌ها صدمه می‌زنند. یکی دیگر از خواص مویز کمک به سلامت چشم است.آنتی‌اکسیدان‌های موجود در مویز می‌توانند، با ترمیم سلول‌های صدمه‌دیده، از شبکیه چشم مراقبت کنند. همچنین ویتامین A و کاروتنوئید‌های موجود در مویز از ابتلا به بیماری تباهی لکه زرد چشم، که موجب نابینایی می‌شود، پیشگیری می‌کنند. کاروتنوئید‌ها دسته‌ای از رنگ‌دانه‌ها هستند که در جذب نور در گیاهان نقشی بسیار مهم دارند.
برچسب ها: مویز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها