به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۸ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۳۶۲۸۱۴

پیامد ویرانگر گسترش وبا در سوریه

پیامد ویرانگر گسترش وبا در سوریه
گروه بین الملل: سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که با گسترش شیوع ابتلا به وبا در سوریه خطر تبدیل شدن آن به اپیدمی جدی است. تا کنون بیش از ده هزار مورد ابتلا به وبا در سوریه شناسایی شده و خطر سرایت بیماری به کشورهای همسایه وجود دارد.
با توجه به گسترش شیوع وبا در سوریه نهادهای امدادرسانی نسبت به وخیم شدن اوضاع در این کشور بحران‌زده و سرایت بیماری به کشورهای همسایه هشدار داده‌اند.
در درگیری‌هایی که بیش از یک دهه ادامه داشته بسیاری از زیرساخت‌های سوریه نابود شده‌اند و بخش بزرگی از مردم از دسترسی به آب تصفیه شده محروم هستند.این وضعیت زمینه گسترش برخی بیماری‌های مسری نظیر وبا را فراهم کرده و کمبود امکانات بهداشتی و در مانی اوضاع را وخیم‌تر می‌کند.برنامه جهانی غذا (WFP)، نهاد وابسته به سازمان ملل برای تامین امنیت غذایی و مقابله با گرسنگی  در بیانیه‌ای هشدار داد که بخش بزرگی از شهروندان سوری از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی محروم هستند.
این نهاد هشدار داده که اگر بیماری وبا به اردوگاه‌های آوارگان سرایت کند شمار مبتلایان به طرز نگران‌کننده‌ای افزایش می‌یابد و سوریه و کشورهای همسایه آن با پیامدهای ویرانگری روبرو خواهند شد.بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی در هفته‌های اخیر بیش از ۱۰ هزار مورد قطعی ابتلا به وبا در سوریه شناسایی شده است.وزارت بهداشت سوریه می‌گوید تا کنون ده‌ها نفر از مبتلایان به وبا جان خود را از دست داده‌اندد. برنامه جهانی غذا شرایط بهداشتی در اردوگاه‌های آوارگان را وخیم ارزیابی می‌کند.
گفته می‌شود در بسیاری از مناطق، هم دسترسی شهروندان به آب تصفیه شده به شدت محدود است هم آگاهی از چگونگی انتقال و سرایت بیماری وبا. در مناطق شمالی سوریه بیماری‌های اسهالی به شدت در حال افزایش است.باکتری‌های عامل بیماری وبا باعث عفونت در روده کوچک می‌شوند که به طور معمول با اسهال شدید و در مواردی تهوع و درد عضلات همراه است.
بنابر گزارش‌ها به تازگی و پس از حدود سه دهه نخستین مورد ابتلا به وبا در لبنان مشاهده شده و احتمال می‌رود منشاء آن کشور همسایه باشد.
تا کنون چند مورد ابتلا به وبا در عراق، دیگر همسایه سوریه نیز ثبت شده است. بسیاری از شهروندان لبنان، سوریه و عراق از دسترسی به مواد غذایی کافی و آب لوله‌کشی محروم هستند.
بر پایه گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی ابتلا به وبا در سال جاری میلادی افزایش داشته و موارد ابتلا دست‌کم در ۲۷ کشور شناسایی شده است.این سازمان اعلام کرده شیوع وبا در کشورهایی رخ می‌دهد که فقر و درگیری در آنها حاکم است و تحت تاثیر پیامدهای تغییرات اقلیمی هستند.در سال‌های گذشته گزارش‌هایی درباره شیوع گسترده وبا در کشور جنگ‌زده یمن گزارش شده و سازمان ملل سال ۲۰۱۷ اعلام کرد وبا در این کشور ۲ هزار قربانی گرفتهاست.
سرایت بیماری وبا معمولا از طریق آبی رخ می‌دهد که به مدفوع یا استفراغ افراد مبتلا آلوده شده باشد. مبتلایان به وبا در صورتی که خدمات پزشکی به موقع به آنها نرسد ممکن است جان خود را در مدت کوتاهی از دست بدهند.
برچسب ها: سوریه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها