به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۹ ساعت ۱۷:۱۰
کد مطلب : ۳۶۳۱۲۸

شکست درخواست رأی‌گیری مخفی روسیه

شکست درخواست رأی‌گیری مخفی روسیه
گروه بین الملل:مجمع عمومی سازمان ملل متحد رایزنی در مورد الحاق غیرقانونی چهار بخش از اوکراین به خاک روسیه را آغاز کرد. روسیه تلاش کرد رأی‌گیری در مورد قطعنامه به طور مخفی انجام شود. تلاشی که شکست خورد.
اوکراین در آغاز نشست فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل متحد، جامعه جهانی را فراخواند تا الحاق غیرقانونی مناطقی از این کشور به روسیه را محکوم کند.سرگئی کیسلیسا، سفیر و نماینده اوکراین در سازمان ملل از مجمع خواست، در چارچوب قطعنامه‌ای روسیه را وادار به عقب‌نشینی از اقدامات اخیر سازد.روسیه همه‌پرسی الحاق به خاک روسیه در چهار منطقه در شرق اوکراین را از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر(یکم تا پنجم مهرماه) برگزار کرد.
نشست فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل از عصر دوشنبه شروع به کار کرد. این نشست پس از آن برگزار می‌شود که روسیه ۳۰ سپتامبر قطعنامه شورای امنیت علیه الحاق مناطق جدید را وتو کرد.به این ترتیب کشورهای غربی قطعنامه‌ای را در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کردند و منتظر نتیجه رأی‌گیری اعضا در این نهاد هستند.واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در نشست فوق‌العاده مجمع، از "قطب‌بندی خطرناک" در سازمان ملل متحد و تشکیل بلوک‌هایی سخن گفت که به باور او باعث "تضعیف همکاری‌های بین‌المللی" می‌شوند.
روسیه در تلاش بود رأی‌گیری در مورد قطعنامه، مخفی و با برگه انجام شود. تلاش‌های روسیه اما با رأی موافق اکثریت قاطع ۱۰۰ کشور به رأی‌گیری علنی، شکست خورد.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد از روز دوشنبه ۱۰ اکتبر رایزنی در مورد الحاق غیرقانونی اخیر بخش‌هایی از اوکراین به خاک روسیه را آغاز کرد.در پایان این نشست که به دلیل شمار زیاد سخنرانان ممکن است تا روز چهارشنبه ۱۲ اکتبر به طول بینجامد، قرار است نمایندگان ۱۹۳ کشور عضو در مورد قطعنامه‌ای در محکومیت روسیه، رأی‌گیری کند.برخلاف شورای امنیت، قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل، الزام‌آور نیستند. با این حال، رأی‌گیری آتی در نیویورک بااهمیت است و به عنوان سنجش نگاه و افکار جهانی به مسئله جنگ اوکراین تلقی می‌شود.
دیپلمات‌های غربی تأکید می‌کنند که هر کدام از کشورهای عضو باید به دنبال محکوم کردن روسیه باشند تا خود قربانی الحاق غیرقانونی به خاک کشوری دیگر نشوند. از سوی دیگر اما در مورد همراهی برخی کشورهای آفریقایی یا آمریکای لاتین، تردیدهایی وجود دارد.انتظار می‌رود که اکثریت قابل توجهی از کشورهای عضو به قطعنامه مجمع رأی مثبت دهند.  
در ماه مارس نخستین رأی‌گیری مجمع با درخواست آتش‌بس فوری و عقب‌نشینی نیروهای روسیه و حمایت از مردم اوکراین با اکثریت تاریخی ۱۴۱ رأی که حمله تجاوزکارانه روسیه به اوکراین را محکوم می‌کردند، به تصویب رسید.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها