به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۲۲:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۹ ساعت ۱۷:۱۸
کد مطلب : ۳۶۳۱۳۱

برنامه ریزی گسترده روسیه برای حمله به اوکراین

برنامه ریزی گسترده روسیه برای حمله به اوکراین
گروه بین الملل: ایالات متحده آمریکا بر این باور است که حملات گسترده موشکی روسیه به شهرهای گوناگون اوکراین پیش از انفجار پل کریمه برنامه ریزی شده بودند. تنی چند از سیاستمداران آلمانی خواستار ارسال تجهیزات نظامی بیشتر به اوکراین شدند.
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه‌ای با خبرگزاری سی ان ان درباره حملات سهمگین و گسترده اخیر پوتین به چندین شهر اوکراین گفت، حملاتی در این ابعاد را نمی‌توان ظرف چند روز مهندسی کرد. به باور او این حملات احتمالا از مدت‌ها قبل طراحی شده بوده‌اند. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید البته تأکید کرد: «این بدان معنا نیست که انفجار روی پل در تسریع اجرای این برنامه بی‌تأثیر بوده است.»
روسیه صبح دوشنبه در پاسخ به حملات اوکراین از جمله انفجار پل کرچ در روز شنبه، به حملات گسترده‌ موشکی علیه چندین شهر اوکراین از جمله پایتخت این کشور دست زد.
منابع اوکراینی روز سه شنبه اعلام کردند که دست کم ۱۴ غیرنظامی در اثر این حملات کشته و بیش از ۹۰ تن مجروح شده‌اند.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه، در جلسه‌ای ویدیویی با اعضای شورای امنیت این کشور، حملات موشکی به شهرهای مهم اوکراین را واکنشی به "اقدامات تروریستی" کی‌یف از جمله انفجار مهیب پل کریمه خواند. رئیس جمهور روسیه همچنین تهدید کرد، در صورت ادامه حملات، اوکراین با پاسخی قاطع روبرو خواهد شد.
حملات جدید روسیه با واکنش‌های شدید بین‌المللی روبرو شد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز گذشته بمباران شهرهای اوکراین را به شدت محکوم کرد و گفت این حملات بار دیگر "بی‌رحمی مطلق" پوتین در "جنگ غیرقانونی" علیه مردم اوکراین را به نمایش گذاشتند.موشک‌باران شهرهای مهم اوکراین توسط روسیه با واکنش تند کشورهای گروه هفت و اتحادیه اروپا نیز روبرو شده است. هفت کشور صنعتی غربی قرار است برای ارزیابی و بحث درباره این حمله‌ها یک نشست اضطراری برگزار کنند.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز این حملات گسترده را محکوم کرد.
استفان دوجاریک، سخنگوی وی  در نیویورک این حملات را "تشدید غیرقابل پذیرش بیشتر جنگ" دانست و گفت که این حمله‌ها دبیرکل را "عمیقا شوکه کرده است".
در پی این حملات گسترده اکنون برخی از سیاستمداران اروپایی بر ضرورت تقویت و تشدید تحویل تسلیحات به اوکراین تأکید می‌کنند.آنتون هوف‌رَیتر، یکی از سیاستمداران آلمانی عضو حزب سبزها و سرپرست امور داخلی اتحادیه اروپا با توجه به حملات ارتش روسیه به زیرساخت‌ها و غیرنظامیان، بر این باور است که آلمان و اروپا باید "هنوز کارهای بیشتری انجام دهند." او می‌گوید: «باید این امکان را که آیا می‌توان تحویل سامانه‌‌های دفاع هوایی به اوکراین را تسریع کرد، بررسی کنیم.»او همچنین خواستار ارسال نفربرهای زرهی و تانک‌های جنگی ساخت غرب به اوکراین شده است. دولت آلمان تاکنون با ارسال چنین تجهیزات نظامی به اوکراین مخالفت کرده است.منزوی ساختن بیشتر روسیه در صحنه بین‌المللی از دیگر درخواست‌های این سیاستمدار حزب سبزها در آلمان است.
رودریش کیزه‌وتر، سیاستمدار دیگری از حزب سوسیال مسیحی آلمان نیز خواستار ارسال تانک‌های مورد نظر به اوکراین شده است.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها