به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۱ ساعت ۱۹:۳۶
کد مطلب : ۳۶۵۲۳۳
انتصاب شی جین‌پینگ برای سومین دوره متوالی توسط حزب کمونیست

در چین کمونیستی، رئیس‌جمهور منصوب می‌شود!

در چین کمونیستی، رئیس‌جمهور منصوب می‌شود!
گروه بین‌الملل: حزب کمونیست چین اعلام کرد شی‌ جین پینگ را به مدت ۵ سال دیگر به عنوان رئیس‌جمهور! جدید این کشور منصوب کرده است. مقام‌های چینی به طور غیر منتظره، هو جین‌تائو رهبر سابق چین را از مراسم اختتامیه کنگره حزب کمونیست در پکن خارج کردند و به گفته برخی منابع، به زندان منتقل شد! هو در سالن بزرگ مردم در کنار شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین نشسته بود که مقامات به او نزدیک شدند و بازوی او را گرفتند و او را از تالار بردند. خبرنگاران خبرگزاری فرانسه که در محل بودند، صحنه خارج کردن رهبر سابق چین را دیدند. مشخص نیست دلیل این کار در مراسمی که به دقت طراحی شده چه بوده است. در زمان رهبری هو جین‌تائو، شی جین‌پینگ، معاون او بود.

به گزارش رویترز،‌ در مراسم معرفی تیم رهبری جدید، لی کیانگ، رئیس حزب کمونیست شانگهای، شی را دنبال می‌کرد؛ به این معنی که او احتمالا در ماه مارس جانشین لی کچیانگ و نخست‌وزیر خواهد شد. سایر اعضای کمیته دائمی هفت نفره که بالاترین نهاد حکومتی چین است، عبارت‌اند از ژائو لجی و وانگ هونینگ (که در کمیته قبلی نیز حضور داشتند)، کای چی، دینگ ژواکسیانگ، لی شی و لی کیانگ. تصور می‌شود که همه این افراد به جین‌پینگ ۶۹ ساله که روز یکشنبه دوباره به ریاست کمیسیون نظامی مرکزی منصوب شد، کاملا وفادارند.
رونمایی از کمیته دائمی و دفتر سیاسی ۲۴ نفره بزرگ‌تر یک روز پس از اتمام کنگره بیستم حزب کمونیست حاکم انجام شد.
حزب کمونیست چین روز شنبه، کنگره «دو بار در دهه» را به پایان رساند. اتمام این کنگره با تصویب اصلاحیه‌هایی در منشور آن همراه بود که با هدف تثبیت جایگاه اصلی شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، انجام گرفت. یکی دیگر از اقدام‌هایی که در این کنگره صورت گرفت،‌ معرفی کمیته مرکزی جدید بود که دو مقام کلیدی بدون روابط نزدیک با شی جین‌پینگ را در خود ندارد.
 در کمیته مرکزی جدید حزب کمونیست چین، لی کچیانگ، نخست‌وزیر و همچنین وانگ یانگ، رئیس کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین حضور ندارند. هیچ‌یک از این دو با شی روابط خوبی ندارند و با اینکه از نظر سنی هنوز امکان فعالیت در حزب را داشتند، کنار گذاشته شدند.
ترکیب کمیته دائمی جدید نشانه دیگری از این است که سیطره شی بر قدرت حتی پس از وقایع یک سال پرفرازونشیب از جمله رکود شدید اقتصادی، ناامیدی از سیاست‌های او در برابر کووید و دوری فزاینده چین از غرب که با حمایت او از روسیه تشدید شد، کاهش نیافته است.
شی جین‌پینگ هفته گذشته در یک سخنرانی دوساعته درباره عملکرد خود، گفته‌های منتقدانش مبنی بر استفاده ابزاری از سیاست مبارزه با فساد به‌منظور حذف رقبا را رد کرد و گفت: «مبارزه با فساد یک پیروزی قاطع به دست آورده و آسیب‌های متوجه حزب، دولت و ارتش را خنثی کرده است.» این در حالی است که دولت چین هم‌اکنون در داخل این کشور به دولتی مستبد و تکنو-نظارتی تبدیل شده و سیاست‌های اخیر شی جین‌پینگ نشان داده است که برای کنترل بیشتر مردم و برای ادامه رهبری، هر کاری لازم بداند، انجام می‌دهد.
در دوره حکومت شی جین‌پینگ، تا آوریل ۲۰۲۲ به اسم مبارزه با فساد و بازگشت اعتماد عمومی به حزب، حدود ۴.۷ میلیون نفر از مسئولان دولتی تحت تحقیق و بازجویی قرار گرفتند و شمار زیادی از رقبا پاکسازی شدند. شی همچنین هر مخالفتی را سرکوب و بحث‌های «توهین‌آمیز» اعضا در مورد حزب را ممنوع کرد. افزون بر این‌ها، تمام اظهارنظرهای انتقادآمیز در مورد شی از اینترنت حذف شدند. شی جین‌پینگ در نهایت در سال ۲۰۱۶، خود را در «مرکز» حزب قرار داد و در سال ۲۰۱۸، محدودیت دو دوره‌ای ریاست‌جمهوری را حذف و راه را برای حکومت مادام‌العمر خود هموار کرد.
برچسب ها: شی‌ جین پینگ چین

۱۴۰۱/۰۸/۰۲ ۰۷:۵۹
7 درصد جمعیت چین عضو حزب کمونیستن که میشه حدودای 100 میلیون نفر. (401805)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها