به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۴ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب : ۳۶۵۷۵۹

مین های جنگ ایران و عراق هنوز قربانی می گیرد

مین های جنگ ایران و عراق هنوز قربانی می گیرد
گروه جامعه: با وجود گذشت بیش‌ از ۳۴ سال از پایان جنگ ایران و عراق، اما هنوز این جنگ قربانیان زیادی می‌گیرد و عده‌ای به‌علت انفجار مین‌ها، ادوات و خمپاره‌های عمل نکرده جان خود را از دست می‌دهند.در آخرین مورد نیز روز شنبه یک پدر و پسر در بخش موسیان دهلران جان خود را بر اثر انفجار مین باقی‌مانده از جنگ از دست دادند.

به گفته‌ یکی از بازماندگان حادثه انفجار مین در موسیان، پسر ۱۱ ساله خانواده هنگامی‌ که همگی در خانه‌ پدربزرگ جمع‌ شده بودند به بیرون از خانه می‌رود تا ساعتی را بازی کند، اما او با یک شی‌ عجیب‌ و غریب وارد خانه می‌شود و درحالی‌که همه دور سفره مشغول خوردن ناهار بودند او شروع به بازی کردن با این شی می‌کند که یکباره منفجر می‌شود.

 در جریان این انفجار پسر ۱۱ ساله و پدر ۳۵ ساله‌اش که کارمند شرکت نفت بود، جان خود را از دست می‌دهند. همچنین پدر بزرگ و مادر بزرگ او مجروح می‌شوند که بلافاصله به بیمارستان منتقل می‌شوند، اما حال پدربزرگ خانواده به‌علت شدت جراحات بسیار وخیم است.این حادثه در حالی با دو کشته و دو مجروح پایان یافت که با وجود تعداد زیادی از افراد حاضر در خانه می‌توانست به یک فاجعه بزرگ تبدیل شود.

یکی از اهالی محل در مورد چرایی انفجار می‌گوید: چون این نقطه در نزدیکی مرز قرار دارد و کار بیشتر اهالی کشاورزی است احتمالاً هنگام شخم زدن زمین این مین بیرون آمده و کودک نیز به گمان این‌که وسیله اسباب‌بازی است آن را برداشته و به خانه برده و این حادثه‌ای مرگ‌بار رقم خورده‌ است.در این گزارش برخی از مهم‌ترین حوادث مرگ‌بار بر اثر انفجار مین و ادوات جنگی را که عمدتاً در نقاط مرزی کشور رخ داده‌است بررسی می‌کنیم.

مرگ روی مین هنگام پیدا کردن عسل 
تیر ماه سال ۹۹ بود که مرد میان‌سال به همراه دو خواهرزاده‌اش و یکی دیگر از اعضای فامیل برای پیدا کردن عسل کوهی به نقاط مرزی در روستا‌های اطراف مهران رفتند.آن‌ها که کارگر روزمزد بودند و در گرمای تیرماه امکان کار برایشان در هوای آزاد وجود نداشت، تصمیم گرفتند تا به ارتفاعات بروند و با پیدا کردن عسل کوهی به درآمد برسند و حداقل یکی دو ماهی را راحت زندگی کنند، چراکه قیمت عسل در آن مناطق تا ۵۰۰ هزار تومان در هر کیلو می‌رسید.

آن‌ها ابتدا به داخل رودخانه پایین کوه رفتند تا اندکی آب‌تنی کرده و گرمای غیرقابل‌ تحمل را کم کنند ساعتی بعد آن‌ها به بالای کوه رفتند، اما قبل‌ از این‌که به عسل‌ها برسند به‌یک‌باره انفجار مهیبی تمام منطقه را لرزاند و دود و خاک از ارتفاعات بلند شد.اهالی که می‌دانستند اتفاق بدی افتاده‌ است بلافاصله به سمت محل انفجار رفتند و با جسد مرد میان‌سال و دو خواهرزاده‌اش روبرو شدند و یکی دیگر از اعضای فامیل آن‌ها نیز به‌شدت مجروح شده بود.
 بررسی‌ها نشان می‌داد آن‌ها هنگامی‌ که به نزدیکی عسل‌ها رسیده‌اند برای پیدا کردن عسل بیشتر از راه اصلی منحرف‌شده و به روی مین رفتند و بر اثر انفجار این مین، سه نفر کشته و یک نفر نیز به‌شدت مجروح شده بود.

مرگ یک مرد و دو زن در ارتفاعات قلاویزان
سال ۹۶ را می‌توان سال انفجار‌های مرگ‌بار مین‌های ضد تانک و تجهیزات جنگی دانست. در آذر ماه سال ۹۶ در ارتفاعات قلاویزان شهر مهران یک مرد و دو زن به روی مین ضد تانک رفته و هر سه نفر بر اثر شدت جراحات در همان لحظه کشته شدند.آن‌ها برای کار به ارتفاعات رفته بودند تا همانند دیگر همشهریانشان عسل یا گیاهان کوهی و دارویی جمع‌آوری کنند، اما با رفتن روی مین همان لحظه جانشانشان را از دست دادند. 

انفجار مرگبار ادوات قراضه جنگ
دی‌ ماه سال ۹۵ بود که انفجار مهیبی در کنار دانشگاه پیام‌ نور دزفول همه را به وحشت انداخت.بسیاری از انفجار بمب و برخی دیگر از انفجار تجهیزات جنگی خبر می‌دادند. دقایقی بعد، اما مشخص شد انبار بزرگ آهن‌آلات باقی‌مانده از جنگ منفجر شده‌ و باعث ایجاد رعب و وحشت مردم شده‌ است.بررسی‌های نیرو‌های پلیس نشان می‌داد انباری که در کنار دانشگاه پیام‌ نور قرار دارد، محل نگهداری آهن‌آلات و تجهیزات قراضه جنگی است و ساعتی قبل یک جوان ۱۹ ساله هنگام چکش‌کاری به‌ اشتباه یک وسیله‌ای که دارای مهمات بوده‌ است را چکش‌کاری کرده که پس‌ از انفجار تمامی سوله بر روی هوا رفته‌ است.در جریان این حادثه پسر ۱۹ ساله جان خود را از دست داد و همکارش هم زخمی شد.

مرگ کولبران روی مین
کولبران یکی از قربانیان همیشگی مین‌های زمان جنگ هستند. سالی نیست که یکی دو نفر از آن‌ها بر اثر انفجار مین کشته یا زخمی نشود.در ششم شهریور ماه سال ۹۷ چهار کولبر در ارتفاعات مرزی مریوان مشغول جابجایی بار بودند که با یک مین منفجرنشده روبرو شدند و هنگامی‌که از کنار این مین عبور کردند به یکباره مین منفجر شده و هر چهار نفر مجروح شدند. اهالی آن‌ها را به بیمارستان منتقل کردند، اما یکی از کولبران به‌علت شدت جراحات جان خود را از دست داد.

چند روز بعد نیز کولبری که قصد داشت از طریق مرز‌های ارتفاعات و مرز سردشت به سمت عراق برود به‌علت انفجار مین در کوهستان‌ جان خود را از دست داد. این کولبر ۴۷ ساله اهل روستای کانی زرد سردشت بود.
دراین‌میان، اما بسیاری از کولبران نیز دچار نقص‌ عضو می‌شوند، به‌عنوان نمونه در مرداد ماه سال ۹۷ یک کولبر ۳۱ ساله اهل روستای شمشیر پاوه هنگامی‌ که در مرز نوسود در حال عبور بود به‌خاطر این‌که پایش روی مین رفت مجروح شد. با انتقال این کولبر به بیمارستان پزشکان مجبور شدند پای راست او را قطع کنند، اما ده‌ها نفر دیگر نیز در سال‌های گذشته مانند این فرد دچار قطع عضو شدند.
مرجع : جامعه 24
برچسب ها: انفجار کولبران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها