به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۹:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۷ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب : ۳۶۶۱۹۳

کمبود این ویتامین خطر مرگ را افزایش می‌دهد

کمبود این ویتامین خطر مرگ را افزایش می‌دهد
گروه علمی: دی ویتامینی است که ما از خورشید دریافت می کنیم، اما با وجود در دسترس بودن آن، از هر سه بزرگسال یک نفر هنوز از کمبود خفیف، متوسط یا شدید ویتامین D رنج می برد.اکنون تحقیقات جدید در دانشگاه استرالیای جنوبی شواهد قوی نشان می ‌دهد: کمبود ویتامین D با مرگ زودرس مرتبط است و افراد باید از دستورالعمل‌ های سطح ویتامین D سالم پیروی کنند. نتایج این مطالعه نشان داد که هر چه کمبود ویتامین D شدیدتر باشد، خطر مرگ و میر بیشتر است. 
 
ویتامین D یک ماده مغذی مهم است که به حفظ سلامتی کمک کرده و استخوان ها و ماهیچه های ما را قوی و سالم نگه می دارد. جاش ساترلند (Josh Sutherland) پژوهشگر ارشد این مطالعات از دانشگاه استرالیای جنوبی می‌ گوید: در حالی که نبود ویتامین D با مرگ و میر مرتبط است، ایجاد تغییرات زیاد چالش برانگیز بوده است.
او می افزاید: در حالی که کمبود شدید ویتامین D در استرالیا نسبت به سایر نقاط جهان نادرتر است، اما همچنان می ‌تواند بر افرادی که آسیب‌ پذیری سلامتی دارند، افراد مسن و کسانی که ویتامین D کافی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و منابع غذایی سالم دریافت نمی ‌کنند، تأثیر بگذارد.

ساترلند همچنین توضیح می دهد:مطالعه ما شواهد قوی برای ارتباط بین سطوح پایین ویتامین D و مرگ و میر ارائه می دهد و این اولین مطالعه در نوع خود است که مرگ و میر ناشی از بیماری های تنفسی را نیز به عنوان پیامد شامل می شود. ما از یک روش ژنتیکی جدید برای کاوش و تأیید روابط غیرخطی استفاده کردیم و از این طریق توانستیم شواهد قوی برای ارتباط بین وضعیت کم ویتامین D و مرگ زودرس ارائه دهیم.

به گفته محققان، کمبود ویتامین D با مرگ و میر مرتبط است اما از آنجایی که آزمایش‌ های بالینی اغلب موفق به بررسی افرادی با سطوح پایین ویتامین D نشده ‌اند یا از استفاده از شرکت ‌کنندگان دارای کمبود ویتامین منع شده ‌اند، ایجاد روابط علت و معلولی چالش برانگیز است.یافته های مطالعات جدید نشان داد: سطوح پایین ویتامین D کمتر از ۲۵ نانومول در لیتر با غلظت متوسط  ۴۵.۲ نانومول در لیتر خطرناک بود. در طی یک دوره پیگیری ۱۴ ساله، محققان دریافتند که خطر مرگ به طور قابل توجهی با افزایش غلظت ویتامین D کاهش می ‌یابد و قوی ‌ترین اثرات در میان افرادی که کمبود شدید دارند، دیده می ‌شود.

پروفسور الینا هیپونن (Elina Hyppönen) یکی از محققان این پژوهش و مدیر مرکز بهداشت استرالیا می گوید که اکنون تحقیقات بیشتری برای ایجاد استراتژی های موثر بهداشت عمومی لازم است که می تواند به دستیابی به دستورالعمل های ملی و کاهش خطر مرگ زودرس مرتبط با سطوح پایین ویتامین D کمک کند.

محققان خاطرنشان می کنند:پیام این مطالعات ساده است، یعنی کلید در پیشگیری از بیماری هاست. زمانی که اقدامات اولیه می‌ تواند همه چیز را تغییر دهد فکر کردن به کمبود ویتامین D مفهومی ندارد و ادامه تلاش ‌های بهداشت عمومی برای اطمینان از حفظ سطح کافی ویتامین D در افراد آسیب‌ پذیر و سالمندان در طول سال بسیار مهم است.شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی Annals of Internal Medicine منتشر شده است.
برچسب ها: ویتامین D
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها