به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۱
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۵ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب : ۳۶۹۷۸۱
ماجرای بدهی تأمین اجتماعی به داروخانه‌ها

صف عمل‌های جراحی به علت کمبود دارو

صف عمل‌های جراحی به علت کمبود دارو
گروه جامعه: کمبود دارو از صف‌های بلند جلوی داروخانه‌ها به صف جراحی در بیمارستان‌ها رسید. نماینده مجلس در این مورد گفت: «کمبود دارو و سرم در کرمان موجب شده که مردم دچار آسیب جسمی و روحی شوند و حتی برای عمل‌های جراحی و عمل‌های سرپایی نیز باید چندین هفته در نوبت بمانند.» روز گذشته وزیر بهداشت به مجلس رفت تا پاسخگوی گرانی و کمبود داروی این روزها باشد. روزهایی که حساب و کتابش از حساب بسیاری از بیماران در رفته است.

روبه‌روی داروخانه برای دارو صف کشیده‌اند. برخی روی نیمکت و صندلی نشسته‌اند و برخی ایستاده منتظر شنیدن شماره نوبتشان از بلندگوی داروخانه هستند.چند نفر هم جلوی باجه پذیرش نسخه جمع شده‌اند و می‌پرسند: «فقط به ما بگویید دارو دارید؟» سوالی که پاسخش بعد از یک ساعت در صف ماندن و دیدن نسخه‌ها مشخص می‌شود.دو قلم از این نسخه و چند قلم از آن یکی نسخه خط می‌خورد. برخی از داروها را هم برند یا معادل دیگری جایگزینش می‌کنند. آنچه گفته شد تنها گوشه کوچکی از آشفتگی داروخانه‌ها  و کمبود دارو در کشور است.

تعویق عمل‌های جراحی به علت کمبود دارو
برخی هم دست خالی از داروخانه خارج می‌شوند. یکی از کسانی که در صف دارو بود، با صدای بلند و گریان گفت: «بیمار در بیمارستان منتظر داروست. شما به من بگویید چه کنم؟»تنها صحبت از یک بیمار و بیماری نیست. از بیماران آنفولانزا گرفته تا مبتلایان با سرطان با کمبود دارو مواجه هستند. بیمارانی که حالا در بیمارستان چشم به راه سرم و آمپول یا یک ورق دارو مانده‌اند.محمدمهدی زاهدی، نماینده مجلس نیز در این مورد گفت: «کمبود دارو و سرم در کرمان موجب شده که مردم دچار آسیب جسمی و روحی شوند و حتی برای عمل‌های جراحی و عمل‌های سرپایی نیز باید چندین هفته در نوبت بمانند.» کمبود دارو در ایران از آن موضوعاتی است که ریشه تاریخی دارد، اما این روزها مافیای دارو حلقه را بر بیماران تنگ‌‌تر کرده‌اند.یکی می‌گوید علت آن تحریم است و دیگری می‌گوید قیمت‌ها برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد. ناگفته نماند در همین روزها دولت از صادرات دارو به روسیه هم غافل نشده است.

ماجرای بدهی تأمین اجتماعی به داروخانه‌ها
کلاف پیچیده کمبود دارو به بدهی بیمه‌ها به داروخانه هم می‌رسد. چند ماهی می‌شود که داروخانه‌ها از بدهی تأمین اجتماعی می‌گویند.آنطور که پیش‌تر شهرام غفاری، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد، این بدهی بیش از 2 هزار و 200 میلیارد تومان است. البته این میزان بدهی تنها برای مرداد و شهریور بود.

11 آبان، معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی از پرداخت هزار و 250 میلیارد تومان از این بدهی به داروخانه‌ها گفت.مهدی اسلامی گفت: مطالبه تمام داروخانه‌های خصوصی، مستقل و دانشگاهی تا پایان شهریور پرداخت و به‌روز شد. این در حالی است که در همان روزها (4 آبان)، علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان به فارس گفت: «سازمان تأمین اجتماعی بودجه را از سازمان برنامه و بودجه دریافت کرده است و به داروخانه‌ها اعلام می‌کند که پول پرداخت شد. در صورتی‌که یک ریال هم به داروخانه‌ها پرداخت نشده است.»به گفته او سازمان بیمه سلامت پولی که از سازمان برنامه و بودجه دریافت کرد را به داروخانه‌ها داد، اما تأمین اجتماعی مشخص نیست این پول را کجا هزینه کرده است.

بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی خدمات نمی‌گیرند؟
نایب رئیس انجمن داروسازان گفت برخی از بیمارستان‌های خصوصی یا دولتی اعلام کرده‌اند که به بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی خدمات ارائه نمی‌دهند. در حال حاضر مردم پنج تا 10 درصد هزینه داروها را پرداخت می‌کنند. در صورت قطع همکاری داروخانه‌ها با بیمه فشار مضاعفی به مردم وارد می‌شود.حالا بار دیگر سازمان تأمین اجتماعی از پرداخت بدهی خود به داروخانه‌های مستقل تا مرداد و شهریور گفته است. یعنی همان بدهی که پیش‌تر ادعا شد که پرداخت کرده‌اند.شهرام غفاری، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی در این مورد گفت: «سازمان تأمین اجتماعی مطالبات داروخانه‌های سرپایی و مستقل را تا مرداد و شهریور که بیش از 2 هزار و 200 میلیارد بود را در روزهای اخیر پرداخت کرد.»

علت کمبود دارو، تحریم نیست
بدهی تأمین اجتماعی تنها گوشه‌ای از ماجرای کمبود دارو در این روزهاست. بخش دیگر آن را می‌توان در دپوی داروها، قاچاق و صادرات دارو جست‌وجو کرد. پیش‌تر تجارت‌نیوز در گزارش‌هایی به صورت مجزا به هر کدام از دلایل کمبود دارو پرداخت.مجموع همه عواملی که بالا گفته شد، پاسکاری سازمان‌ها، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان برای سود بیشتر از بازار داروست. نتیجه آن هم آوارگی بیماران در داروخانه‌ها، تشدید بیماری‌ها، یا حتی مرگ بر اثر این کمبودهاست.

وزیر بهداشت روز گذشته در پاسخ به دلایل کمبود دارو در کشور گفت: «در اجرای طرح دارویار در مرحله انتقال به وضعیت انقلابی هستیم»بهرام عین‌اللهی گفت که تحریم‌های ناجوانمردانه در حوزه تأمین و ساخت داروهای مورد نیاز کشور از موارد دشواری تأمین داروست.به نظر می‌رسد هر وقت صحبت از کمبود دارو می‌شود، مقامات جز تحریم توضیح دیگری برای آن ندارند. این در حالی است که علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان به تجارت‌نیوز گفت: «تحریم‌ها در کمبود دارو موثر است، اما علت کمبود فعلی تحریم نیست.»
مرجع : تجارت نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها