به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۰۰
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۷ ساعت ۱۷:۲۷
کد مطلب : ۳۷۰۰۹۸

وضعیت قرمز در بازار خودرو

وضعیت قرمز در بازار خودرو
گروه اقتصادی: پژو 207 اوایل هفته جاری در غالب طرح فروش ویژه مادران با قیمت ۲۱۵ میلیون تومان عرضه شد اما در بازار آزاد دقیقا دو برابر نرخ کارخانه معامله می‌شود؛ 430 میلیون تومان. به این ترتیب اختلاف قیمت 207 در کارخانه و بازار دقیقا ۱۰۰ درصد است و بررسی‌ها نشان می‌دهد هشت خودرو داخلی دیگر در بازار آزاد بیش از دو برابر قیمت کارخانه خرید و فروش می‌شوند. مدل‌هایی که لزوما گران‌ترین خودرو‌های داخلی نیستند اما طبق آمار‌ جزو محبوب‌ترین خودرو‌ها در طرح‌های پیش‌فروش خودروسازان هستند.
به گزارش فرارو، اختلاف قیمت سمند EF7 دوگانه‌سوز در کارخانه و بازار الان تقریبا ۳۰۰ میلیون تومان است. در آخرین فهرست قیمت محصولات ایران‌خودرو که اوایل آبان امسال منتشر شد، قیمت سمند EF7 دوگانه‌سوز در کارخانه ۱۶۹ میلیون تومان بود اما همین محصول در بازار آزاد روز چهارشنبه ۲۵ آبان ۴۶۸ میلیون تومان دست به دست شد. تفاوت ۲۹۹ میلیون تومانی قیمت سمند EF7 دوگانه‌سوز در کارخانه و بازار به معنی اختلاف ۱۷۵ درصدی آن است و این عدد بین تمام خودرو‌های داخلی یک رکورد محسوب می‌شود.
قیمت پژو پارس دوگانه‌سوز در کارخانه و بازار تفاوت ۱۵۰ درصدی دارد و در این فهرست جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. در بازار آزاد قیمت پژو پارس دوگانه‌سوز الان به ۴۴۰ میلیون تومان رسید اما ارزش آن در کارخانه ۱۷۶ میلیون تومان است. تفاوت ۲۶۴ میلیونی قیمت پژو پارس دوگانه‌سوز در کارخانه و بازار باعث شده بعد از سمند EF7 دوگانه‌سوز بیشترین اختلاف قیمت را در کارخانه و بازار بین تمام مدل‌های داخلی داشته باشد. به‌جز نسخه‌های دوگانه‌سوز، پژو پارس با موتور TU۵ و پژو پارس سال با موتور XUP۷ نیز بین رکوردداران اختلاف قیمت کارخانه و بازار دیده می‌شوند. پژو پارس با موتور TU۵ از این حیث در جایگاه سوم قرار می‌گیرد. چون اختلاف قیمت آن در کارخانه و بازار به ۱۳۵ درصد رسیده است. ایران‌خودرو قیمت پژو پارس TU۵ را ۱۶۵ میلیون تومان اعلام کرده و فروشنده‌ها در بازار آن را با قیمت ۴۱۶ میلیون تومان به خریداران پیشنهاد می‌دهند.
پژو پارس با موتور XU۷P یکی از محبوب‌ترین مدل‌های ایران‌خودرو در طرح‌های قرعه‌کشی است. درحالی که در آخرین طرح فروش فوق‌العاده عادی ایران‌خودرو حدود ۵.۶ میلیون تومان ثبت‌نام کردند، ۴.۴ میلیون نفر سراغ پژو پارس با موتور XU۷P رفتند. مدلی که ایران‌خودرو آن را ۱۶۵ میلیون تومان می‌فروشد و در بازار آزاد قیمت آن به ۳۳۶ میلیون تومان رسیده است و تفاوت ۱۰۳ درصدی دارد.
سمند EF7 بنزینی دو سال بعد از عرضه نسخه‌های دوگانه‌سوز وارد بازار شد. سال ۸۸ ایران‌خودرو اقدام به فروش سمند EF7 دوگانه‌سوز کرد و سال ۹۰ سرو‌کله نسخه‌های بنزینی آن پیدا شد. الان سمند EF7 بنزینی در بازار آزاد معادل ۳۶۶ میلیون تومان فروخته می‌شود و قیمت آن در کارخانه از سوی ایران‌خودرو ۱۵۸ میلیون تومان اعلام شده است. به این ترتیب سمند EF7 بنزینی بعد از ۲۰۶ تیپ ۲ و ۴۰۵ ارزان‌ترین محصول کارخانه‌ای ایران‌خودرو به‌حساب می‌آید، اما در بازار با اختلاف قیمت ۱۳۰ درصدی معامله می‌شود. از این حیث در فهرست رکوردداران تفاوت قیمت خودرو‌های داخلی در کارخانه و بازار جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است.
پژو 206 تیپ ۲ کنار نسخه‌های تیپ ۳ پانوراما تنها مدل‌های باقی مانده این خانواده در خط تولید به‌حساب می‌آیند. اخیرا ایران‌خودرو تولید پژو 206 تیپ ۵ را متوقف کرد و اوایل دهه ۹۰ همین اتفاق برای سایر تیپ‌ها رخ داد. از طرفی پژو 206 تیپ ۲ کنار ۴۰۵ ارزان‌ترین محصول فعلی ایران‌خودرو و قیمت کارخانه آن ۱۵۰ میلیون تومان است، اما سایت‌های تخصصی اعلام نرخ خودرو، روز چهارشنبه ۲۵ آبان قیمت پژو 206 تیپ ۲ را در بازار آزاد ۳۲۸ میلیون تومان اعلام کردند. به‌این ترتیب تفاوت ۱۷۸ میلیون تومانی قیمت پژو 206 تیپ ۲ در این دو بازار معادل اختلاف ۱۲۰ درصدی است.
دنا پلاس ساده در خانواده شلوغ دنا بیشترین اختلاف قیمت را در کارخانه و بازار تجربه می‌کند؛ تقریبا ۱۱۰ درصد. بعد از آن دنا تیپ یک در رتبه دوم قرار می‌گیرد و سایر مدل‌ها با حاشیه سود کمتر از ۱۰۰ درصد در بازار و کارخانه دست به دست می‌شوند. قیمت دنا پلاس ساده در آخرین فهرست اعلام شده از سوی ایران‌خودرو ۲۲۸ میلیون تومان بود و این محصول را در بازار آزاد معادل ۴۸۵ میلیون تومان معامله می‌کنند. یعنی نزدیک ۲۶۰ میلیون تومان بیشتر از قیمت کارخانه.سمند LX سال ۸۳ توسط ایران‌خودرو رونمایی شد و تفاوت آن با مدل‌های قدیمی سمند برخی تجهیزات بیشتر و چراغ‌های متفاوت بود. بعد تقریبا دو دهه، در کارخانه سمند LX معادل ۱۶۰ میلیون تومان فروخته می‌شود و در بازار آزاد نزدیک ۳۳۰ میلیون تومان. به این ترتیب اختلاف قیمت سمند LX در کارخانه و بازار به ۱۷۰ میلیون تومان رسیده و حاشیه سود ۱۰۵ درصدی دارد.
پژو 207 دستی اوایل هفته جاری در غالب طرح فروش برای مادران قرار گرفت. ایران خودرو قیمت کارخانه پژو 207 دستی فرمان برقی را ۲۱۵ میلیون تومان درنظر گرفته، اما همین مدل در بازار آزاد الان تقریبا با اختلاف قیمت دوبرابری یعنی ۱۰۰ درصدی فروخته می‌شود؛ یعنی ۴۳۰ میلیون تومان.
برچسب ها: بازار خودرو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها