به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۳۰ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۳۷۰۷۱۸

تفاوت سوله تیر ورقی و ubm چیست؟

گروه کسب و کار: در زمان های قدیم سوله فقط برای انبار کردن وسایل استفاده میشد و کاربرد های دیگری نداشت اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی سوله ها وارد عصر جدیدی شده اند و کاربرد های فراوانی پیدا کرده اند که دور از انتظار است.
تفاوت سوله تیر ورقی و ubm چیست؟
 امروزه نحوه ساخت سوله ها نیز مدرنیزه شده و دیگر به صورت سنتی و با سازه های فلزی ساخته نمی شوند. امروزه فناوری جدیدی به نام خرپا وارد بازار شده است که سبب منسوخ شدن روش های قدیمی شده و سرعت ساخت ساز سوله را با افزایش چشم گیری مواجه کرده است  در این بخش همراه بیستون سازه باشید تا به بررسی تفاوت های سوله تیر ورقی با UBM  بپردازیم.

سوله چیست
سوله سازه ای از جنس فلز است. سقف این سازه شیبدار بوده و در انواع و ابعاد و کاربری های مختلف ساخته می شود. امروزه سوله ها جایگزین مناسبی برای ساختمان های بتنی به شمار می روند. چنین ساختمان هایی علاوه بر اینکه زمان زیادی صرف ساخت ان ها می شود هزینه زیادی هم دربردارند و با بالا رفتن هزینه های مربوط به ساخت و ساز، ساخت سوله مقرون بصرفه خواهد بود.
همان طور که اشاره شد سوله ها در انواع و کاربری های مختلفی ساخته می شوند. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید سوله در چه مواردی کاربرد دارد. از موارد استفاده سوله می توان به اشیانه هواپیما، انبار، سالن ورزشی، فروشگاه، دامداری و مرغداری اشاره کرد. ابعاد یک سوله با توجه به نوع کاربری ان مشخص خواهد شد. اینکه چه مقدار فلز در تهیه اسکلت سوله استفاده شود با ابعاد سوله ارتباط مستقیم دارد. پیش از شروع به کار، ابعاد دقیق سوله مورد نظر توسط کارشناسان شرکت براورد خواهد شد. هر چه ابعاد سوله مورد نظر بزرگتر باشد اهن بیشتری برای ساخت اسکلت سوله به کار خواهد رفت و این مطلب باعث بالا رفتن هزینه ساخت سوله خواهد شد.
سرعت بالای طراحی و ساخت سوله در کنار کیفیت بالای انجام کار از فاکتورهای مهمی است که یک شرکت سازنده سوله باید دارا باشد. اینکه در کوتاهترین زمان ممکن و با کمترین هزینه ساخت سوله انجام شود برای مشتری اهمیت بالایی دارد. شرکت بیستون سازه آذران با در نظر داشتن تمامی این موارد همواره در خدمت صنعتگران و مشتریان عزیز بوده است. شما می توانید با کارشناسان شرکت تماس گرفته و از اخرین قیمت ها اگاه شوید.

امروزه سوله های سبک طرفداران بیشتری دارند که میتوان به مواردی همچون سوله خرپایی، سوله قوسی سوله سبک صنعتی و .... اشاره کرد. یکی از انواع سوله های سبک، سوله سبک صنعتی است که در موارد صنعتی کاربرد دارد. این سوله ها می توانند به عنوان کارخانه یا کارگاه های صنعتی مورد استفاده قرار گیرند.
سوله های تیر ورقی یا سنگین
سوله سنگین همانطور که از نام آن پیداست اسکلت این سازه ها به دلیل بزرگی تیرها و ستون ها از تیر ورق ساخته می شود و از نوع فلز می باشد. در ساخت سوله تیر ورق (طبق طراحی سوله) تمامی صفحات فولادی مشکی برش خورده و با جوشکاری به یکدیگر متصل می کنند، پس از جوشکاری قاب و ستون ها به یکدیگر، رنگ آمیزی شده و به محل پروژه منتقل می شوند. که به دو صورت به یکدیگر متصل می شوند، یکی جوش دادن آنها با دستگاه co2 و دیگری اتصال آنها با پیچ و مهره به یکدیگر است.
هنگام ساخت این نوع سوله ها، هر چه دهانه سوله بزرگتر باشد، پنل های فولادی بیشتر و ضخامت بیشتری استفاده می شود. برای اجرا و ساخت این نوع سوله دهانه ای که می توان اجرا کرد حداکثر 70 متر است. برای سوله های تیر صفحه ای، استفاده بیش از این اندازه تقریبا غیر ممکن است.

مزایای اسکلت فلزی
•    مقاومت سازه: نسبت به سازه های بتنی مقاومت این دسته از سازه ها بیشتر است.
•    خواص یکنواختی: این خاصیت فلز ویژگی های مثبتی به آن اضافه می کند که یکی از آن ها خلوص مواد است و تاثیر عوامل بیرونی را به حداقل می رساند.
•    دوام: سازه های فلزی در صورتی که اصولی ساخته شده باشد نسبت به سازه های دیگر مقاومتر و طول عمر بیشتری دارند.
•    تقویت پذیری: امکان تقویت و مستحکم تر کردن سازه ها بعد از نصب هم وجود دارد.
•    شکل پذیری: انعطاف فلز نسبت به مصالح دیگر بیشتر بوده و در مقابل نیروهای کششی و ضربه ای منعطف می باشد.
•    اشغال فضای کمتر: نسبت به سازه های بتنی به علت داشتن تیر و ستون فضای کمتری را اشغال می کند.
•    سرعت اجرای بالا : با توجه به ساخت قطعات در کارخانه و نصب در محل مورد نظر نسبت به سازه های بتنی سریعتر اجرا می شود.

سوله های UBM
سوله منحنی یا گوسی از پانل های گالوانیزه ساخته شده و توسط تجهیزات ویژه در محل ساخت و ساز نصب می شوند. این نوع سوله بدون اسکلت و ستون ساخته می شود  که بسیار سبک اما بادوام است و چون در ساخت این نوع سوله از فولاد استفاده نشده است قیمت آن نسبت به سایر سوله ها کمتر است.
 گالوانیزه متریال اصلی سوله  UBM می باشد، این سوله ها در حین ساخت به محل اجرای سوله انتقال داده می شوند و در آنجا توسط دستگاهی به نام رول فرمینگ شکل می گیرند و سپس توسط دستگاه دیگری به هم دوخته می شوند که به آن سیمر می گویند.
عایق سقف این سوله ها از پلی اورتان می باشد.
 تفاوت سوله تیر ورقی و ubm چیست؟

مزایای سوله های  UBM
•    سبک بودن سازه: این سازه ها به دلیل ساخته شدن از ورق گالوانیزه وزن کمی داشته و در نتیجه ضد زلزله می باشند.
•    هزینه ساخت این سازه نسبت به سازه های تیر ورقی ۳۰ الی ۴۰ درصد کمتر است .
•    در برابر برف و باران مقاوم بوده و به دلیل شکل قوسی آن حجم زیادی از برف روی آن قرار نمی گیرد.
•    در برابر حریق مقاوم می باشد.
•    نسبت به سوله های تیر ورقی هزینه نگهداری پایین تری دارند.
•    نیازی به جوشکاری در سازه نیست و ورق ها توسط دستگاه سیمر به هم پرس می شوند.

تفاوت سوله های تیر ورقی و   ubm
•    در مقایسه این دو سوله مهم ترین نکته قبل از هر چیز وزن آن است، بهتر است بدانید در سوله تیر ورقی هنگام ساخت آن از فولاد بیشتری برای افزایش استحکام و پایداری سازه استفاده می شود به همین دلیل به آن سوله سنگین نیز می گویند. اما سوله های یو بی ام یکی از سبک ترین سوله ها هستند، این بدان معنا نیست که مقاومت کمتری دارند، بلکه سوله های یو بی ام در برابر بارهایی مانند بار برف و بار زلزله مقاومت بسیار بالایی دارند.
•    در تحلیل تفاوت سوله تیر ورقی و UBM باید به این نکته اشاره کرد که سوله های تیر ورقی به دلیل هزینه ساخت بالا (شامل ساخت فونداسیون گران، اجرای سقف و دیوارکشی ) ، نیاز به جوشکاری سازه، استفاده از تیر ورق که نسبتاً گرانتر است نسبت به سوله های UBM تقاضای کمتری دارند و به دلیل کاربرد سوله های UBM در شرایط آب و هوایی مختلفی گزینه پیشنهادی مناسب تری نسبت به سوله های تیر ورقی می باشند.
•    هنگام تجزیه و تحلیل تفاوت بین سوله تیر صفحه ای و UBM باید به این نکته اشاره کرد که سوله تیر ورقی  به دلیل هزینه ساخت بالای آن (شامل گران بودن فونداسیون، ساخت سقف و دیوار)، نیاز به جوشکاری سازه و ... استفاده از تیر ورق که تقاضای کمتری نسبت به سوله های UBM دارند و به دلیل استفاده در شرایط آب و هوایی مختلف گزینه مناسب تری نسبت به سوله های تیر ورقی هستند
•    یکی از امکان نصب جرثقیل در سوله ubm وجود ندارد ، زیرا به دلیل شکل ظاهری و نداشتن اسکلتی محکم دوام نگهداری وزن جرثقیل را ندارد و همچنین به علت قوس زیاد سوله از جرثقیل های دروازه ای هم نمی توان استفاده کرد اما در سوله های تیر ورقی از هر دو نوع جرثقیل ها می توان استفاده نمود
•    امکان نصب جرثقیل در سوله ubm وجود ندارد زیرا ظاهر و فریم آن استحکام کافی برای تحمل وزن جرثقیل را ندارد و سوله دارای قوس بزرگی است بنابراین از جرثقیل دروازه ای نمی توان استفاده کرد اما در سوله تیر ورقی ، هر دو نوع جرثقیل قابل استفاده است.

•     اما یکی از معایب و تفاوت های سوله های یو بی ام در رابطه با عایق آن می باشد در داخل این نوع سوله ها به دلیل پاشش  عایق پلی اورتان ها به دیواره ها و سقف سوله اجازه بسیاری از کاربری ها برای این نوع سوله ممنوع شده است. فوم این جنس از عایق به دلیل منافذ بسیار زیادی که بافت این پوشش دارد ، بسیاری از میکروب ها و باکتری هارا به خود جذب می کند و به هیچ عنوان هم قابل ضدعفونی نمی باشد ، برای همین به هیچ عنوان برای کاریری هایی چون دامداری ، دارویی ، غذایی و مرغداری مناسب نمی باشد و وزارت بهداشت برای این مصارف در این نوع سوله مجوزی صادر نمی کند ولی سوله های تیر ورقی اینگونه نیست و این سوله برای تمامی کاربری ها مناسب می باشد
•    اما یکی از معایب و تفاوت های سوله های UBM مربوط به عایق بودن آن است، در این نوع سوله ها به دلیل عایق پلی یورتان پاشیده شده بر روی دیوارها و سقف سوله، استفاده از انواع کاربری های مختلف در این نوع سوله ممنوع است. . فوم این ماده از عایق برای دامپروری، پزشکی و سایر صنایع مناسب نیست زیرا بافت پوشش دارای منافذ زیادی است که میکروارگانیسم ها و باکتری های زیادی را جذب می کند و به هیچ وجه قابل استریل نیست و به همین دلیل برای غذا و طیور مناسب نیست، وزارت بهداشت برای این نوع سوله ها مجوز صادر نمی کند، اما برای سوله های تیر ورقه ای که برای همه مصارف مناسب هستند و مشکلی در صدور مجوز ندارند.
•    اما این نکته را به خاطر داشته باشید که برای ساخت سوله در دهانه ها و ابعاد بسیار بزرگ بهترین گزینه
سوله های خرپایی  می باشد زیرا هم از لحاظ هزینه و هم از لحاظ مقاومت و سبکی برای شما بهتر خواهد بود
•    یکی دیگر از تفاوت سوله تیر ورقی و ubm این است که سوله های UBM در برابر عوامل مکانیکی ضعف بسیاری از خود نشان می دهند و همانطور که متوجه شدید امکان ساخت  طبقات برای این نوع سوله وجود ندارد و شما نمی توانید سوله را به صورت دو طبقه بسازید اما در زمان ساخت سوله های تیر ورقی می توان آن هارا ۲ یا چند طبقه اجرا کرد.

عوامل موثر در تعیین قیمت اسکلت سوله
دهانه سوله همان عرض یا ورودی سوله است. از روی اندازه دهانه سوله می توان به وزن ان پی برد. هر چه اندازه دهانه سوله بزرگتر باشد وزن ان هم بیشتر خواهد بود. با بالاتر رفتن وزن سوله قیمت ان هم افزایش خواهد یافت. پس تا اینجا متوجه شدیم که ارتباط مستقیمی بین وزن سوله و اندازه دهانه ان وجود دارد. البته نکته مهمی هم که وجود دارد این است که هر چه اندازه دهانه سوله بزرگتر باشد تعداد کاربری های ان هم افزایش پیدا خواهد کرد. سوله های با دهانه بزرگ می توانند در موارد متعددی مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین بالا بودن اندازه دهانه سوله جزو مزیتهای ان محسوب می شود. یکی از موارد مهمی که در مورد ساخت سوله های ورزشی وجود دارد این است که این سوله ها بدلیل اینکه فاقد ستون میانی هستند می توانند دارای دهانه بزرگتری باشند.
اینکه سوله قرار است چه نوع کاربری ای داشته باشد نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شاید لازم نباشد سوله دارای دهانه بزرگی باشد و یا ابعاد ان بیش از حد لازم بزرگ باشد. پس در درجه اول تعیین نوع کاربری سوله از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

شرکت بیستون سازه آذران
شرکت سوله سازی بیستون سازه آذران مفتخر است که برای اولین بار در ایران اقدام به طراحی و ساخت سازه‌های بی‌ستون لوله ای (سوله سبک سیلندری) می‌نماید. هزینه باور نکردنی، سرعت استثنائی و مقاومت بسیار زیاد این سازه‌ها در شرایط سخت آب و هوایی و اقلیمی همچون برف سنگین، طوفانها، گردبادها و همچنین زلزله‌های شدید، آنها را جهت ساخت بناهای مهمی همچون مدارس، بیمارستانها، ساختمانهای اداری و تجاری، مکانهای ورزشی، بناهای مسکونی و … ایده آل ساخته است.

تفاوت سوله تیر ورقی و ubm چیست؟

راه های ارتباط با بیستون سازه
•    دفتر تبریز :
آدرس : ولیعصر- فروغی- خیابان شیخ محمد خیابانی- ساختمان هما - پلاک ۱۷/۱
تلفکس : ۰۴۱-۳۲۰۲۱۹۸ (۱۰خط )
همراه :  ۰۹۱۴۴۳۱۷۱۹۲ –  ۰۹۱۴۵۶۵۴۲۱۳
•    دفتر شیراز:
آدرس : شیراز چهار راه دلگشا -سرداران-نبشه کوچه ٩
تلفکس: ۰۷۱-۳۷۳۱۵۳۴۰
همراه : ۰۹۱۷۳۲۹۶۶۵۰  - اقای مهندس روز دار
•    دفتر گرگان:
آدرس : گلستان گرگان بلوار نهار خوران روبروی عدالت ۹۷.۱ مجتمع تجاری اکسیر طبقه اول واحد ۵
تلفکس: ۰۱۷۳۲۵۵۱۰۹۶
همراه : ۰۹۱۲۰۸۴۴۵۳۰ – اقای مهندس فاضل اکبری

نتیجه گیری
در این مقاله به بررسی تفاوت سوله تیر ورقی و ubm پرداختیم و گفتیم هر یک مزایا و معایب به خصوصی دارد که انتخاب یکی از آن ها وابسته به کاربری شماست که کدام یک براساس ویژگی هایش مناسب کار شما می باشد. شما می توانید برای دریافت مشاوره های تخصصی با پشتیبانان بیستون سازه در تماس باشید و حرفه ای ترین مشاوره ها را در زمینه انواع سوله و ساخت و ساز آن و سوله دست دوم دریافت کنید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها