به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۰ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۳۷۲۵۷۳
همان بلایی که سد گتوند بر کشاورزی خوزستان آورد در انتظار سد چم‌شیر است

با آبگیری سد چم‌‍‌شیر، آب تمام پنج رودخانه خوزستان شور خواهد شد

طرح سد و نیروگاه ۱۷۶ مگاواتی چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان (گچساران) مرکز شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویر احمد قبل از پیوستن رودخانه خیرآباد به رودخانه زهره در مجاورت محلی به نام تنگه چم شیر نزدیک به مرز استان بوشهر احداث شده است.
با آبگیری سد چم‌‍‌شیر، آب تمام پنج رودخانه خوزستان شور خواهد شد
گروه جامعه: این روزها، اخبار متعددی پیرامون هشدار کارشناسان و صاحبنظران پیرامون آبگیری سد چم شیر در گچساران «کهکیلویه و بویراحمد» در شمال استان خوزستان در محافل رسانه‌ای مطرح شده و کابوس فاجعه‌آمیز سد گتوند و شوری آب کارون را در ذهن کشاورزان منطقه بار دیگر زنده کرده است.  
 اسماعیل کهرم، مشاور پیشین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی، کارشناس محیط زیست و استاد دانشگاه در گفتگویی با سایت امتداد، ضمن یادآوری تبعات آبگیری سد گتوند در منطقه جنوب کشور، اظهار داشت: اتفاقی که در ماجرای سد گتوند افتاد، این بود که آقایان طرح این سد را ریختند و هنگام ساخت به این فکر افتادند که چرا ارتفاع آن را زیاد نکنیم! ارتفاع سد را تا ۲۵ متر افزایش دادند و نتیجه این شد که دریاچه پشت سد، وسعت بیشتری به خود بگیرد. 
 در پی این اتفاق، آب جمع شده در پشت سد به گنبد نمکی رسید که در زیر آب قرار داشت. محل قرار داشتن این گنبد نمکی، مدت‌ها قبل توسط کارشناسان رصد شده بود. این گنبد، یک ترکیب بزرگ نمکی است که در زیر سطح خاک قرار گرفته و وقتی که آب سد گتوند افزایش پیدا کرد به این گنبد رسید.  
 
🔘کشاورزان در ماجرای سد گتوند به کنایه می‌گفتند که تنها می‌توانیم خیارشور بکاریم! 
 گنبد نمکی، هنگام قرار گرفتن در مجاورت رطوبت، رشد می‌کند و این گنبد نیز با تماس با آب پشت سد رشد کرد و آب رودخانه کارون را به شکل جدی شور کرد. به طوری که کشاورزان در همان دوره به کنایه می‌گفتند که ما از این به بعد، تنها می‌توانیم خیارشور بکاریم! آب سد گتوند به حدی شور شد که وقتی سرازیر می‌شد، تمام آب و حتی سطح خاک را هم شور کرده بود. در مورد سد چم شیر هم چنین اتفاقی در انتظار است.  
 به حدی ارتفاع سد چم شیر را افزایش داده‌اند که آب پشت سد به یک گنبد نمکی رسیده است. وجود شمار قابل توجهی از فروچاله‌ها در مجاورت این سد، نشان از قابلیت بالای انحلال داشته و به محض آغاز آبگیری آن، احتمال گریزپذیری آب نیز متصور خواهد بود. در نتیجه با آبگیری این سد، باید منتظر افزایش قابل توجه شوری آب منطقه باشیم.  
 همان اشتباهات محاسباتی که در سد گتوند شاهد آن بودیم در ماجرای سد چم‌شیر نیز در انتظار منطقه جنوب کشور است. آقایان وقتی طرحی را کارشناسی می‌کنند، قادر به اکتفا به همان نظر کارشناسی نبوده و فورا به فکر افزایش ارتفاع سد می‌افتند. مثلا وقتی عنوان می‌شود که ارتفاع سد در طرح اولیه ۹۰ متر بوده، وقتی به این ارتفاع می‌‌رسند به این فکر می‌افتند که ارتفاع آن را باز هم افزایش دهند. این اشتباه سبب خواهد شد که کشاورزان باز هم به فکر کاشت خیارشور در منطقه بیفتند!  
 همان فاجعه‌ای که در ماجرای سد گتوند در حوزه کشاورزی خوزستان شاهد بودیم در انتظار سد چم‌شیر است. در منطقه خوزستان، بخصوص در امتداد پنج رود این منطقه، گنبدهای نمکی فراوانی داریم که زیر خاک پنهان شده‌اند. البته همین گنبدهای نمکی در حال حاضر آشکار شده و شاید، ۱۰۰ سال قبل کسی اساسا نمی‌دانست که گنبد نمکی چیست و در کجا قرار گرفته است.  
باید قلمرو گنبدهای نمکی را مراعات کنیم. در غیر این صورت و با آبگیری سد چم‌شیر، حجم گنبدهای نمکی زیر آب در این منطقه تا چندین برابر افزایش یافته آب رودهای کارون، زهره، دز، کرخه و تمام پنج رودخانه منطقه را به شکل فزاینده و نگران‌کننده‌ای شور خواهد شد.

۱۴۰۱/۰۹/۱۰ ۱۵:۲۸
یک کشاورزی دست و پا شکسته برای مردم مانده به بادش ندید ... خدا نکنه به واردات محصولات کشاورزی محتاج بشیم ..که در این صورت نابود میشیم و تمام (407590)
احسان از بوشهر
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۱۰ ۱۵:۵۵
چیزی نمانده گفته شود آب روخانه های جهان شور می شود این باید به عنوان بزرگترین دروغ به ثبت جهانی برسد. باید پشت پرده این هم دیده شود جالب خواهد بود. (407597)
admin2
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۱۱ ۰۵:۳۵
مردک بی سواد مگه کوری داره با زبان علمی توضیح میده. اصلا می فهمی نمک یعنی چی؟ البته که نه! شما توی بوشهر بندر و گمرک تون بازه! نون مفت واردات رو می خورید. یادته قدیما بوشهر یه روستا بود؟؟؟؟؟ دیگه نبینم نظر بدی ها بدو برو (407672)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۱۲ ۰۸:۵۴
‌این حرفها فقط پیش شماها خریدار داره که موجب میشه به عنوان گفته علمی بیان شود چند ماه دیگه ببین وبعد اصلاح کن (407832)
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۱۲ ۰۹:۱۱
مصلح مدیرعامل شرکت آب بیان کرد: مخالفت ها با سد چم شیر علمی و کارشناسی نیست و پشت پرده دارد. (407838)
۱۴۰۱/۰۹/۱۳ ۰۷:۱۴
1- مردك!
2- مفت خور!
3- بوشهر يك روستا بوده!
توي دو تا جمله سه تا توهين.
ولي از همه غم انگيز تر جمله آخر بود. «ديگه نبينم نظر بدهي ها بدو برو.»
واقعا كه جايي براي هيچ حرفي باقي نگذاشتي.
فقط كاش مي دانستم تحصيلات خودت چيه. به يك گزارش سه پاراگرافي رسانه اي ميگي زبان علمي؟!!! (407934)
۱۴۰۱/۰۹/۱۰ ۱۷:۱۹
چرا طراح هان و عاملان این جنایت بزرگ نباید معرفی و مجازات شوند ؟؟؟؟ (407609)
۱۴۰۱/۰۹/۱۰ ۲۱:۲۲
اشتباه محاسباتی نه، خیانت به ایران وایرانی. آقایان دست نشانده اند وماموریشان نابودکردن ایران است وبه نحو احسن هم دارن انجامش میدن جانمازآب نکشید. (407638)
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۱۱ ۰۱:۴۹
تا خوزستان نابود نکنند ول کن نیستن اونقدری که تو این چهل سال به خوزستان ضرر زدید صدام تو هشت سال جنگ نزد (407662)
۱۴۰۱/۰۹/۱۱ ۱۷:۲۳
به نظرم عمدی در کار هست وگرنه بعد از فاجعه سد گتوند نباید این اتفاق دوباره می افتاد (407718)
۱۴۰۱/۰۹/۱۱ ۱۸:۴۰
سلام هرکس در این دنیا ماموریتی دارد ماموریت آقایان سد ساز نابودی کامل و مطلق سرور کشاورزی آبیاری کل ایران است هرکس هم‌اظهار نظر کند میشود محارب خدا و پیامبر (407727)
۱۴۰۱/۰۹/۱۱ ۲۳:۱۶
هر چی آب پشت سد های گچساران جمع میکنید اصلا به درد استان خودمون نمیخوره شکر خدا همه رو میفروشید به کشورای عربی پولشم میره توی ... آقا زاده ها (407785)
۱۴۰۱/۰۹/۱۲ ۰۸:۱۴
همش دروغ می‌ترسید اقتصاد این منطقه رشد کند (407823)
فرشاد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۱۲ ۰۸:۵۳
به نظرمیاد این عکس مربوط به چمشیر درمرزجنوبی لرستان باخوزستان هست (407830)
عادل
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۱۲ ۱۹:۲۰
وقتی این جماعت باسیستم
عریض وباحقوقهای نجومی
جهت اجرای یک پل رو
اشتباه طراحی و اجرا میکنن
که حتی مردم عادی متوجه اشتباه هستن و
موجب مشکلات زیادی برا
جامعه میشن
پس هیچ چیزی از اینها بعید نیست (407907)
۱۴۰۱/۰۹/۱۳ ۰۷:۵۳
همین حالا هم جایی که ما هستیم آب رودخانه زهره نمک خالیه اصلا قابل شرب نیست یعنی می خواد بدتر از این بشه (407938)
عادل
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۱۴ ۱۳:۰۸
بعد از آبگیری سد کوثر به تدریج آب رودخانه زهره کم و کمتر شد تااینکه حدود۱۰ساله کشاورزی شهرستان های امیدیه و هندیجان به طور کلی نابودشده چون حق آبه رودخانه زهره رو از سد کوثر نمیدهند و وقتی اعتراضی هم می شود مسؤلین میگویند آب رودخانه زهره از سد چمشیر تامین خواهد شد الان هم که می گویند سد چمشیر نباید آبگیری شود
مسؤلین محترم لطفا حق آبه رودخانه زهره و اراضی کشاورزی این دوشهرستان رو تامین کنید بعد هر تصمیمی که میخواهید درمورد سد چمشیر اتخاذ کنید (408098)
دکترای آب
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۰ ۰۰:۰۱
میزان سدسازی ها روی بالادست رودخانه های خوزستان جنون آمیزه نسبت آب به سد در خوزستان در کل جهان بی سابقه هست!!! شمال کشور قرار بود 1 سد بسازن برای انتقال آب به سمنان فقط 10میلیون متر مکعب اجازه ندادن!! چون شمال آسیب می دید!! اینجا به راحتی سد می سازن با ابعاد 2 میلیارد متر مکعب!! آنهم جایی که هم مشکل تبخیر و گرما هست هم نمک ...اصلا حکومت داره در خوزستان یک هلوکاست آبی رقم می زنه!! (408931)
عباسی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۰۴ ۰۲:۳۹
سد چم شیر - رکنا
سازمان محیط زیست کشور امروز اعلام کرد که سد چمشیر مشکل زیست محیطی ندارد. ... حسین آخانی، گیاه شناس و استاد دانشگاه تهران در یک ویدیوئی احداث سد چم شیر ...
گفته مخالفان شایعه پردازی بوده است (411572)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها