به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۳ ساعت ۱۹:۲۴
کد مطلب : ۳۷۳۲۶۸

تاکید نهضت آزادی بر ضرورت «همه‌پرسی»

تاکید نهضت آزادی بر ضرورت «همه‌پرسی»
گروه سیاسی: نهضت آزادی ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تنها راه‌حل «واقع‌بینانه، خشونت‌پرهیز و کم‌هزینه» برای عبور از بحران کنونی در ایران را مبارزه قانونی و اصلاح‌طلبانه، در چارچوب ظرفیت‌های دموکراتیک قانون اساسی می‌داند.
در این بیانیه در سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی منتشر شد، آمده است: نهضت آزادی، در راستای گذار سالم و واقع‌بینانه به دموکراسی و تامین امنیت ملی راستین و همه‌جانبه و پایدار، خواستار برگزاری رفراندوم در چارچوب اصول قانون اساسی با محوریت «جداسازی نهاد دین از نهاد حکومت» و پاسخ‌گو کردن بدون استثنای مقامات سیاسی و رسمی کشور به خواست ملت است.
این تشکل تصریح کرده که طرح این پیشنهاد در شرایطی است که به بعضی از اصول قانون اساسی از جمله اصول ۴ و ۵ و ۱۱۰ آن که «معطوف به اختیارات گسترده ولایت فقیه و شورای نگهبان و پیامد آن نقض حقوق و حاکمیت ملت است»، ایرادات بنیادین وارد است.
نهضت آزادی ایران در بخش دیگری از این بیانیه با تاکید بر «حفظ تمامیت ارضی ایران» هم به حاکمیت و نیز خطاب به ملت توصیه کرده است: «از این میثاق ملی که میراث انقلابی مردمی است، به نحو جامع پاسداری کنند و بدان ملتزم باشند.»
نهضت آزادی ایران در ۲۷ اردیبهشت سال ۱۳۴۰ توسط مهدی بازرگان تشکیل شد. این حزب اگرچه در چهار دهه گذشته زیر ضربات امنیتی بوده است ولی همواره رویکرد «میانه‌روانه» خود را دنبال می‌کند.
دور اخیر اعتراضات سراسری در ایران از ۲۶ شهریورماه در واکنش به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شده و با گسترش دامنه آن به اغلب استان‌های ایران، اعتراضاتی بی‌سابقه رقم زده است. 

۱۴۰۱/۰۹/۱۳ ۲۲:۳۳
همین امثال نهضت آزادی ها و جبهه ملی و ... مردم رو تو این چاه ویل انداختند. (408033)
۱۴۰۱/۰۹/۱۳ ۲۳:۴۵
این نهضت ازادی خودش از بانیان وضع فعلی است (408041)
ایرانی
United States
۱۴۰۱/۰۹/۱۴ ۰۰:۰۴
دقیقا خواست مردم همینه (408042)
محمد آقا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۱۴ ۰۰:۲۵
زیر بار نخواهد رفت (408043)
۱۴۰۱/۰۹/۱۴ ۰۶:۵۳
رفراندوم خواست اکثریت هست .. مخصوصا نسل ما که 57 رو ندیدیم ... (408049)
سجاد سجادی، مدرس حقوق اساسی
۱۴۰۱/۰۹/۱۴ ۰۷:۵۲
بیانیه بیشتر جنبه سیاسی دارد تا حقوقی. چون موضوع به قانون اساسی مربوط است و محتوی بیانیه حاکی از التزام نگارندگان به قانون اساسی موجود است، بهتر بود در چارچوب قانون مذکور نگاشته می شد. مطابق ذیل اصل 177 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برخی موارد مانند «ابتنای کلیه قوانین و مقررات بر اساس موازین اسلامی...تغییرناپذیر است»؛ بنابراین طرح همه پرسی برای جدایی دین از حکومت در چارچوب قانون اساسی فعلی امکنپذیر نیست. (408058)
۱۴۰۱/۰۹/۱۴ ۱۱:۰۴
کاملا موافقم (408079)
۱۴۰۱/۰۹/۱۴ ۱۶:۳۴
نونی که الان در سفره ملت ایران است نتیجه همکاری این حزب با حزب افراد حوزوی است. ملت هیچ وقت خیانت اینها را به ارمان ملی فراموش نخواهد کرد. اگر چه مرحوم بازرگان بعدا فهمید که افراد حوزوی سرش کلاه گذاشته اند که دیگر دیر شده بود. (408134)
۱۴۰۱/۰۹/۱۴ ۱۶:۳۸
خیلی جالب است ملت قانونی در سال 58 وضع کرده و گفته بعضی از اصول ان تا ابد نبایستی تغییرکنندف حتی اگر 100 درصد مردم رای دهند. یعنی ملت خودش را اسیر قانون خودش کرده. مگه میشه؟؟؟ با عقل و منطق جور در میاد؟؟؟؟ سال 58 بیش از 70 درصد مردم بی سیواد بودند اصلا نمی دانستند به چه رای می دهند . اگه حکم اعدامشان هم بود به ان رای می دادند!!!! کل قانون مصوب ملت قابل تغییر است (408135)
۱۴۰۱/۰۹/۱۵ ۰۲:۲۳
سلام ، شما سالهاست از خاطره ملت پاک شده اید ، این نیز بگذرد (408169)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها