به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۱:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۰۲ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب : ۳۷۶۸۵۴

آنچه درباره تومور مغزی باید بدانید

آنچه درباره تومور مغزی باید بدانید
گروه علمی: تومور مغزی مجموعه‌ای از سلول‌هاست که بدون کنترل تکثیر شده‌اند. تومور ممکن است در هر ناحیه‌ای از مغز ایجاد شود. برخی از این تومورها خوش‌خیم هستند. یعنی به کندی رشد می‌کنند، به بافت‌های مجاور حمله نمی‌کنند و پس از برداشتن دوباره ظاهر نمی‌شوند. از طرف دیگر تومورهای بدخیم نگران کننده‌تر هستند زیرا سرطانی هستند.
 
به گزارش بسینا پرس ،دکتر سین گریم، رئیس بخش عصبی-آنکولوژی پزشکی در مرکز پزشکی دانشگاه راش می‌گوید:تومورهای مغزی بیشتر مردم را می‌ترسانند، اما اگر متوجه رشد غیرطبیعی توموری در مغز خود شدید، حتی اگر ثابت شود که آن تومور سرطانی است، هنوز امید وجود دارد.
 
آنچه درباره تومور مغزی باید بدانید
انواع مختلفی از تومور مغزی وجود دارد، در ادامه به اختصار آنها را معرفی می‌کنیم:
تومورهای اولیه: آنها از سلول‌های داخل جمجمه یا سلول‌های ساختارهای مجاور مغز ایجاد می‌شوند. آنها ممکن است خوش‌خیم یا بدخیم باشند.

تومورهای ثانویه: این دسته از تومورها متاستازی هستند. یعنی سلول‌های سرطانی در ناحیه دیگری از بدن رشد کرده و سپس به مغز گسترش یافته‌اند.مؤسسه ملی سرطان فرانسه درباره انواع مختلف سرطان این طور هشدار می‌دهد:این تومورها بسته به محل، اندازه و تهاجمی بودنشان، یعنی سرعت رشدشان، علائم یکسان و شدت یکسانی ندارند.همچنین علائم وجود تومور مغزی، چه خوش‌خیم و چه بدخیم باشد، شامل سردرد، تشنج یا اختلالات عملکردی مانند مشکل در صحبت کردن یا هماهنگی حرکات است.این سازمان تصریح می‌کند: جراحی درمان اصلی تومورهای مغزی است. درمان‌های دیگری مانند رادیوتراپی یا شیمی‌ درمانی پس از جراحی (برای تکمیل درمان) انجام می‌شود. در مواردی هم که امکان جراحی وجود نداشته باشد، باز هم این درمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.دکتر سین گریم، متخصص مغز و اعصاب به ۵ باور غلط راجع به سرطان مغز اشاره می‌کند؛

سردردها تنها علائم، وجود تومور مغزی است
دکتر گریم این طور توضیح می‌دهد که: « سردردهای روزانه که با گذشت زمان بدتر و شدیدتر می‌شوند ممکن است نشانه‌ای از وجود تومور مغزی باشند، اما به ندرت پیش می‌آید که سردرد تنها علامت وجود چنین توموری باشد.»سایر علائم هشدار‌دهنده وجود تومور مغزی شامل گیجی، تشنج، تغییر شخصیت، ضعف در یک طرف بدن، مشکل در راه رفتن، تکلم یا استفراغ می‌شود.اگر نگران علائم هستید، دکتر گریم توصیه می‌کند با پزشک مراقبت‌های اولیه یا متخصص مغز و اعصاب خود قرار ملاقات بگذارید.

تلفن‌های همراه باعث به وجود آمدن تومورهای مغزی می‌شوند
یکی دیگر از باورهای غلط درباره تومورهای مغزی این است که استفاده از تلفن همراه باعث به وجود آمدن آنها می‌شود. اما به نظر می‌رسد این باور، پایه علمی ندارد.دکتر گریم توضیج می‌دهد: هرگز ثابت نشده است که استفاده از تلفن همراه باعث به وجود آمدن تومور مغزی می‌شود. از زمانی که استفاده از تلفن همراه گسترش یافته، شاهد رشد تعداد افراد مبتلا به تومور مغزی نبوده‌ایم.او در ادامه می‌گوید: اگر ما شاهد افزایش اعداد افراد مبتلا در یک دوره زمانی هستیم، احتمالاً دلیل اصلی‌اش پیری جمعیت است.

احتمال زنده ماندن پس از بروز تومور مغزی ضعیف است
به گفته این پزشک، میزان بقای پنج ساله برای بیماران مبتلا به تومورهای سرطانی مغز در سال‌های اخیر بهبود یافته است. از نظر او، این پیشرفت عمدتاً ناشی از پیشرفت‌های حاصل‌شده از همکاری و تقویت کار تیمی متخصصان مختلف است.

تمام تومورها یکسان هستند
ممکن است تصور شود که تمام تومورهای مغزی یکسان هستند. اما این متخصص مغز و اعصاب در توضیح چنین باوری می‌گوید: «بیمار مبتلا به گلیوبلاستوما (نوعی تومور مغزی) می‌تواند سال‌ها زنده بماند در حالی که ممکن است بیمار دیگری با تشخیص مشابه کمتر از ۱۲ ماه زنده بماند. برای درک اینکه چرا تومورهای مغزی می‌توانند رفتار متفاوتی داشته باشند، پزشکان دست به رمزگشایی ترکیب مولکولی هر تومور می‌زنند. حتی اگر تومورها در زیر میکروسکوپ یکسان به نظر می‌رسند، ممکن است از نظر مولکولی یکسان نباشند».

جراحی تنها راه درمان است
دکتر گریم درباره درمان تومورهای مغزی تاکید می‌کند که: در حالی که درمان تومورهای سرطانی مغز ممکن است شامل جراحی، پرتودرمانی و انواع خاصی از شیمی‌درمانی باشد، اما مراقبت‌های حمایتی برای کاهش استرس فیزیکی و عاطفی بر بیمار نیز بخشی ضروری از برنامه مراقبتی او به شمار می‌آید.او در پایان می‌گوید: لازم است بیمار مبتلا به تومور مغزی پس از درمان به طور منظم، ماهانه یا هفتگی، با تیم‌های مراقبتی ملاقات داشته باشد تا شرایط او به طور مرتب مورد ارزیابی قرار بگیرد.
برچسب ها: تومور مغزی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها